Tja hur ska jag sätta i ramlagrena på min derbimotor? d50bo, går det utan lagerpress? finns det nån guide isåfall har kollat men har inte hittat
Mycket tacksam för svar!
Utskriftsvy
Tja hur ska jag sätta i ramlagrena på min derbimotor? d50bo, går det utan lagerpress? finns det nån guide isåfall har kollat men har inte hittat
Mycket tacksam för svar!
Knacka.
med gummi hammare eller?
Värm blocket, knacka i dem sen :)
Värm blocket med gas eller värmepistol och smör in lagrena med lager fett och knacka med hammare runt i yttre lagerbanan så sitter dom i blocket båda två på 2min:)
Jag har svarvat ett verktyg i nylon eftersom mina lagersätten hade skärt sig lite och lagerna vägrade att gå i rakt. Den spänner på yttre lagerbanan plus att den har en tapp på 34mm som sticker in 35mm genom lagret så att den sitter i centrum. Sen är denna borrad rakt genom och jag har en lika dan fast utan tapp sitter på andra sidan av blocket. Sen tar jag en lång bult och sticker rakt genom och drar åt. På så sätt tvingas lagret i blocket efter att jag har värmt. :)
Tack!!, ska man smörja in själva kulorna eller på ytter eller innersidan på lagret? och vad för fett?
Lägg lagerna i frysen och sen värm blocket så går det nästan o trycka i dom för hand :) eller om det är bättre o sätta dem på veven så lägger du veven i frysen och värmer lagerna :)
tack! Grymt med svar här på mnf! jag beställer lager nu då och ska antagligen sätta ihop motorn under veckan
värm blocket, frys lagret
då ska lagret bara ploppa ner i blocket direkt. man ska inte slå på ett lager. ALDRIG!
Varför kan man inte lägga lagrerna i frysen också?
Bump
det är väll inte bra om lagerfettet blir nerkyldt