Vevlager/ramlager + spikat?
Okej, allt började med att jag skulle byta kolv. Moppen lät även konstigt när den gick på vissa varv, men speciellt på tomgång. Den liksom knackade, fick höra av någon här på forumet att det kunde vara vevlagret som var på väg att ge upp. Och att om jag inte skulle byta det så skulle det hamna massa metall i loppet och cylindern skulle med största sannolikhet skära. Men men, jag gjorde ett kolvbyte på moppen iallafall. Allting var monterat korrekt och så. Fyllde på kylarvatten. Moppen startade ganska snabbt. När moppen gått kanske 10 sekunder så klonkar det till innifrån motorn, men tänker inte mer på det då moppen fortfarande gick. Moppen fick stå på tomgång en bra stund medans jag städade garaget och när jag städat klart garaget så gasade jag lite lätt bara, inte full gas. Stänger av moppen och kör in den i garaget. Kommer dagen efter och ska pilla lite. Ställer moppen på tomgång en bra stund. Gasar till lite som vanligt, kanske 1/3 gas. Bara varvar lite. Efter att ha varvat lite så klonkar det till ganska kraftigt innifrån motorn. Tänker att jag plockar väl isär allt igen och kollar. Jag plockar av topplocket och möts av en tråkig syn. Massa metall sitter fastkilat i topplocket och det är ett par jack i kolven, plockar av allting igen. Cylinder, kolv och topplock. Det ligger massa metallbitar i vevhuset. Sen denna incident som hände för ca 3 veckor sen så har jag inte rört moppen. Den står kvar i garaget och allt som är avplockat ligget på mitt skrivbord. Det var inte nållagret som hade gått. Det var helt men jag bör nog byta det. Kom även fram till att kolven har slagit i en spolkanal (heter det så?). Den som sitter mittemot avgasporten. Har även känt på veven och den har liksom 4 stk "lägen" som den lägger sig i när man rör på den. Kommer inte ihåg hur den var innan spikningen. Veven glappar bara i sidled vilket den får göra men det finns inget glapp upp och ner.
Bara att fråga om det är något mer ni behöver veta. Kan dra setupen också.
S6 Pro Replica.
Dragen v-ring.
Dragen luftplugg.
Större munstycke.
Och lättare vikter. 3x3.5g och 3x4.5g
Nu till mina frågor:
Vad kan ha orsakat att den har spikat?
Går det att fixa topplocket och kolven eller går det att använda. Eller är det nytt som gäller?
Vad kan ha orsakat att kolven slagit i spolkanalen?
Och ni får gärna länka till något som jag kan behöva köpa nytt (helst ifrån cykelkraft då jag bor i närheten).
Tack på förhand och sorry för Wall of Text.
Och länkar till TSR för bilder
http://www.twostrokerider.se/forum/v...ic.php?t=22090