han kan egentligen inte göra något. står det befintligt skick på kvittot är det hans uppgift att kolla så att allt står rätt till.
jag köpte en nissan sunny gti, gick hur bra som helst. 4 dagar senare rasade den. 8000kr rätt i soptunnan
Utskriftsvy
han kan egentligen inte göra något. står det befintligt skick på kvittot är det hans uppgift att kolla så att allt står rätt till.
jag köpte en nissan sunny gti, gick hur bra som helst. 4 dagar senare rasade den. 8000kr rätt i soptunnan
det här vill jag också höra hur det går!
och nej, han kan inte göra någonting och han kommer ingenstans med sina argument. han har använt motorn ett tag och han kan ju inte bevisa att han kört lugnt med den, att han kört med rätt blandning, ställt förgasaren rätt eller om han sett över sin kylare:)
:wub:
Hittills har varken den sure gubben eller farbror juiceblandare hört av sig :)
Du behöver inte ens skriva i kvittot att den säljs i "befintligt skick" det är alltid det när det är en begagnad vara. (dock bra att du var noga ). Har varit med om liknade grejor själv och om polisen blir inblandade så seger du bara att allt var skit fint och att han har kört sönder den så kommer det läggas ner. (dock kan det ta nån månad innan du får ett brev om det) .
Hoppas på att han inser att han inte kan göra ett skit.
MVH//
Tyvärr har du fel. Termen "säljs i befintligt skick" existerar inte längre i affärsjuridiken och är därmed ingenting som automatiskt gäller.
Köparen har som ansvar att kontrollera varan innan köp, säljaren i sin tur har som ansvar att inte dölja fel. Dolda fel kan med all rätt leda till att säljaren får betala ersättning / utföra återköp av varan.
Istället skriver man numera:
Varan besiktigad och kontrollerad utav köparen : Namnteckning
Säljaren intygar varans skick samt att all information har delgivits köparen: Namnteckning
Det är juridiskt vattentätt åt båda håll, både för säljaren samt för köparen.
jag hade skrikit dra åt helvete jävla fitt **** och lagt på. om han hade ringt upp igen så hade jag åkt hem till dom och tryckt upp motorn i röven på honom och skrikigt att jag sålde den i befintligt skick
får en kännsla av att han försöker ge dig hans gamla motor tillbaka vid ett återköp ?
För den som är intresserad så har fortfarande ingenting kommit från varken den sura gubben eller mina vänner, polisen!
för alla som skriver befintligt skick och tror att de kommer undan med det så är inte fallet längre. det här med befintligt skick existerar inte längre utan skriv typ "köparen har kontrollerat varan, vet om eventuella fel och därefter godkänd varan i dess skick"
Har inte läst hela tråden men såg att det här med befintligt skick kom upp många gånger så tänk på det nästa gång ni säljer något :)
Mvh Isa
fick samma känsla , känns som dom rev den andra motorn , sen bara rev denna , sen stoppade i alla hela saker i den andra = den ser ut som ny samt har rätt motor nr .
och din får han sunkiga piss saker .
Inget att oroa sig för lägg en polisanmälan på han för olaga hot . Om det blir mer snack kan du jö säga var han bor så finns det säkert ngn på mnf som kan tala honom tillrätta .