Då hoppas jag du har ett steg som du kan lasta i 0.5ohm!
Annars gjorde du bort dig rätt hyffsat.
Eller så kör han bara dem i 2 ohm?
Mina med dubbla 4 ohm-spolar spelar jag med 4 ohm last, på 500 WRMS... Att gå ner i Ohm behövs ju bara då det är klent med effekt. :)
Så här kopplas de för att ligga på 2 ohm in i steget:
http://www.moppenet.nu/images/imported/2010/06/3.gif
Det enda vettiga med dom basarna är 2ohms spolarna, just för att du KAN belasta steget i 0.5ohm för att kunna kräma fram effekt.
Han gjorde således bort sig som pröjsade 500ingen mer för dom basarna om han inte kan få ut det "enda vettiga" ur basarna, istället för MDS'basarna som är allmänt känt är riktigt dugliga på att poppa högt.
Har bestämt mig för att trycka i 4" 2-vägsystem i bak i taket istället för att försöka modda i 5.25or (är 4.5" eller nåt org)
Så jag behöver tips om vad jag ska ha för högtalare! Det är inte allt för mycket plats på djupet heller.
Ge mig tips på bra och prisvärda grejer :)
4,75" är storleken skulle jag tro, Rainbow har ju schyssta grejer som passar. :)
Man vill ju helst att membranet ska sitta tätt och stumt, kommer bli lite skumt med 4" i hålen då.
Köpte ett steg att lira med så länge, steget jag köpte nu är lite litet till basarna, ska ha dom till ett par 6x9or sen.
Men steget levererar bäst vid 4 OHM och basarna har 2 talspolar på 2 OHM, så om jag seriekopplar talspolarna så blir det 4 OHM... Men det kanske inte va så du tänkte ?
Visst, MDS-basarna spelar nog allmänt bättre för pengarna, men jag tvivlar på att dom är lika hållbara.
Hållbara om något är dom.
Hur fan tänker du nu? :)
Du kan koppla i 0.5ohm, 2ohm eller 8ohm. :)
Att använda 6'9or samtidigt med en baslåda är ren idioti i min mening.
http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=4131
Där kan du läsa och följa upp det ang 6'9orna också.
Du läser specifikationerna :)
Du kopplar spolarna så resistansen blir olika.
Följande steg är stabilt vid 0.5ohm's belastning.
Ska köpa det själv.
http://www.ljudia.se/bil-s82121/slut...3500d-p333167/
Okej, ser lovande ut, men är det verkligen värt att köpa ett så "dyrt" steg till mina basar ?
Jag menar, jag gav ju bara 1200 kr för basarna, och sen köpa ett steg för 5000 kr, känns som att man i samma veva borde byta basar ?
Plus att det är 1kanals, alltså behöver man väl 2 st slutsteg för att driva 2 st basar ?
Nej absolut inte.
Fast beror väl på hur högt du ska spela. Man brukar lägga mycket mer på steg än basar. Det är så man spelar högt :D
Du kopplar ihop alla basar såklart. Du behöver inte göra det i lådan utan du kan koppla ihop dom på steget då det finns ingångar för 2 basar. Dock drivs det ju på samma kanal :)
Det steget är väl lite overkill för just din del om du inte har planer på att spela högt. Ett billigare steg duger nog gott och fint. Ljudia säljer ett grymt 1500W Steg. Dock går det bara att lasta det i 1ohm som lägst. En polare poppade 144dB med det och 2 kinabasar.
Zachry R1500 heter steget om du vill söka :)
Oh nej. Nyss klagade du på att Open Air läckte ljud och nu är bilen för liten? :P
Basar plus slutsteg satt i en Volvo 855 innan jag köpte dem. Den är fortfarande känd som en jävligt högljudd bil i Uppsala!
Bra grejer handlar det om, priset har sin betydelse... :)
Här har du mina grejer innan jag handlade dem, spelade förövrigt dem i slutna lådor också... ;) Använde samma lådor från Volvon i Polon.
http://www.moppenet.nu/images/imported/2010/06/466.jpg
Så, receptet per bas var:
Lådor á la 33 liter, slutna, 22mm MDF
4 ohm last
500W fördelat på två basar
Då är det intressant att se att exempelvis MDS-basen kräver portad låda, större lådvolym, lägre last och mer effekt för att börja närma sig. ;)
Haha hörru, ju mindre bil ju bättre. Open Air taket kommer ALLTID läcka dB vad du än vill erkänna.
Mätte du med termlab nån gång? Imponerande i vilket fall.
Jo för att MDS basarna skall spela så krävs det låg resistans och mycket effekt. Men grejen är, när du sedan har det. Då jävlar poppar skiten. Jag har svårt att tro att 2200WRMS i 1ohm kommer räcka för MDS-basarna. Men handlar jag då ytterliggare ett likadant steg så får jag ut otroliga jävla 7000WRMS i 1ohm. Det hittar du ingen annanstans för de pengarna.
Självklart läcker Open Air dB, men det jag vill komma fram till är att MDS-basarna med "liknande" förutsättningar aldrig skulle ha en chans när det väl kommer till ljud.
Men sedan är Watt det mest ointressanta EGENTLIGEN när det gäller ljud.
Ingenting säger att de 7000 WRMS är lika effektiva som något annat med halva effekten när det väl kommer till ljudtryck. MDS har länge drivit upp sina siffror till mer än vad de egentligen presterar. Vi kan testa sen, använd två basar och 500 watt och se vad som klarar mest. ;)
Sugen på utmaningen?
Den utmaningen vinner du utan problem. Jag har spelat 1 bas på 600w utan vidare resultat. Spelade en bit över 130 med MDS-basen på 600w. Jag håller med dig Mich, men nånstans måste man ju börja när man tävlar. Hos ljudia har jag bra priser, därav håller jag mig till zachrystegen. Enda anledningen att jag väljer just fr12orna är att de tål stryk som helvete och spelar högt bara de har rätt förutsättningar. Zachry har inga basar jag trivs med som kan spela så högt som jag önskar. :)
Om jag seriekopplar min bas som är på 2x2 Ohm, så måste väl den räknas som 4Ohms ?
Samt vad gör cross over-ratten på steget ?
Behöver tips på ett bra slutsteg som inte kostar allt för mycket. Ska driva 2 rockford fosgate 15" på 600w styck, 6,5" rockford i framdörrarna och 2 rockford 6x9" som jag ska försöka få in någonstans.
Tar gärna också emot tips för att få ner volymen på lådorna. Det jag tänker på är väl att köra 2 slutna lådor med elemeten riktade mot varandra. Andra ideer?
Är medveten om att det kommer bli för mycket bas. Kommer nog bara använda en av dem istället. Grejen är att jag redan har alla de högtalarna hemma och har inte världens tillgångar efter bilköpet så försöker hålla ner kostnaderna. Ge mig tips på slutsteg till de högtalarna jag har, kommer inte köpa nya.