More

Elbilen grönare redan efter 1700 mil. 73 procent bättre än bensin.

9 juli, 2025

Att elbilar, som körs på grön el, är bättre för miljön när de körs är väl ingen nyhet. Men elbilen har ju det knepigare i början, eftersom batterierna inte är så fina för miljön när de tillverkas. Hur långt man behöver köra för att elbilen ska bli grönare än fossilbilen har det räknats på tidigare, men det har varit svårt att komma överens om exakta siffror. Saker som hur elen man kör på tas fram är ju en viktig del, och elen är inte så grön på alla ställen på jorden. Elbilen har blivit 24 procent bättre sedan 2021 Nu har en ny studie tagits fram av ICCT (International Council on Clean Transportation). Det fina med denna är att man räknar med att elen är från EU, eller man har tittat på en EU-mix som man tror att den kommer att vara mellan 2025 och 2044. I den nya studien räknar man med att påverkan av en elbil är 24 procent lägre än när man gjorde den senaste studien 2021. Elbilar har 40 procent högre utsläpp när de tillverkas, men redan efter 1700 mil har en elbil blivit renare än en ren bensinbil. Det betyder att en elbil i snitt är renare redan efter ett år eller två. Allra bäst är vätgasbilar Under sin livstid släpper en elbil ut 63 g/km om den körs på en mix av el, men bara 52 g/km om den enbart körs på grön el. Men allra renast är faktiskt vätgasbilen, om vätgasen den körs på är grön. Är den inte det är vätgasen betydligt snuskigare. Idag säljs inte så många rena fossilbilar i Sverige, senaste året cirka 21 procent. Förutom elbilarna (36 procent) är många andra bilar mer eller mindre eldrivna, 9 procent är hybrider och 23 procent är laddhybrider. Hybriderna är enligt studien 20 procent bättre än fossilerna, medan laddhybriderna är 30 procent bättre. Eller 30 procent mindre dåliga kanske är rättvisare att säga. Men det beror på… Alla såna här studier förutsätter en hel del saker. ICCT har även tagit fram siffror där man drar i all input så långt det går. I det fallet blir laddhybriderna betydligt bättre, troligen för att de i det andra fallet körs betydligt mer på el. I det andra fallet blir en elbil som körs på riktigt dålig el 64 procent sämre, nästan lika dålig som en laddhybrid.

Läs mer

U
N
Generated by Feedzy