Tja, vet att frågan är dum men tänkte om man åker med bara dragen v-ring får man samma straff som om man åker med en hyper tex?
kan man få mindre straff om den bara är lite trimmad?
typ bara böter och inte indraget lämpa?
Utskriftsvy
Tja, vet att frågan är dum men tänkte om man åker med bara dragen v-ring får man samma straff som om man åker med en hyper tex?
kan man få mindre straff om den bara är lite trimmad?
typ bara böter och inte indraget lämpa?
men lämpet borde väll inte åka om man kör i 50 ... ? . . (30 moppe)
En klass 1 moped får väll gå i max 52 km/h men bara framföras i 45 km/h?
klass 1 är Eu moped. Klass 2 är Eu25 och 30 moped :) Det är klass 2 vi pratar om :)
En EU45 moped får köras i Max 45km/h. Mopeden får gå i max 52km/h enligt lag, men polisen har ett direktiv att släppa dom som går under 57km/h, dock är detta nått polisen inte måste följa, utan är en rekommendation :)
vad händer om jag kör med min trimmade 30 moppe och polisen tar mig. jag e bara 14 år och mina föräldrar säger att de inte visste att jag körde med den. de trodde att den bara stod i garaget.
Olovligt, inget förarbevis, underårigt, mm. blir ett dyrt kalas, och i och med att du är under 15 så åker föräldrarna på smällen i o ch med att dem är dina vårdnadshavare.
Om föräldrarna säger att han har snott den från dem, så borde dem inte åka på något och han kan inte heller få något då han inte är straffmyndig.
Han kanske får något möte på socialen men borde inte få något mer?
Rätta mig om jag har fel, detta är lite av en chansning men låter rätt så logiskt. ^^
Precis, du "snor" den från dem och om det blir upptäckt så vill dem/din bror ju fortfarande inte anmäla dig för det, så det får du inget för.
och du åkte ju utan deras tillstånd så då kan väl inte dem få böter heller.
DU kan inte få några böter då du inte är straffmyndig, och föräldrarna som inget visste borde inte heller kunna få något, däremot kan du bli tvungen att betala skadestånd om något händer.
Men ta det försiktigt för man vet aldrig, dem kanske kan fixa nått straff på nått håll för det.
Det är väll så hära att man får mindre staff om man kör 125a utan kort för det än att köra trimmad moppe med amkortet. Trimmad moppe är ju oregistrerat fordon och att det blir som en 125a, medans om jag skulle ta o köra med en 125a så är den registrerad bara att jag inte har kort för att få köra med den? :)
Om jag kör med en trimmad moped, försöker fly men blir sedan tagen. Jag har åkt dit en gång innan för olovlig körning.
Vad kommer hända med mig då i lagens ögon?
Nej. Sålänge du är under 15 kan du ALDRIG få böter.
Föräldrarna måste göra vissa medgivanden för att dom egentligen skall åka dit på det, alt polisen misstänker att dom ljuger. Annars finns det inget konkret att gå på.
Straffet blir samma om det är trimmad moped eller raketmotorcykel.
Finns många punkter fler du kan åka dit på, beroende hur dum DU är :)
Dom kan/kommer nog dra in ditt körkort/förarbevis med :)
Okej, tack :)
man behöver väl hjälm på all fordon som har två hjul. så man behöver väl inte hjälm på trehjuliga mopeder`?
Sålänge du inte sitter i någon form av hytt så är hjälm ett krav. Motorcykeln BMW C1 var ett gränsfall , men där behövdes hjälm :)
Vad händer om min 16 år gamla syster kör på en oförsäkrad EU-moped och blir stannad av farbror blå eller krockar?
:)