Ursprungligen postat av
moddlaren
för att kunna åka 201 fort så kräver mycket mer av föraren än på 150 meter, När man kommer över 100 km så ökar vind motståndet med faktor 4 det krävs mycket mer av motor och utväxling för att kunna fortsätta öka hastigheten efter 150meter, Det går säkert att vinna med en 69cc mot en TCr 88cc på 150 meter om man justerar variatorn rätt, Men på 201 krävs det vrid moment och rätt utväxling så det är absolut svårare att vinna när det är 201 meter.
Som Ex
alla gånger jag stått bredvid Rolf rosen så har jag tagit starten och varit snabbast till ca 150-170 meter sedan kommer den jävla gileran farandes som en kanon kula förbi, Rolfs gilera ökar ca 20 km från 150-170 meter till 201 meter i Gileran fins det en helvetisk massa hästar av ardenner ras, men snabbaste 201 tiden har han och 163 ärliga i topp speed säger ju en del av en gammal 5 växlad luft kyld Gilera från 60 talet,
Skulle Rolf växla ned Gileran till 150 meter så får han aldrig ned framhjulet före mål.
Sedan uppfanns 402 meter efter andra värds kriget och jag har för mej att 201 kom till på 60 talet i england av just dom sakerna du skriver.
I skåne kör dom 75 meters race det går o köra inomhus om man vill tror dom ligger på ca 70km i slut fart och behöver bara 30 meter broms sträcka, Är detta nästa stora händelse för scooter (handikapp fordon) för folk som inte klarar hålla reda på växel pedal koppling o gas samtidigt.
MVH moddlaren