Tjena!
Imån blire att åka och kolla på en Ktm Exc 125. Någon som vet om man ska kolla något specielt på dom? Betalar ju rätt bra för den om jag köper den så vill ju ha en hoj som inte rasar direkt :sly:
Utskriftsvy
Tjena!
Imån blire att åka och kolla på en Ktm Exc 125. Någon som vet om man ska kolla något specielt på dom? Betalar ju rätt bra för den om jag köper den så vill ju ha en hoj som inte rasar direkt :sly:
Kolla så den startar.
Testkör den.
Känn så inget glappar.
Kolla hur drev/kedja mår.
Kolla däcken.
Testkörning är en självklarhet, sitter ett helt nytt supermotard kit på så däcken är nog fina. Ska kolla kedjan och dreven, tackar! :)
Rusa motorn ordentligt, testa koppling och växlar och kolla så att inget är skevt.
Ja. Fuckokör lite och kolla om den håller.
Även kolla slitage...
Att ingen sitter löst :P..
Hur Växelspaken funkar.. så den inte bara låser sig .. eller så.
Som om du ska göra samma checkar som jag brukar göra så blir det efter sprickor i fälgarna - Se om hjulen är skeva - Hur anslutningen för röret till cylindern ser ut - Även fråga hur ofta han smörjer upp lager m.m.
om jag var du skulle jag svänga förbi närmsta mc-verkstaden och be få låna ett endoskop i utbyte av värdet av de, så kan du kolla hur cylindern mår, såvida den inte nyligen blivit bytt :)
då håller den i 500 mil drygt, sen kolvringar måste du byta halvvägs
körde han med gjutna kolvar?
hellre en kolv för 1,7 k som håller ett brag än en 500 kr för en som håller några timmar..
vev var 600 mil? det tror jag tyvärr inte på
vet du inte hur man bytar grejorna på hojen så ska man ha gott om pengar för o äga en ktm,
Edit:
kan lova dig att de inte är mycket mer avancerat att mecka på en verkstad än hemma,
exakt samam verktyg och exakt samma teknik (iallfall i min familj, sen finns de ju dom mindre smarta och mer idioter till turkar som tar isönder allt dom pillar med)
Han måste har riktigt gott om pengar om han byter vev var 600e mil och kolv var 200e :huh:
Finns inte så mycket som kan vara kasst på dessa hojar UTAN att man märker det :) Motorn är det känsligaste, kolla så det är bra komp och att det inte är några missljud... att bromsar tar bra, glapp i sving, hjul, dämpare styrlager osv. Packboxarna läcker gärna på dessa hojar(alla KTM cross och enduro har samma gaffel), börjar det läcka lite och man inte gör nått åt det så börjar det RINNA ut olja... Jag vet ;) nya packboxar går på några hundra + olja...
Hoppas inte jag va för sen nu bara :P
skulle väl inte rekomendera detta till någon men kan du byta en moppe cylinder kan du byta en motorcykel cylinder, kan du ställa in en moppe förgasare, kan du ställa in en motorcykel förgasare/synkronisera,
Så e de bara, samma sak fast längre tid och svårare, sen efter ha gjort de ett par gånger kan man,
andre dagen på mc-verkstan fick jag ordern om att synkronisera 4 förgasare, och då sa han bara "få alla cylindrar gå jämt o fint och se till att dom får rätt blandning" =ställa in en moppe cylinder 4 gånger :)
och sen nöjet att få provköra den varje gång var underbart
sen dom nyare hojarna iallfall flesta hamnar på bänken istället och då får man ställa in insprutet för 3250 kronor,
Det tillkommer även olika moment dragningar på cylinder, då dom flesta motorer har olika "hårdheter" så det är inte bara att " klara det på moppe så klarar du på motorcykel".. :P
Det är även några andra saker som gör att det inte är samma. Men det va inte de jag mena med min text. Det jag mena va att Han som säljer KTm'en inte verka ha samma kunskap som dom i verkstaden.
Låter bra .. fattar dock inte men THUMBS UP! :P
Pengar är inga problem för den grabben antar jag när man såg hans hus och bilarna. Var och kollade på Ktmen och den var underbar! Inga missljud/glapp eller någonting! Hämtar den förmodligen idag :wub:
Langa bilder!!!