BYD är stora framförallt i Kina och har smått tassat in i Europa. Globalt säljer man som tusan och slåss med Tesla om att vara världens största elbilsmärke. I Sverige har det gått sådär, förra året sålde man 1294 bilar och hamnade på femtonde plats bland elbilsmärkena. Hittills i år har man bara sålt 153 bilar. Precis som Toyota har Lexus och Hyundai har Genesis så har BYD några lyxigare märken, och ett av dessa är Denza. Men om Lexus och Genesis är lyxigare varianter av företagens vanliga modeller så används Denza på ett lite annorlunda sätt. Bilarna är testbädd för teknik och man sparar inte på krutet på tekniksidan. När nu Denza kommer till Europa så är det gran turismen Z9 GT som är först in. I Kina finns den både som laddhybrid med en range extender och som ren elbil med tre motorer. Det här är en best på många sätt och vis. Bilen mäter 518 centimeter och är alltså rejält lång, 50 centimeter längre än en medelstor suv. Dörrarna går att stänga med el, det finns två kylskåp och det är fint läder och små kristalldetaljer överallt. Hade jag blivit runtkörd i en Z9 GT hade det nog varit helt ok. Hitta alla fakta om Denza Z9 GT på Automatos 518 centimeter bil och 100 kWh batteri låter inte lätt, och det är det inte heller. Bilen väger in på nästan 3 ton, närmare bestämt 2875 kilo. Trots det så klarar bilen 0-100 km/h på 3,4 sekunder. Det klarar man eftersom bilen har tre motorer. En fram på 230 kW och två bak på vardera 240 kW. Totalt kan man trycka ut 710 kW och 1150 Nm. Låter inte så snålt, men målgruppen bryr sig nog inte om det. Laddningen är på 270 kW och en person på lanseringen påstod att man skulle kunna trycka i en laddare på varje sida av bilen och ladda dubbelt så snabbt. Oklart om det stämmer. En intressant sak är att man räknar utvecklingstiden i dagar. Dessutom är man stolt över att utvecklingen tog hela 1025 dagar, vilket med kinesiska mått mätt är otroligt lång tid. Med europeiska mått mätt är det otroligt kort tid. Stella Li, vice vd på BYD Lanseringen av Denza sker under designveckan i Milano. På plats var Stella Li som är vice vd på BYD, så det hela verkar viktigt. Men frågan är vem som kommer att köpa denna. Den kommer att bli dyr, men inte lika dyr som konkurrenterna. Man har inte kommit med något pris ännu, men lovar att den kommer vara 60-80.000 euro billigare än motsvarande specad konkurrent. Det tvivlar jag inte på, men det räcker nog inte. Har man runt miljonen, som den här lär gå på, så vill man ha premium inte bara i lädret och tekniken utan också kring märke och köpupplevelse. Där har Denza en lång väg att gå, minst sagt. Men tekniken är rolig och knäppa bilar måste man testa minst en gång, så idag ska jag ta ut den här besten på bana. Vi återkommer med en rapport om Denza har en chans alls i Europa eller inte. Min känsla just nu är att bilen måste vara bättre än magisk för att försäljningen ska bli betydande.