Vad får dig att "ändra" personlighet?
Innan idag låg jag och tänkte på en sak som handlar om vad som får olika personer att reagera och ta ställning till att göra det rätta. Alltså att inse att det verkligen är på allvar, att det verkligen behöver ingripas eller att du måste agera. Även underbara känslor efter en handling eller något du utfört passar också in.
Vad är det inombords hos dig som gör att du blir känslofull, hjälpsam och blir i princip iskall inombords?
Alltså kan det handla om olika situationer som tex när du står vid startlinjen för att köra iväg med din trimmade moped. Det kan handla om att du ser ett barn gråta i en affär efter att tappat bort sin mamma. Det kan även handla om att se ett djur lida osv.
-----
För att börja så drar jag min egen tanke.
Jag blir totalt iskall i bröstet och får djupa känslor ifall jag ser andra gråta eller må dåligt. Alltså vill jag helt enkelt göra exakt vad som helst för att denne ska må bra och slippa problem, vilket oftast resulterar i att jag tar på mig problemen som individen eller djuret besitter och på så vis utvecklar det en negativ kedja för mig. Men jag får i alla fall ångesten dämpad.
Så mitt svar blir alltså att jag agerar mest när jag ser en individ må dåligt.
Håll tråden seriös, då detta kan bli intressant.