Tjenare, min cylinder har fetskurit, och jag undrar om man kan borra upp den sen använda proracekolv, arsial t6 kolv eller sp kolv eller nått sånt.. Går det att gå tillväga så?
Tjenare, min cylinder har fetskurit, och jag undrar om man kan borra upp den sen använda proracekolv, arsial t6 kolv eller sp kolv eller nått sånt.. Går det att gå tillväga så?
Vad gäller det för cylinder?
Har du gjutjärnscylinder är det bara att borra. Om det finns tillräckligt med material såklart. Har du aluminiumcylinder är det kört. :)
sitter i samma båt lite, har en Kinroadcylinder på 49 cc/39 mm jag skulle vilja borra till 72 cc/45 mm då det skurit stenhårt när kolven small (övervarvning....:gloria: så det osade om det. Inte bra att dra upp en 50 cc 4t i över 12K i varv...... :thinking:). Finns goot om gods att ta på. Vet någon av er någon som kan åta sig detta jobb?
Min 50cc fungerade utan problem upp i 14000 rpm, originalkam har inte så mycket lyft så ventilerna släppte inte. Koso varvräknare registrerade det. Men släppte gasen för det verkade onödigt att pressa så hårt i nedförsbacke, haha.
Någon mekanisk verkstad brukar ju alltid ta åt sig att borra upp cylindrar.
Men om det är värt eller inte är ju en annan femma då cylindrarna nya är lika billiga som jobbet.
http://www.bikenet.se/
bara en fråga man kan borra aluminium cylindrar men man gör det inte för nikasil....saken är dyr eller här i sverige?
aja men därför min farsa är uppvuxen utomlands enligt honnom så borra man cylindrar ofta när man "trimma" därför nicalsil ytan inte alls var dyr kanske bara dyrt i sverige?
Snackar vi AM6 så går det bra :) Har borrat upp en jävla massa originalare och kört med T6-kolvar, PR-kolv, K-starkolv, stylepro och även K50 45 mm kolv :rolling: Större än 48 mm bör du inte borra, annars är det bara att köra!
Derbi är nicasil så det går inte :)