Noterade att handbromsen vid gasreglaget är lite lustigt. När jag håller in det helt lyser inte bromsljuset men när jag släpper det lite grann så lyser bromsljuset. Kan detta "glapp" påverka starten? Den vänstra handbromsen har inte samma glapp.
Utskriftsvy
Noterade att handbromsen vid gasreglaget är lite lustigt. När jag håller in det helt lyser inte bromsljuset men när jag släpper det lite grann så lyser bromsljuset. Kan detta "glapp" påverka starten? Den vänstra handbromsen har inte samma glapp.
jajamensan, de är en kontakt som styr dedär och om den är dålig så blire problem.
Och den kontakten hittar jag genom att... plocka isär sitsen, alla sidoskärmar och krypande samt ålandes i en omänsklig ställning följa kabeln från den högra handbromsen till.. ?
Som Lennart skrev, Kontakten sitter i bromshandtaget det går ut 2 kablar där, http://www.racing-planet.se/images/g...e=sv&shop_ID=1
Men du testa att göra samma sak som du gjorde sist mopeden strulade? Dvs pilla lite på cdi:n ryck i alla kablar osv funkar den igen då så vet du ju att det är kabelglapp :)
Det är ett evigt pillande och jag tror att den är sällskapssjuk. Fast jag vill inget hellre än att vara med den. Dock inte behöva strippa den varje gång. Nåväl, nu fick jag igång den igen och det gör att det är motiverat att fundera lite grann på "omständigheterna". För vid den senaste protesten då regnade det ute eller snarare det var disigt och fuktigt ute. Efter det har den totalvägrat. Nu lyckades jag plötsligt få igång den - till och med med elstarten. Kul, roligt - men varför?
Denna gången har jag i min okunskap och förvirring "pillat" lite här och där. Var på högra handtagsbromsen. Intressant, men det är fortfarande så att bromsljuset lyser bara så länge jag inte trycker in handbromsen helt. (Vänster fungerar helt klander fritt). Lite smörjspray på lite kontakter. Fokus har annars varit startrelät. Lossat den röd/vita kabeln och satt fast den igen. Kollat in Hasses felsökning på startrelä och har försökt att testa det. När jag har kollat med spänningsmätare har den gett utslag på det sätt som den ska enligt Hasse. Och nu fungerar som sagt var allt. Det jobbiga är just att jag inte upplever att det är glapp. Snarare verkar den vilja "vila" lite och kanske fuktas av (?).
Tänk om jag skulle få åka hem på ett anständigt sätt trots allt. (Men vågar jag stanna för att handla?)
Spontant skulle jag säga: ja, det gör den. Men det kan vara värt att kolla faktiskt. Det torde vara hyfsat lätt att se med tanke på att det finns en liten lucka i sittbrunnen. Några andra små tips att titta på när jag håller på med förgasaren? Hade annars den spännande upplevelsen i morse att den körde i 50 km/h i uppförsbacke (ganska bra för en EU-moppe) - enligt hastighetsmätaren - och 40 km/h när den stod stilla vid rödljus. Snacka om att vara på hugget:-)
Tack!! Detta är ett av de tillfällen då jag undrar hur folk/vi klarade oss utan internet tidigare. Börjar nästan sakna en bra garageplats med egen dörr för att kunna "grotta" runt i lugn och ro - och kunna gå ifrån en uppfläkt skoter utan att vara orolig för att allt försvinner. Illa:-)
Har råkat ut för nån hastighetsmätare som betedde sig allmänt lustigt när vajern var för lång, änden tryckte upp den delen i mätaren som den ska dra runt så mekanismen i mätaren fick fnatt. Testa att lossa muttern som håller vajerhöljet ett par varv så den kommer ut en bit och se om det blir bättre.
Så då var "eländet" isär plockat. Har haft en snabb titt på förgasaren och det är ju en del att upptäcka. [ATTACH] Jag har markerat med 3 pilar varav 2 är "misstänkt" i mina ögon. Precis vid klämman ser det ut som om någon har skurit i slangen. Vid den övre pilen verkar det finnas en öppning som inte är rätt. Är detta slangen mellan luftburken och förgasaren? Till vänster finns ytterligare en pil. Att denna slang är öppen förmodar jag är helt rätt. Vad är det för något?
Tack!
Där jag satte en nypil ska luftburken sitta fast i förgasaren, Ta en ny bild över hela förgasaren så ska jag se så att allt sitter rätt :)
Förövrigt så ser allt okej ut, Det du tycker ser ut som någon "skurit" i är slangklämman som suttit ett tag och klämt till slangen på detta vis :)
Bifogad fil 11446Bifogad fil 11447
Hoppas att dessa kan hjälpa dig vidare. Nu går den igång igen med elstarten:-) Som alltid så "jag gjorde ingenting". Om det inte är fukt i förgasaren som spökar så kan det vara så att kontakten till CDI är "glapp" för det ända jag gjorde innan jag ett tag senare försökte få igång den var att jag tog ut kontakten till CDI och satte tillbaka den igen. Med den lilla hake som sitter vid kontakten känns det konstigt om det skulle bli ett glapp här. Eller?
Tack!
Allt ser bra ut :) Ja då kanske det är kontakten till cdi`n som glappar :/
Och om det nu är den som glappar. Vad gör man då? Lindar in kontakten med tejp?
Glappar det där så är det för att dom små kabelskorna i kontakten klämmer för svagt om stiften i kontakten på CDIn. Man kan försöka att försiktigt trä in något smalt (t.ex. en riktigt liten skruvmelsel) på ena sidan om kabelskon och bända så den kläms ihop litegrann, men man får vara försiktig - lite jobbigt om man lyckas misshandla grejerna så det inte går sätta kontakten i CDIn igen. :unsure:
Fortsätter att vara förbryllad. Är det möjligt att skruva in tändstiftet för djupt?
Jaha, då ska vi se vad som har hänt senast. Ute och åkte då skotern plötsligt tvärdog och vägrade vara med i leken. Vädret var då fuktigt med lätt regn. Sedan inomhus plockat isär den utan att hitta någon förklaring. Beroende på laddningen i batteriet(?) har elstarten fungerat så tillvida att den reagerar men motorn går inte igång. Omväxlande försökt att dra runt startmotorn omväxlande ett ringande ljud som en gammal spårvagnssignal. Om jag har haft gnista är en bra fråga (måste kolla nu utifrån de tips jag har fått när jag vet att den fungerar för att se hur det ser ut var jag kan testa/jorda och hur) men avståndet på stiftet ökade jag lite på igår (kan jag har skruvat ner det för hårt och reducerat avståndet på stiftet?). Igår tog jag även ut den svart/vita kabeln ur CDIn och plötsligt var det möjligt att kicka igång skrället. Batteriuppladdning över natten. Nu fungerar elstarten och får igång motorn både med och utan svart/vit kabel i CDI. Men vad för slutsatser kan vi dra av detta? Att skotern fungerar några dagar, tar en paus på en vecka och sedan vaknar till liv igen?