Hellu, jag håller på att köra in en metrakit prorace 2 50cc cylinder, och hade typ kört en 250-300km med den. Så därmed är den ju bara halft som halvt inkörd, men dum som jag är började jag gasa mer. Detta resulterade i att kolven nöp fast i cylindern en stund, men fick kickat loss den. Nu har jag då tagit isär allt och märkte att nikasilen har släppt på tre ställen i cylindern, alla hålen är ungefär 1-2 millimeter i diameter :( nu undrar jag om man måste nikasila om cylindern eller om det inte spelar någon roll? bilder kommer typ vid kl 14.00 idag. Och bara så ingen börjar klaga på dålig kylning eller smörjning, så kör jag med 5% oljeblandning, 21mm förgasare och kylarvatten med 60%glykol :P
Dåliga Bilder
Bättre Bilder
Nikasil släppet var på rätt ställe så cylindern lever vidare, kolv bör man byta. Men om budgeten inte tillåter ny kolv för tillfället, såkan man göra så här. Jag började med ett ganska grovt sandpapper, vet inte riktigt vilket nummer tror det var någon sorts smärgelduk, och så slipade jag på kolven tills det inte längre syntes några repor. Sen började jag slipa med 400papper tills kolven hade en yta likt borstat stål. Efter det använde jag högglanspoleringskit som går att köpa på statoil, man ska helst använda slipskivan med tyg och det blåa slipmaterialet. Slipa på kolven med detta tills den är lika blank som en spegel och då är det inga problem att köra med den. Dock så bör man byta kolvring/ar även om den/dom inte ser dåliga ut. Jag valde dock att använda samma ring och det funkar för tillfället i alla fall ;)