Problem med motor/inställningar
Jag har polarens moped här som skulle fixas och jag har gjort i princip allt utom att ställa in den nu.
Symptomen är att den varvar ut okej när man håller upp bakhjulet, men den segar när man kör. När man gasar tar det långt tid innan den svaga effekt kommer och den börjar sticka. Den bluddrar i början men böar när man kört en bit. Ibland gungar den upp i varv, alltså mer eller mindre hackar upp i effekt. I början är den seg och den tar en stund på sig att dra iväg.
Setupen är Motoforce 70, gianelli extra, 12 mm dello. Vikterna har jag testat från 3.0-5.5 g och den går bäst med 3.0. 15% kopplingsfjädrar, 15% tryckfjäder och en athenarem. Variatorn är original. Den gick bättre när jag testade med mitt kopplingspart och remparti, men då var det liksom en S6 MK2 koppling, 50% tryckfjäder med metallringen som förtär vibrationer och vridning av fjädern osv. Även ett Malossi luftfilter sitter på. Har testat både köra utan, med luftburk och med malossit. Gick bäst med malossit. Munstycket är ett 86 och skruven är ställd 2½ varv ut och nålens clips är högst upp.
Stiftet är gyllenbrunt trots missgångarna.
Vad är fel?
Mopeden är en Aerox 02.