Hur mycket Kompression är lämpligt för en am6:A? får lite runt 6kg med nya kolvringar. 6.82/kg2 Sägs folk det också är bra, även hört 12kg skall det vara. Öppnat gasen också så motorn får luft.
Utskriftsvy
Hur mycket Kompression är lämpligt för en am6:A? får lite runt 6kg med nya kolvringar. 6.82/kg2 Sägs folk det också är bra, även hört 12kg skall det vara. Öppnat gasen också så motorn får luft.
57kg har jag hört.
57 kg.. Allvarligt.. Då får jag börja gråta...
allt mellan 7 och 12 är ju ganska vettigt.
6kg är ju jävligt lågt i mitt tycke.
börjar ana det är något annat som spökar nu, men tyckte den gick ganska grant ikväll, så kör in dem nya kolvringarna nu, å kör org en stund över vintern.
Var 5 kg sist jag kollade, och prövade gasa och inte gasa, kom te 5kg alla gånger.. förr var det 4.5kg.. kan ju vara också att när det är nippel på komptestaren, så slipper jag ju inte ner lika mycket som tändstiftet, så 6,5 kg är det väl, och det får duga just nu.
Att mäta på små motorer är väldigt lurigt. Det är 19mm gänglängd i toppen, vissa mätare har bara 8-10mm
det blir stor skillnad på mät värdet då. Fullgas el inte spelar ingen roll på 2t det är avgasporten som stänger sist.
Om moppen går bra så skulle jag inte bry mig om vad kompmätaren visar.
Har hört att am6:orna måste ha minst 6 bar för att starta, har 13,5 i min, dratt åt topplock osv? och ingen topplockspackning som läcker?
Tänk på att kompressionen blir sämre med högre avgasport, då den börjar täta senare. Så portar man får man automatiskt sämre kompression.
ska ligga på 10 kg,under 8 blir den svårstartad o under 6 kg startar dom knappt alls om de ligger på 0 an eller ett par minus