Ursprungligen postat av
Skåningen
jag är ingen blöjis, men visst, det var betydligt enklare teknik allmänt, men å andra sidan kan man laga det sjhälv utan att anlita verkstäder jämnt för minsta lilla.
Sedan var det VOLKSWAGENS sexa som satt i, och svar ja, den höll inte måttet alla gånger, men å andra sidan, dem som höll sköttes också med oljebyten, mm
En välskött B230 drar inte över 0,75. Dessutom gav dem 131hk redan på 80-talet 116 hk försvann redan 1986. den sista förgasar-Volvon. allt därefter är med insprutning(/och med turbo i vissa modeller. ja vist dem väger men jag föredrar en bil jag kan laga själv före ett elektroniskt monster man knappt vågar öppna huven på.
16v höll men sköttes inte kamkedjan så blev det en rejäl smäll. vilket ofta skickade dem på skroten. Ägarslarv oftast.
Volvos tester var så brutala att det saknade motstycke i bilvärlden, t.ex. spetta plattan i botten från GBG ner till Italien tur och retur, full pelle hela vägen, i hopp att nåt skulle rasa. Känner folk som körde dem där resorna, och de sa att det var mycket sällan nåt gav upp. rekordet för en B18/B20 är visst drygt 650000 mil nåt idag. Och den bilen har fortfarande exakt samma motor i bilen, bara skött service på den. Slå det med en modern bil. Det som tarslut på moderna bilar är elektroniken, och en modern bil har så mycket datakapacitet att den PC:n jag sitter vid känns stenåldern. och oftast korskopplade, så pajar en styrdator, så klappar en hel del annat åt helvete med på köpet. och då kostar det flis
En Volvo från 70-80 talet är som en pansarvagn jämfört med moderna bilar. Dessutom så byggdes dem för att hålla länge, inte som idag, håller bilen 10 år utan att det blir svindyra reparationer så är det bra. En Volvo håller i 25 år+ om man håller rosten i shack, vilket tog död på betydligt fler bilar än Volvo på den tiden, japsarna var ökända för det.
och jag räknar inte 900-serien som riktiga Volvos längre, då hade förfallet redan börjat, och blev etter värre med 800-serien, och V o S-serierna skall vi inte tala om. och sådana kommer aldrig i min ägo, någonsin.
men det var bilar utan egentliga fel, mer utprovade bilar fanns knappt.
Blir det Volvo så blir det inte nyare än typ 1991......
Men iframtiden skall jag bli en så kallad "bilsanerare", köper gamla skrällen som har nån månad bess kvar och skrotar dem till våren när jag inte behöver bil under sommarperioden. För att göra samma grej nästa vintern igen. Då slipper man bilkostnader sommartid och slipper se på nåt rostigt skrälle på gårdsplan sommartid.