Lät väldigt mycket på sättet du sa det hela som om jag hade sagt det.
Och nu jag pratar om Crossar, inte mopeder.
Haha skulle bara vara nice, borde ju faktiskt vara lagligt ;) Vissa folk i bilar kör ju endå som idioter så varför inte få köra hur fort som helst bara! :) Så mycket roligare allt skulle bli :lol:
Vissa trimmar moppar för att kunna stunta och följa med bättre i trafiken antar jag, vilket jag tycker är helt okej. Bara man inte drar på i 60-70 inne i stan eller nära civilation. Tänk om du inte ser barnet i tid och inte hinner bromsa eller väja, vad gör du då?
men de jag försöker säga är att de finns många mopeder som är lika anpassade för "vägkörning" som en cross är. de finns många trimmade mopeder som kör utan blinkers lampor osv en moped brukar oftast ha mer bristningar än en cross tex slitna däck, dåliga lager, slitna bromsar, provesoriska lösningar osv... så bara för de är en moped ram från grunden så betyder inte de att de är säkrare och bättre att köra den.
När jag var 15 och körde utan utbildning whatsoever i trafiken så körde man ju JÄVLIGT vårdslöst! Ser man tillbaka på de nu så är de ju fan inte så underligt att alla hata en. Höll på köra över en mopedist häromdan bara för att han körde utan lyse. Visst, själv va man likadan men nu ser man verkligen hur illa de kunnat gått. De här me o busköra kan ju va nedrans roligt, de gör jag ju själv me bilen :gloria: Men tycker bil som moppe att de kan ske lite mer avlägset än mitt inne i stan. T.ex tom parkering eller en grusgrop osv. Det är en sak om man utsätter sig själv för såna saker, men att risker andras liv, nej tack!
Håller med på den punkten, även fast jag hade gått "moppe-kursen" så körde man som idioter, jag och jonthä brukade ladda på rätt bra igenom östhammar tex., förbi polishuset bland annat, nu försöker jag hålla mig av vägen så mycket som möjligt, men när man precis hade fått börja köra så var man fan inte lugn.
när man var 15 körde man moppe o var cool inne i stan, hade jag haft en motard nu hade jag gjort samma sak. Allt har en viss gräns, bara man har hyffsad kontroll och vet vad man kan man köra som ett as! Har dock svårt för blattar på crossar inne i stan utan hjälm, i mina ögon är en ****** på cross trafikfara.. kan inte köra i mina ögon
Cross är inte okej nånstans , ta mc kort och kör motard när åldern är inne istället , det finns utbildningar och åldersgränser på grund av en anledning , likadant med moppar , jag kör aldrig snabbare än 30 på gångvägar , ser jag att nån unge är springer fram o tillbaka / vinglar på en cykel eller att någon går med en hund så puttrar jag alltid bara förbi sakta , Mycket kan hända på 2 sekunder.
Förra året mötte jag en kille i en uppförsbacke (han åkte nerför alltså) i maxfart och försökte toppa moppen så mycket det gick på en gångväg , slutade med att han körde på två ungar som jag hade cyklat om 10 meter tidigare , vet dock inte vad som hände efter det.
Gasa kan man göra på öde vägar där ingen stör sig på en/kan komma till skada.
På väg till våran stuga är det 1,5-2 mil ödeväg som är ganska slingrig , asroligt att fuckoköra där :D
Det värsta är att de som är fackos och kör som idioter ger en väldigt negativ bild på oss moppepojkar, oavsett ifall vi är ansvarsfulla eller fackos. Jag kör trimmat men följer trafikreglerna ordentligt, både för att jag inte vill få snuten efter mig och för att vara säker i trafiken. Men sen ska man ju självklart få ha kul någongång och dra på ordentligt :D
Jag gillar fuckos. Roligt att kolla på!
Anledningen till att jag startade denna tråd var att jag samtalat med en journalist på en tidning som skriver för Blekinge. BLT är tidningens namn och vi kom in på detta ämne just med buskörning och vansinnesåkningar inne i städerna med crossar, trimmade mopeder och epatraktorer.
Jag blev erbjuden att bli intervjuad och berätta om hur det är, ur båda perspektiven. Hur enkelt och ofarligt det känns att flyga fram i 90 km/h på en moped mot att gå på gångbanan och bli omkörd av en moped som kommer i 90 km/h.
Funderar starkt på att gå med på det och vara med i tidningen. Dels för att det kan vara en kul grej, dels för att jag gärna vill att andra ska uppmärksamma hur viktigt det är att vara uppmärksam vid körning inne i städerna med crossar/mopeder/atraktorer/bilar eller vad som och dels för att det är en rätt harmlös grej, men samtidigt visar man att det inte är okej. I och med att jag både kört väldigt trimmat och att jag nu insett hur jävla farligt det är med vissa körningar så kan jag även bidra med lite vettiga åsikter istället för vad Inger, 75, säger till tidningen om samma sak.
Borde jag tacka ja?
Det lutar starkt mot att göra det i alla fall.
Så, vad tycker ni?
Om man åker för sakta så blir bilarna irriterade, jag har blivit av prejjad vägen så då drog jag på trimm. Ska nog samla en del backspeglar när jag åker förbi! :rolling:
Jag har gjort mycket dumt i mina "unga år" och lärt mig en del. När jag var 15 körde jag runt på min mt5a utan ljuddämpare och hade 65 cc osv , slutade med att jag körde på en cykelväg i ca 70/75 km/h och var ca 0,5 m från att köra på ett barn.
Tidigare i iår körde jag å två polare runt i Kungsbacka innerstad med en okapad, oförsäkrad 740 a-traktor som knappt hade halva avgasröret på. Den lät som fan och han som körde höll väll 70-90 km/h och struntade i enkelriktade osv. Det slutade med att vi var nära på att köra in i en Porsche 911 (Porschens backspegel gick av och den blev repad). Han som körde trallan fick betala alla reparationskostnader (inte billigt) då trallan var oförsäkrad.
Dessa saker fick mig att tänka på om det är värt att köra på ett 3-årigt barn, bara för att man själv vill ha roligt, eller betala rediga reperationskostnader för att man vill göra den där "tuffa" (livsfarliga) omkörningen. Så nu kör jag med omdöme iaf. :)
Precis!
Btw Har en granne vars bror hade en M3. Han skulle alltid köra som idiot, köra om på insidan osv. Detta slutade med att han och en polare körde in i ett träd i ca 120km/h. Han frontalkrockade inte men passagerarsidan tog smällen och hans polare dog omedelbart. Han kan inte jobba idag, eller köra bil och är sjukskriven. Så ni som skall köra som fuckon på moppe eller med bil, utsätt isf inga mer än er själva för de riskerna ni tar!
Eftersom Tobbe94 skrev, Så tänkt jag också skriva. Vad jag gjort för skiten när man var 13-15år.
Tjatade på morsan om att få köpa en fiddy. Tillslut fick jag köpa en! När jag väl har lärat mig köra den, kör jag med den till kompisarna/skola o ja allt.
Ligger fyll patte ner i byn/staden och kör om folk hur som helst, in på totoarer/cykelvägar. Körde med den i 1år tills skiten gick sönder. Under det året var jag nära på att köra på en hund,krocka med bilar pga omkörningar när man har möte och allmänt idiot körning! Jag skjusade även folk utan hjälm på den nästan hela tiden!
Sedan när man fick moppe så trimmade man nästan direkt, fucko körde endel. Men tillslut fattade jag att man inte kan köra så innan det var för sent för mig eller andra människor i trafiken skulle skadas allvarligt:)
Kanse lite slarvet skrivet.
Men skit samma:)
Evolution i min mening, hoppas bara att de kör ihjäl sig själva före någon annan.
Jag tycker personligen att om man ska köra i stadstrafik, så ska man åtminstone ha lysen på sin cykel. Sen att den är trimmad gör ingenting. Bara du inte kör som ett fucko, o drar om på insidan eller så. Anser själv att man trimmar för att hålla jämnt tempo i trafiken o inte sinka andra eller bli nerprejjad i diket.
Crossar har ju vanligtvis inte lysen nånstans i standardutförande, så låt de vara o endast brukas där de hör hemma - alltså på banan. Om du nu kör den till/från banan så är det ju ingen fara, får väl se lite genom fingrarna då. Men om du kör den som bruks o så, är det ju en annan femma. No good.
Men om man är en bra o vettig förare så brukar det går bra! ;) Bara man har respekt för annat o andra. Sen lite vett somsagt mellan pannbenen också gärna. Brukar hjälpa att förhindra olyckor o annat om man använder de små grå...
precis. själv tycker inte jag att man ska "missbruka" trimmet. Jag tycker det är helt okej att trimma för att hänga med i trafiken!
fuckos borde förbjudas från vägarna.. Visst har jag själv varit ett fucko, men nu när man blivit en aning äldre inser man hur idiotiskt det är, för det är verkligen idioti!
Lysen är förfan det viktigaste på en moped, alla idioter som kör utan lysen borde hängas. Tänk den dagen man frontar med en mopedist, vem får mest ont, han som dör eller jag som får leva med det resten utav livet? Mopedister utan lysen är ju helt osynliga utan ett fungerande fram och baklyse.
på natten kan dom få köra som fan dom vill bara dom inte stör mig :huhu:
i alla fall här så är det typ inga bilar ute på natten hört crossar 3 dagar i rad nu :P
och sen kan det ju vara rätt svårt att bedöma var crossen är även om man hör den, särskilt inifrån en bil. inte för att jag bryr mig om någon crossidiot dör men det är ju synd på bilen och föraren får leva med det resten av livet.
Tycker att man får köra som man vill så länge man tar hänsyn till tex barn och andra som går cyklar osv :)
Men i en stad/samhälle så är det ju i princip alltid någon som är ute och gå eller cyklar. Säg att du kör med din cross på bakhjulet i 60-70 över ett backkrön och slår över, då kan hojen studsa(även glida) en bra bit innan den tar stopp. Står det någon vid sidan av vägen så är det ganska allvarliga skador vi snackar, speciellt om det är ett barn.
somsagt, mord är värre :)
min sponsor drog på nån regskylt nåt annat fordon på sin 250cc 56 hk race trike och körde på stan, ingen brydde sig, inte ens snuten
edit: har läst igenom typ hela tråden, det är ju sjukt att inte ens polisen bryr sig, det är ett rent mordvapen - har själv kört. Har har iofs lite trafikvett osv men ändå, om en invandrare - som i flertalet fall varken har hjälm ett ett omdöme skulle sätta sig på en sån och köra skulle han defenitivt ha ihjäl sig själv, säkert någon annan också..