Ok, det ska jag göra. Någon erfarenhet av att plocka isär hastighetsmätaren? När den visar 40 km/h när jag står stilla är det något som inte riktigt är rätt
Utskriftsvy
Tack!! Detta är ett av de tillfällen då jag undrar hur folk/vi klarade oss utan internet tidigare. Börjar nästan sakna en bra garageplats med egen dörr för att kunna "grotta" runt i lugn och ro - och kunna gå ifrån en uppfläkt skoter utan att vara orolig för att allt försvinner. Illa:-)
Har råkat ut för nån hastighetsmätare som betedde sig allmänt lustigt när vajern var för lång, änden tryckte upp den delen i mätaren som den ska dra runt så mekanismen i mätaren fick fnatt. Testa att lossa muttern som håller vajerhöljet ett par varv så den kommer ut en bit och se om det blir bättre.
Så då var "eländet" isär plockat. Har haft en snabb titt på förgasaren och det är ju en del att upptäcka. [ATTACH] Jag har markerat med 3 pilar varav 2 är "misstänkt" i mina ögon. Precis vid klämman ser det ut som om någon har skurit i slangen. Vid den övre pilen verkar det finnas en öppning som inte är rätt. Är detta slangen mellan luftburken och förgasaren? Till vänster finns ytterligare en pil. Att denna slang är öppen förmodar jag är helt rätt. Vad är det för något?
Tack!
Där jag satte en nypil ska luftburken sitta fast i förgasaren, Ta en ny bild över hela förgasaren så ska jag se så att allt sitter rätt :)
Förövrigt så ser allt okej ut, Det du tycker ser ut som någon "skurit" i är slangklämman som suttit ett tag och klämt till slangen på detta vis :)
Bifogad fil 11446Bifogad fil 11447
Hoppas att dessa kan hjälpa dig vidare. Nu går den igång igen med elstarten:-) Som alltid så "jag gjorde ingenting". Om det inte är fukt i förgasaren som spökar så kan det vara så att kontakten till CDI är "glapp" för det ända jag gjorde innan jag ett tag senare försökte få igång den var att jag tog ut kontakten till CDI och satte tillbaka den igen. Med den lilla hake som sitter vid kontakten känns det konstigt om det skulle bli ett glapp här. Eller?
Tack!
Allt ser bra ut :) Ja då kanske det är kontakten till cdi`n som glappar :/
Och om det nu är den som glappar. Vad gör man då? Lindar in kontakten med tejp?
Glappar det där så är det för att dom små kabelskorna i kontakten klämmer för svagt om stiften i kontakten på CDIn. Man kan försöka att försiktigt trä in något smalt (t.ex. en riktigt liten skruvmelsel) på ena sidan om kabelskon och bända så den kläms ihop litegrann, men man får vara försiktig - lite jobbigt om man lyckas misshandla grejerna så det inte går sätta kontakten i CDIn igen. :unsure:
Fortsätter att vara förbryllad. Är det möjligt att skruva in tändstiftet för djupt?
Jaha, då ska vi se vad som har hänt senast. Ute och åkte då skotern plötsligt tvärdog och vägrade vara med i leken. Vädret var då fuktigt med lätt regn. Sedan inomhus plockat isär den utan att hitta någon förklaring. Beroende på laddningen i batteriet(?) har elstarten fungerat så tillvida att den reagerar men motorn går inte igång. Omväxlande försökt att dra runt startmotorn omväxlande ett ringande ljud som en gammal spårvagnssignal. Om jag har haft gnista är en bra fråga (måste kolla nu utifrån de tips jag har fått när jag vet att den fungerar för att se hur det ser ut var jag kan testa/jorda och hur) men avståndet på stiftet ökade jag lite på igår (kan jag har skruvat ner det för hårt och reducerat avståndet på stiftet?). Igår tog jag även ut den svart/vita kabeln ur CDIn och plötsligt var det möjligt att kicka igång skrället. Batteriuppladdning över natten. Nu fungerar elstarten och får igång motorn både med och utan svart/vit kabel i CDI. Men vad för slutsatser kan vi dra av detta? Att skotern fungerar några dagar, tar en paus på en vecka och sedan vaknar till liv igen?
Ja det har du rätt i men om det är så att din cdi är okej så är det väldigt bortkastade pengar, Nu vet jag inte vad en cdi kostar till en baotian men till tex en yamaha aerox kostar dom runt 5-800 kr dom pengarna antar jag att du heldre behåller :) men det ligger ju iförsig en j*vla massa baotian delar ute på blocket köp en billig där :)
Fast om jag tänker rätt så leder den svart/vita kabeln till CDI information från sidostödet, larmet och tändningslåset. (Något mer?) Om jag drar ut denna kabeln från CDI och det då går att kicka igång den borde info från sidostöd/tändningslåset/larmet vara störande för att få igång motorn. Hade det inte fungerat även om kontakten är ur/i CDI kan man misstänka att CDI är problemet. Förutsatt att det nu är det elektriska som tjorvar. Om jag drar ur kontakten från sidostödet (som jag inte har hittat då jag tror att kabeln från sidostödet är ihop tvinnat med fortsättningen till tändningslåset) och det fortsätter att vara ett problem med den godtyckliga startförmågan återstår tändnigslåset. Alt. godtyckligheten upphör och då känns det som om sidostödet är problemet (måste det egentligen finnas en kännare på sidostödet? Räcker det inte med knappen vid styret?). En joker i sammanhanget är då larmet slutligen.
Kan se poängen att döda mopeden med sidostödet men en enkel lösning vore annars att helt enkelt koppla bort sidostödet och leva med att det är den röda knappen som gäller. Skulle den hänga upp sig blir det jobbigt förstås :-( Fast då måste jag kicka igång den alltid? Eller låta den svart/vit till sidostödet "hänga löst" och tvinna ihop den gröna med den grön/vita