http://www.korkortsportalen.se/jag-s...ort/personbil/ Sådär ;)
Utskriftsvy
Idag så tog jag äntligen mitt mellanklass mc kort! :wub:
Fick en riktigt skön prövare. Jag satte ner foten rejält i låghastighetsbanan, inget han brydde sig om dock.
Äntligen! :wub:
Tack Lutnaes^! :)
Härligt!
Till allas upplysning så här har jag upplevt min körkorts bana.
Lätt MC som Privatist
Efter kört ca 1000mil moppe, och övningskört 200mil på lätt mc. Satte upp egna konbanor efter transportstyrelsen regler. Det man inte lär sig som privatist är vad prövaren vill se. Jag körde inte trafikfarligt, men jag körde inte för bra heller. Kommer man samt ifrån en trafikskola så får prövaren lite mer förtroende för honom. Nu har jag ju kört upp som privatist och för trafikskola. Den gången jag körde upp som privatist var det 3andra som också var privatister. Ingen utav oss fick körkort. Igår körde jag upp med trafikskola med 3andra, alla fick körkort.
Du kanske kör som en liten gud, men ta en körlektion och be dom boka en uppkörning med dom så blir det bättre! Jag klarade alltså inte 125a kortet. Detta var ju 3år sedan snart, nu ska dom ha lättat på reglerna men!
Bil som trafikskole elev
Jag böarjade köra lite efter jag fyllt 17. Då körde jag i 6månader innan jag kontaktade en körskola för att få se hur det gick för mig. Dom sa att det gick bra och att det inte borde vara några problem att köra upp. Men som jag märkte när jag tog 3lektioner till innan uppkörningen så lärde dom mig en massa saker jag aldrig tänkt på som dom på uppkörningen vill se att man tänker på och har koll på.
Bil ska man ju köra så mycket som möjligt hemma, men det är inte dumt att köra 1-4lektioner på körskola.
Mellanklass MC som trafikskole elev
Jag har kört fruktansvärt lite tung MC. Jag har max kört 10mil här hemma. Och så har jag kört max 4timmar på körskola. Det var det som krävdes för mig att få MC kortet. Nu hade jag ju erfarenhet från 125an, så principen finns ju där. Men nu när jag gick på körskola fick jag lära mig mycket placeringar och öva mycket manöverbana då det är svårast enligt mig.
Min sammanfattning är att kör så mycket som det är möjligt hemma! Men ta någon körlektion på trafikskola för att se hur det går för dig, lär dig saker prövaren tittar på, och få dom att boka uppkörning!
Grattis Hast! :)
Tog mitt kort idag då jag klarade uppkörningen. Teorin fick jag 61/65 rätt på så det kändes också gött. :)
När jag körde fick jag börja med att göra en inre säkerhetskontroll dvs kolla bromsar,styrning, stolen dörrar och även spola fram och bakrutorna. Sen fick jag köra lite landsväg och motorväg. Jag fick även testa färdbromsen genom att accelerera till 70 km/h och sedan bromsa så hårt som möjligt. Tillslut fick jag även backa och fickparkera. Inspektören var riktigt schysst och pratade mycket om bilar (han gillade SAAB) samt fotboll med mig. Så det kändes bra. :)
Har en teori fråga jag verkligen inte finner något vettigt svar på, inte ens i boken..
Fråga
För vilka fordon är körfältet längst åt höger reserverat? ( alltså en busslinjefil )
Alternativ A
LGF fordon
Alternativ B
Fordon med bruttovikt över 3,5 ton
Alternativ C
Fordon med totalvikt över 3,5 ton
Alternativ D
Fordon i linjetrafik samt cyklar och mopeder klass II
Alternativ E
Fordon i linjetrafik samt alla tvåhjuliga fordon
D fick jag lära mig.
har några frågor jag inte finner svar i boken ( då den är helt värdelös ) eller kommer på genom egna tankar.. säkert enkla igentligen, tänker väl bara fel.
Fråga
Hur många gånger längre blir bromssträckan om du, vid ett visst väglag, ökar hastigheten från 35 km/h till 70 km/h?
Alternativ A
Dubbelt så lång.
Alternativ B
Tre gånger längre.
Alternativ C
Fyra gånger längre.
Alternativ D
Nio gånger längre.
Fråga
Du sänker hastigheten från 90 km/h till 30 km/h. Hur påverkas rörelseenergin?
Alternativ A
Den blir oförändrad
Alternativ B
Den blir tre gånger mindre
Alternativ C
Den blir sex gånger mindre
Alternativ D
Den blir nio gånger mindre
Fråga
Du kör i 90 km/h, en älg springer plötsligt ut 45 meter framför bilen. Vilken hastighet har du när du krockar med älgen?
Alternativ A
Mellan 0 – 20 km/h
Alternativ B
Mellan 20 – 40 km/h
Alternativ C
Mellan 40 – 60 km/h
Alternativ D
Mellan 60 – 80 km/h
någon som även kan ge bra förklaring på hur man räknar ut svaren på dem?:)
Fråga 1
Bromssträckan blir vid dubbel hastighet 4 gånger längre.
Det kan vi räkna ut genom att formeln för att räkna ut rörelseenergi är: Rörelseenergi= (massa*hastiget^2)/2
Hastigheten är upphöjd med två.
Om vi säger att du kör i 10m/s (36km/h)
och du och hojen väger 150kg.
Då blir rörelseenergin: (150*10^2)/2=7500J
Om du då ökar hastigheten dubbelt så du kör i 20m/s (72km/h)
och hojen fortfarande väger 150kg, då det är en konstant.
Rörelseenergin blir då: (150*20^2)/2=30000J
Nu till det fina, rörelseenergin då du ökar hastigheten dubbelt blir 4 gånger så stor ( 30000/7500=4). Då ökar stoppsträckan med 4.
Hoppas du förstår detta, annars är det bara att fråga. :)
Fråga 2
Denna är också bara att räkna på, ungefär som på fråga 1.
90km/h=25m/s
30km/h=8.33m/s
Vikt på hoj: 150kg (ett exempel)
Rörelseenergin vid 25m/s=46875J
Rörelseenergi vid 8.33m/s=5204J
Differans mellan de två: 46875/5204J=9
Så svaret är 9 gånger mindre.
Fråga 3
Denna är den lättaste av de tre.
Tänk dig att älgen är ett oförutsett hinder. Den normala reaktionstiden är på 1s tills det du ser hindret och tills du börjar göra något åt det (bromsa).
Så vi kollar hur långt du glider på 1s i 90km/h.
90km/h=25m/s.
Det säger sig självt att du kommer 25 meter på 1s i hastigheten 25m/s.
Eftersom du är 45 meter bort från älgen från början och glider 25 meter är det 20 meter till älgen. Du kommer inte att kunna bromsa tillräckligt mycket för att stanna. Den logiska hastigheten är mellan 60-80km/h, alltså alternativet D.
Hoppas detta hjälper dig! Konsten är inte att kunna räkna exakta siffror i huvudet, utan att kunna bolla med siffror när du väl sitter på trafikverket och gör provet. :)
Reserverar mig för stavfel.
Börjat lite med körkortsteorin nu.. Hur räknar man lättast ut km/h = m/s i huvudet ? :thinking:
Tja!
Ska snart ta körkort och är jäfla nervös över att jag kuggar... Därför har jag lite frågor som någon snäll själ kanske kan svara på? :)
1* Hur många frågor är det?
2* Vad är det för slags frågor? Till exe: "Handlar det om hur mycket lufttryck du ska ha i bilen?" Eller är det frågor som är typ så här: "Vad betyder den här skylten?"
3* Är teoriprovet relativt lätt? Jag har inte läst mycket i boken, men jag är rätt high på detta med trafik, ja allt allmänt! Risk tänk och sådant krafs är jag också ganska high på! Man kanske kan säga att "jag har det i blodet"? :)
Tack i förhand c:
Va kostar de o ta körkort på ett ungefär? Kommer inte behöva några körkortslektioner utöver de obligatoriska.
Som 2stroke sa vad gäller din första punkt. Frågorna kan variera men jag fick frågor angående när man skall besiktiga en bil med ett visst regnummer, om du får parkera här osv. Nej provet var inte lätt, jag läste boken tre gånger, gjorde egna frågor samt gjorde minst 10 teoriprov på trafikskolan och fick 61/65 rätt. Underskatta inte provet!
+1
Skall du ta som privatist eller hur menar du? :)
Uppkörning - 1200 (eller 1100 kanske?)
Teoriprov - 220
Riskettan - 250-500 beroende på vart du gör det
Risktvåan/halkbana - 1700 på Gillinge iaf
Teorihjälpmedel - 200-1000 beroende på vad du skaffar
Rekommenderar dock någon körlektion i trafikskola, det ger väldigt mycket.
Tack för alla svar grabbar! :)
Ska plugga som fan och läsa boken nu! :)
Självklart ska jag ta någon. Stadskörning och motorväg är väl med obligatorisk eller har jag fel? :P
Kan ju köra bil rättså bra redan, reglerna har man i huvet sen moppekörkortet ( eller har man :rolling:) så går väl att komma undan rätt enkelt. Teorimedel har jag typ 25 uppsättningar av och en av de är nya för i år.
Ett tips från coachen. Sitt på körskolan o nöta, dem första faserna är ganska enkla. Repetionerna är värre kom jag ihåg, plugga på repetionerna tills du nästan spikar fullt varje gång. Tråkigt som fan, men då är det nästan garanti på att du sedan klarar provet. :)
Hojkort sen 1 1/2 vecka tillbaka, ganska nöjd. Fixade allt på första försöket och allt som allt så slutar kalaset på under 5000kr iom. att jag aldrig tog några körlektioner, samma sak vad gällde bilkörkortet. Nu åker man officellt en Suzuki Bandit 750, är äntligen lycklig. :') Återstår gör BE men det tar jag när jag får lust.
Vad är det för årsmodell på din Hornet? :) Jag upplever ingen större skillnad med/utan strypning på min Duke så låter den vara strypt. Inte skoj att ramla med en ny hoj som inte har någon försäkring ifall dom nu får reda på att den är ostrypt. :unsure:
Men jag tror att modernare hojar märks det mindre på om dom är strypta. Jag längtar tills att få en ny hoj om 1.5år också (när strypningen åker) :wub:
Det är den nakna 09an! Jaså, jag har gasrullsstrypningen så jag kan inte vrida rullen mer än 1 centimeter. Vad är det för duke du har, 690? Hurvida en strypning märks eller inte beror ju på effekten hojen har. För min del så är det som dag och natt med och utan strypning.
Fast strypningen sitter där nu, satte dit den när jag skulle köra upp och det är ju lite pill med att få bort den så därför sitter den fortfarande kvar. Då förstår jag att det inte märks lika väl på din. En åktur, jag bjuder: http://youtu.be/B0FjIB-Yfcw
Fan var några år sen man var här inne och snokade! Tog nyligen MC kortet och bränner motard nuförtiden. Några andra gamla medlemmar som uppgraderat sig tro?
http://i50.tinypic.com/zluq1l.jpg