BMW är långt ifrån felfria, speciellt gällande 3-serieversionerna medans de
även gör väldigt bra saker. Däremot är det mer pinsamt för deras del att de inte lyckats få ner mängden barnsjukdomar som E90 dragits med.
Vill du se statistik? Ja, då ska du väl få det:
Nedan nybilsförsäljningen för 2010. Som du ser ligger Volvo före BMW så det med dina 400k-teorin går inte ihop då de flesta trots allt väljer Volvo samt VAG.
I Sverige har vi mycket att tacka tjänstebilsfolket för när det gäller nybilsförsäljningen. För 4 år sedan var det drygt 40% utav all försäljning som gick till tjänstefolk, idag är den siffran större.
I tjänstebilsutbudet BMW har ligger bland annat 118d, 320d, 520d samt X1d. Samtliga bilar kvalar in på rätt förmånsvärde och med grundutrustning enbart så ligger de även vettigt i pris.
Då BMW själva marknadsför sig som "Sveriges bästa tjänstebil" tror jag att du börjar se mitt spår.
http://www.bmw.se/se/sv/general/corp...basbelopp.html
Förra året var en större mängd utav nybilsförsäljningen hos BMW nämligen tjänstebilar, och tjänstebilsfolket har generellt sett låg bilkunskap och väljer inte BMW för mer än dess rykte än körglädje (för inte i helvete köper man 320d/520d då). Var en motortidning som hade en artikel angående detta i höstas om tjänstebilar, varannan nysåld BMW var tjänstebil. Därav är mitt spår om tjänstebilsförsäljningen och anledning till varför man väljer bil inte alls en hypotes.