Hur vida allmänbildad du är har ingen större inverkan på hur det går på högskoleprovet. Det är dock möjligt att du och jag kanske ser olika på definitionen av det ordet.
Utskriftsvy
1. Titta på följande uttryck: 8 – 3x + 41 – x + 7.5
a) hur många termer är det i uttrycket?
b) hur många variabeltermer är det?
c) vilken är variabeln i uttrycket?
Får inte ihop det?
Har prov i samhällskunskap i moron , och förstår inte riktigt den "regionala röran" dvis hur riksdagen bestämmer i oliak komuner ngn som lite kort kan förklara ?
Någon som fort som fan kan förklara vad en wattimme är?
Om jag har 1,6 TJ som förbrukas under 0.416 timmar (25 min), hur i helvete räknar jag ut hur många wattimmar det ska bli? :O
kan ju för övrigt tillägga att i ditt fall blir det inga wattimmar utan det blir watt, alltså energi per sekund. i siffror blir det med andra ord: (1,6E12)/(25*60) W
Vadå ''blir''?
Läs: https://www.flashback.org/sp13443082
det där är ju bara samma som jag skrev fast mer utförligt och med finare ord, men eftersom pimme går natur och är ganska bright så antog jag att det inte skulle behövas :) tro mig, jag vet skillnaden på watt och joule
Läste mer noggrant va du skrev nu och de va jag som var pantad bara! :)
Å ändå har jag läst el i tre år.. (;
Skulle behöva lite hjälp med tekniken, man ska nämligen bygga en låda med 5st olika överföringar den för max ha 2 utgångshål, det ska vara ölika typer av överföringar. :) lägg gärna upp en paint bild !
förkorta bråket 5/21
?????
hur gör man?
Har Kursprov i Matte B imorgon. Känns ju sådär :(
Skulle behöva lite hjälp med tekniken, man ska nämligen bygga en låda med 5st olika överföringar den för max ha 2 utgångshål, det ska vara ölika typer av överföringar. lägg gärna upp en paint bild ! någon som komme på nått?
http://img202.imageshack.us/img202/5030/namnlscs.jpg
Har jävla svårt för matte, så nu kommer man väl förmodligen bli idiotförklarad.. men vore snällt om nån kunde hjälpa mig med dessa två!
På först, bara räkna ut rektangelns omkrets först, utom ena sidans. Sedan räknar du ut halvcirkelns omkrets. Diametern är ju lika lång som sidlängden dvs. 31. 31*3,14/2 blir uträkningen. Delat med två tillkommer eftersom det bara är en halvcirkel. Plussa sedan ihop med rektangelns omkrets, sedan minus två för grinden. Gör sedan likadant fast andra formler med arean. Ta en figur i taget bara hela tiden!
ska ha ett so projekt i SH, nnån som kan komma på nåt bra att skriva om??
Om det är någon som har en liten uppsats om svarta hål liggandes skulle jag vara tacksam om jag kunde få låna den :P Måste vara klar betydligt tidigare än vad jag trott..
första uppgiften:
http://i289.photobucket.com/albums/l...s91/matte1.gif
oj glömde, delar med 2 på arean eftersom det är en halv cirkel :)
Tack Pontus! :)
min formel för arean på en cirkel är egentligen en annan variant av pi*r^2 men eftersom vi har diametern färdig här tycker jag det är smidigare att använda den direkt istället för att räkna ut radien (=diametern/2). konsekvensen blir att man får dela med 4 i formeln men det blir ett mindre steg i uträkningen, lite mer koncist och mindre röra.
np ;)
Du verkar sinnessjukt bra på matte! :o
har läst matte a-e på gymnasiet så det här kan man i sömnen :)