De godaste ölen som finns på Systembolaget är enligt mig:
- Great Divide Yeti Imperial Stout.
SB nr: 1667, 29.90 kr.
Kolsvart färg och otroligt smakrik stout med smak av choklad och kaffe. Rejält besk med sina ca 70 IBU, vilket även ger en trevlig humlelukt.
SB nr: 1619, 35.90 kr.
Belgiskt trappistöl som är så otroligt välbalanserat. Mörkt brun färg med en hyfsat kryddig smak. Ganska stark med sina 9,2%, men alkoholsmaken är väldigt väl dold. Trappistes 10 från samma bryggeri ska vara ännu bättre, har en flaska hemma som står och väntar på att bli uppdrucken.
- North Coast Brother Thelonious.
SB nr: 1588, 28.90 kr.
I samma stil som Rocheforten i en amerikansk tappning, dvs avsevärt mer humle i smaken.
Andra öl som är värda att köpa är Schneider Aventinus, Fullers London Porter, Cantillon Kriek, BrewDog Punk IPA, Mikkellers Jackie Brown, Duvel och North Coast Red Seal. Självklart finns det fler bra öl, men dessa är väl de som är hyfsat lätta att få tag i och fortfarande riktigt bra. Gillar man inte ale eller spontanjäst utan föredrar lager (som alla tidigare i tråden verkar göra...) rekommenderar jag BrewDog 77 Lager och Nynäshamns Ångbryggeris Landsort Lager. Har svårt att säga vilka mina favoritöl är, men Nøgne Ø India Pale Ale och Stone IPA är bland de bästa jag smakat (dock är båda rätt svåra att få tag i i Sverige :(). Ikväll ska jag dricka en
Stone 14th Anniversary Emperial IPA [
RB], har riktigt höga förväntningar på ölet då allt som jag druckit från Stone tidigare har varit riktigt bra.
Brygger öl själv också när jag har tid, hittills har det blivit en Amber Ale och en Weissbier. Har tre julöl som står och jäser just nu också, alla tre lite mörkare ale i olika tappningar.
Inte för att vara dryg, men Samuel Adams är ett bryggeri som har flera olika öl :) Håller dock med dig om att de brukar hålla hög klass. Jag antar att du syftar på Boston Lager som är ett av deras öl. Gillar du Boston Lager så testa Brooklyn Lager (från Brooklyn Brewery) som jag tycker är något mer smakrik. Mina favoriter från Sam Adams är Black Lager och Boston Ale.