Kan jag få se någon källa på det ? :D
Utskriftsvy
Kan jag få se någon källa på det ? :D
Bara att leta? Jag har källa på att det är tvärt om. Då kan ni/du visa en källa där det är max 52km/h?
Det är lag på max 45 km/h men fortfarande om den är original så får man köra så fort man kan bara man följer hastighetsbegränsningarna. Har högsta domstolen och polisen sagt.
Det är den som har tillverkat importerat och godkänt mopedens FEL och inte min egen skyldighet att den går i 45.
Istället för att säga emot visa källor!!!!!
Helt fel.
52km/h oavsett! Det är ditt ansvar att mopeden är laglig när den brukas på vägen. :doh:
ungefär som om jag säljer en moped jag byggt själv till dig, den går för snabbt och du blir stannad av polisen.
De skickar böter hem till mig, låter de ens rimligt? naae..
Tror du högsta domstolen har fel? Tror ej det!
Det är inte samma sak som om du bygger en moppe osv.
Det är den som har tillverkat, importerat och godkänt mopeden som har gjort fel!!
Eftersom mopeden är godkänd original och man åker original så är det inte ens egna fel.
För sista gången VISA KÄLLOR? Visa där det står i "lagboken" eller vad det nu kan vara att det finns en gräns på 52 km/h (det tvivlar jag på) och att det är ens egna skyldighet att original mopeden går i 52km/h eller vad det nu är för gräns ni tror finns!!!!
Siffran 52km/h får ni från att kör man mer än 7km/h för fort alltså över 52km/h kan/har polisen rätt att undersöka om mopeden är trimmad! MEn det är ju fortfarande olagligt att köra över 45km/h men mer än 7km/h för fort kan du bli misstänkt för att ha trim! :P
Rätta om jag har fel men det är vad jag har fått lära mig! :)
Har heller aldrig sett någon bra källa på att det är 52 km/h som gäller, enda ställena jag har läst det på har varit mopedforum...
Så jag säger som bossen: "VISA KÄLLOR?" ;)
När jag var en moppekåt 15 åring (2009) så kom snuten till skolan och snoka runt. De ville då testa en Aerox som såg stylad och trimmad ut. Poliserna mätte upp den till 53 km/h och sa att "det var okej". Har dock ingen källa på att det är 52 km/h som gäller. :)
Ooh, slammed that FACT on yer nose, boss.
haha, det roliga är att jag frågade om just detta när jag blev tagen med a-traktor, och det är precis som de andra säger, din skyldighet att se till så mopeden går lagligt. vad ska du säga till dem? "nae, jag köpte mopeden såhär och har inte gjort någonting med den sen den var ny, så den måste vara laglig"? det tar dom inte. det är din skyldighet att se till att fordonet du kör är godkänt och lagligt.
Ont: jag har blivit tagen för olovlig körning, vad händer om jag blir tagen igen? är det som polisen säger, att jag åker på grov olovlig körning redan andra gången man blir tagen?
På Wikipedia kan ju vem som helst skriva vad som gäller.
Men hur kommer det sig att Alla trafikskolor jag har hört om lär ut så som jag säger?
Om jag nu har fel så borde ju högsta domstolen också ha fel? Men va fan, högsta domstolen kan ju inte ha fel, haha det finns ju inget högre än högsta domstolen.
Jag menar, en kille körde ju moppe i 58 km/h och blev tagen på en 70 väg. Han överklagade POLISENS eller tingsrättens dom eller vem det nu är som ger domen.
Och det kommer upp till högsta domstolen och han får RÄTT. Eftersom den är original. Asså vad/vem ska man tro?
Poliser och typ ALLA på det här forumet.
eller
Högsta domstolen och körskolorna?
Högsta domstolen måste väl veta bättre än polisen eftersom killen överklagade polisens dom och fick rätt.
Det är ju inte så svårt då. Det är bara att inse!!!
vem ska intyga att mopeden är i originalutförande från fabrik då? det är väl lätt att säga att ingen har mekat med mopeden sen den var ny, men hur ska du bevisa att inte lille kalle 15 år suttit och filat lite i pluggen? du kan påstå att den är original men hur ska du kunna bevisa det när mopeden går fortare än vad den får göra?
företagen får inte ens sälja en moped som är godkänd. hur skulle det se ut om självaste yamaha säljer en moped som inte är godkänd, tror du att dom får ta ut mopederna på marknaderna då?
Alla är ju så jävla tröga...
Exakt, det är vad jag fick lära mig och vad som stod i böckerna när jag tog EU-kort för 3,5 år sen.
Och är det en 30-moppe får den gå 45, men bara framföras i 30.
Jag körde aldrig enligt dom begränsningarna när jag körde moppe, upp till 70 så följde jag skyltarna och på 90 körde jag oftast 70, mycket skönare och roligare plus att jag inte förstörde den övriga trafikrytmen lika mycket.
Sen hände det väl att det gick lite över 100 ibland också, men gör man det snyggt och kör planerat så är det inga problem, jag har aldrig blivit jagad av en polis även fast jag mött dom när jag kört utan lysen mm..
HD bör väl ta alla fall där dom misstänker att tingsrätten och hovrätten har fuckat upp det? Ingen ska riskera att bli dömd för ett brott man ej har begått, så det vore ju konstigt om det är så som du säger.
I detta fallet måste ju domen ha överklagats två gånger? Lite småskumt att det ska behövas, men i ett fall där lagarna är så pass oklara så kanske ärendet går direkt till HD efter överklagan?
Hittar för övrigt inget om några 52 eller 42 km/h i min AM-bok.
Just det. Äntligen en på min sida :D:D:D
Bara resten av forumets medlemmar kvar :D
Asså det som står i lagen och alla böcker osv. är bara max 45 km/h. Var ni får 52 km/h ifrån är ju polisen som har sagt det till er.
Men fortfarande, när mopeden är besiktigad i ett vist stuk (ORIGINAL) så får den ju självklart framföras i det stuket (ORIGINAL)
Och om den då i vissa fall går över 45 km/h t.ex. 58 km/h så är det okej, bara man följer hastighetsbegränsningarna. Den som har gjort ett stort misstag är ju den som har besiktigat mopeden i det stuket.
Ett ärenden kan inte komma högre än högsta domstolen så det är det som högsta domstolen säger som gäller.
Nu är det ju bara för en viss snubbe men om man åker fast vid liknande omständigheter så har antagligen tingsrätten kollat på vad högsta domstolens har sagt och tänker på det när de dömer.
leta på för jag tvivlar på att det står något....
Det är inget brott att trimma mopeder. det är ett brott att framföra en trimmad moppe.
tja, jag blev tagen på min urpluggade och upp drevade dt idag. det är en EU moppe men går typ 70. dom tog in moppen till polis stationen.
Fel jag gjorde:
urpluggad
drevad
inflyttad regplåt
olaglig blinkers
olaglig fram och baklampa
körde säkert för fort
vad tror ni att jag kommer få för straff?
orkade inte läsa igenom 15 sider så hoppas nån har lust att hjälpa mig?
Mvh sebastian
segt, olovlig körning kommer du få för att du framfört ett fordon du inte har behörighet till. trimmad moped klassar dem som lätt motorcykel. antingen får du 1500 i böter, eller uppskjutet lämp, eller båda delarna. som max får du uppskjutet lämplighetsintyg i 6 månader, om det är första gången du blev tagen.
jag råkade ut för samma sak i mars, dock med traktor, men det är samma straff. :/
Jag åkte fast med grabben ovanför, har en smått trimmad Beta RR - 07a. Gör ca 70, inga lampor ingen skylt. Försäkrad och kortet har jag, inte fan borde vi få indraget för detta?
Lite böter + att de tar trimmet duger väl?
bil. jag fick dessutom behålla mitt am kort.
det spelar ingen roll hur trimmat du har. går den olagligt(för fort) så klassas den som lätt motorcykel, hade du haft kort för lätt mc så hade du klarat dig från straff. Det är inte säkert du får uppskjutet lämp, jag slapp det men fick böter istället. men du kommer ju fortfarande få en prick i brottsregistret som sitter kvar i 5 år. (fånigt som fan, jag vet)
Det vet jag, men tycker det är fånigt att ens ta in skiten när den toppade 65km/h på deras laser, dock på väldigt kort sträcka.
Jag vet flera stycken som klarat sig väldigt bra, ena polarens hoj blev intagen, han körde utan lampor, försäkring och kort.
Han fick 1500kr i böter och röret avmonterat. Hoppas verkligen vi klarar detta fint, vill inte få uppskjutet körkort.
ja det är riktigt jävla fånigt.
jadå, jag tror nog du kan klara dig med böter, jag gjorde ju det. men du får ju ändå en prick i registret att du kört olovligt ändå, det slipper du nog knappast undan. och som sagt, första gången du kör olovligt så får du aldrig mer än 6 månader så det är ju inte jättelångt. dessutom så börjar dom räkna tiden från att domen blivit lagd, så det är inte alls säkert att det tar längre tid för dig att ta körkort. :)