men 1150 hk ur 2,3 liter bär respekt med sig.
så bara för att man får ut mykcet effekt ur en motor så tål den mycket och är trimvänlig?:S när man snackar dessa effektuttag så är det ingen märkes motor längre. utan allt är utbytt mot eftermarknads delar. du resonerar väldigt dåligt om du anser att en motor tål mer bara för att nån lyckats trimma den väldigt mycket:) och det finns faktiskt fler bilar som håller lika länge som volvo. dessa motorer har samma princip som volvos. Enkelt konstruerade och låg effekt och "över"dimensionerad motor.
Påtal om 1000 hk bilar: Såg denna på garaget igår
http://www.garaget.org/?car=58795
Volvo D5 block från en -03a
tanken är att jag ska byta motor och få det att se original ut på min bil ( motorerna ser likadana ut utanpå förutom kissen och lambda ) och dom delarna som inte är lika ska då alltså bort, utan att motorn ska börja gå dåligt.
köra upp till sthlm med den bilen kommer jag aldrig ha råd med , på en helg ligger jag på 2,5 liter milen ungefär med den lilla motorn när jag körde den innan, normal körning är de fan svårt och ligga under 1 liter milen ( klart de går, men jag kan fan inte köra så, de funkar fan inte )
så vad behövs göras för att plocka bort lambda och katt ?
när vi ändå har volvo på tråden..
öj "skåningen". här har du en film du kan dreggla över. B230motor "XLL FT"
http://www.youtube.com/watch?v=cXWniJkfXps
4,51 sek är inte dåligt!!!
Sjukt rolig Top Gear idag, länge sen jag skrattade så mycket!
Tja, Blue Flame (chevys raka gamla sexa) Cryslers d:o, liksom Fords, dem höll i evinnerliga tider. för att inte tala om Mercedes 300D..... finns några såna evighetsmaskiner som aldrig tyck ta slut.
The Motorist skrev om Volvos B18B en ganska bra sammanfattning: simply indestructible. i ett test därdem testade en 144S-68.
Riejukillen:
Där har nog många V8:or bra svårt att hänga med.... 4,51 på 1/8 mile är rejält snabbt.
Haha roligt att läsa alla postiva och negativa åsikter om hisinge-traktorerna, lika kass koll på båda sidorna.
Var är det för fel på 16v motorn? Delar samma bottendel som b230, enda skillnaden är att 16v motorn har balansaxlar. Där i lite problemet ligger, remmarna som driver balansaxlarna ska bytas samtidigt som kamremmen byts, detta har fuskats det lite med tydligen. Går den remmen drar den med sig kamremmen och voila ventilerna sätter sig fint i kolvarna.
Nån renault dieselsexa finns inte...
Din kompis har bra koll märker jag. :whistle:
Är 10 000kr så dyrt för en bakhjulsdriven turbobil?
Spruten som sitter på dessa motorer är nog största anledningen att de går såpass dyrt.
Men hur de lyckats få varenda ny bensinvolvo att fortfarande dra bensin som en 80tals volvo är jag lite impad över. Kafferast hela dagarna eller?
Lite fel att jämföra med en "1150hk metanol maskin"? Då denna förmodligen inte har en del kvar som inte är ombyggt eller utbytt.
Det som satt i tidiga Dieslar (240 samt 740/760) var samma diesel som i LT31.an (vissa var TD dessutom, och var rejält starka), Sedan byggde Volvo en helt egen Dieselmotor som visade sig vara grymt bra och används än i Volvos nya modeller.
folkamotorn, elle som den hette i Volvovärlden, D24, var en nja, halvbra konstruktion och en ren nödlösning då folk skrek efter Volvodieslar och att Volvo tog genvägen över VW för att få fram motorer på kort varsel.
Nja, men 600 häst på gatan på handelsbensin har förekomit och förekommer, med vanliga delar i snurrorna.
man får som dagt vara beredd att pynta upp 75K+ om man skall ha tag på en original 245 Turbo numera.
och 35K+ för fina 740/760 TIC.
http://www.blocket.se/skaraborg/Bmw_....htm?ca=13&w=1
Svåååååååååååårsåld.
ingen som pysslar med v70 01-?
Du MÅSTE ha styrbox samt LMM från en 325! Annars kommer du rasa motorn. Problemet är att du har K-Jetronic i din bil medans 325 hade Motronic, två helt olika styrsystem. Kabelhärva, styrbox samt LMM behövs med andra ord. Sedan måste du ha lambdafäste i ditt rör då Motronic kräver lambdasignal för att fungera.
Nej, efter dieselsexan köpte Volvo in motorerna från Audi, deras dieselfemmor fanns ett bra tag innan Volvo tog sig i kragen och utvecklade egna dieselmaskiner.
Sätt tillbaka så mycket originaldelar du kan är mitt tips. BMW är inte det lättaste att bli av med i dagens läge.
VW o audi=VAG...
Hur som helst så tog det ett tag innan volvo vaknade till. Numera är ju varannan volvo en diesel...
Med tanke på hur få som gjordes och det dem stod för, så är dem snarare för billiga egentligen, om man köper en orörd originalbil.
Säkert över 90% som är söndertrimmade och sönderbyggda av finniga 18-åringar som inte har vett att sköta grejerna.
Hehe jo d24an är lite tråkig motor, lider av div barnsjukdomar som aldrig åtgärdades. Motorkonstruktion från 70 talet som användes ända in på 90 talet i Volvos.
Men jodå b23-b230 är fina att trimma om man satsar på rätt motor. Orignalkolvar och stakar går att använda upp till 400hk om man vågar. Jag balla dock ur och körde på h-profil istället. :P
Tillgång efterfrågan? Jag har svårt att tro att du ens hittar en i bra skick för 10 000.
Tråkiga bilar!
Jo den användes väl redan i 850 ändå upp till första årsmodellen av V70N. Men när volvo gjorde sin första dieselmotor lyckades de ju jävligt bra.
Öppen dump och pysventil så är man kungen runt torggrillen.. :rolling:
Tyvärr är de flesta rätt förstörda idag ja, hitta en originalbil så får man leta länge. Ännu värre är det med 240. Minns inte när jag såg en orörd senast. :(
Jag letade efter en 85-87 740/760 TIC i originalskick för ett par år sedan, jag fick kontakt med över 100 bilar, men inte en enda orörd originalbil, det mesta var bilar som hade krävt 100-tals arbetstimmar att kunna återställas till original, och ofta totalt sönderkörda.
Vänta några år och dem kommer att bli överdjävligt dyra att köpa. Det är idag ennärmast kultbil och kommande klassiker.
blir som med Volvo p1800ES. Man får rynta upp över 150000 kr om man skall få en fin originalbil, i Tyskland och Europa kostar dem över 250000 kr i svenska pengar.
samma prisstegring kommer TIC att få inom bara några år. den som tänkt skaffa sig en fin TIC får allt skynda sig nu och köpa en och vårda väl, för dem kommer att som sagt troligen bli förbannat dyra i framtiden.
Bakhjulsdriven bil för runt 15k. Vad hade ni valt? :) kom gärna med förslag!
Igentligen inte.. har kollat på typ bmw 520 men dom e ju dyra i allt vad försäkring o delar osv..
Har även kikat runt på typ 945 LTT och andra volvosar.. hur håller dom?
Haha du kan få köpa min om du vill, en 86:a, ej galvad kaross = rostig.
Ej skruvad med i motorrum.
Turbo = förmodligen aldrig bytt.
AC'n funkar.
Helt original, förutom att jag har bytt ut sista dämparn. Har kvar originalet så det är bara att skruva på, varför man nu skulle vilja det.
Seriöst, hade aldrig köpt en Tic för över 10 000, oavsett skick.
Finns bra mycket intressantare "samlarbilar" som jag skulle vilja lägga nävarna på.
vilken tur jag köpte en så gott som komplett 325a då så jag kan plocka vad jag behöver :) istället för bara en motor på en skrot som de först var tanken att jag skulle göra.
så de jag behöver flytta över förutom själva motorn är LMM och styrbox och lambda, sitter de en före och en efter katten på nya e30 ? eller bara en före ? menar så om jag kan köra utan kat utan att motorn ska behöva gå skit, eller ska jag ha katten på ändå för att få okej avgasvärde på besiktningen ( fast min är en 87a och har lägre krav )
styrboxen, passar den rätt i eller behöver jag pilla med massa kontakter och så eller den bara byts ut direkt ?
projekt på liknande vad jag ska göra skulle jag gärna vilja se så jag får en bild över hur det hela ska se ut :) länka gärna om någon vet :)
reserv delar blir inte så fruktansvärt mycke dyrare faktiskt. försäkringen på en 520 är väll inte så himla dyr heller har nämligen haft en 520 själv:) hittar man en fin så går dom riktigt länge. hittar man även en med bytt toppackning så har du en bra slitvarg många år framöver!:) och jag måste säga att du åker riktigt bra i en 5 serie för att vara en 90 tals bil.. riktigt go åk komfort:)
Hahaha, top gear ep4.
Fy fan va roligt.
Låter grymt bra.. har hittat ett par 525or faktiskt.. fast vet inte om man ska satsa på en 525a eller en 520..
har hittat denna: http://images4.bilddagboken.se/85/_u...1279277550.jpg
som en polare säljer för 8k. gått 25k mil och har fått en enda tvåa :) och den är nedre kulbullt höger fram så känns inte så svårt att fixa..
aja jag får se :) ska invänta lön sen blir det köp.. får se vad som finns då :)