passande pris på en 16v golf MK2? som har gått runt 15k mil
passande pris på en 16v golf MK2? som har gått runt 15k mil
Det är inte kärnfysik direkt. Ta ut motor och växellåda ihop (betydligt smidigare). Plocka med kabelhärvan samt styrboxen som sitter på bilens högra sida, bakom handskfacket. Montera i omvänd ordning.
Skaffa skarvrör istället för katalysatorn och behåll lambdafästerna, flytta sedan över 325-röret helt och hållet. Kabelhärvan passar rakt i originalkontakten. Om du har en komplett 325 plockar du med växellåda samt kardan och bakvagn.
325 har skivbromsar samt stora diffen med lite tyngre utväxling medans 320 har lilla diffen samt trumbromsar. På 320 sitter det en låda vid namn Getrag 240 medans 325 har en som heter Getrag 260. Skillnaden mellan dem är utväxlingen samt att 260-lådan är längre (men har i gengäld kortare kardan). Har du en komplett 325 är det likabra att byta ut allt till 325-spec.
Så, listan:
Kabelhärvan till 325-motorn (sitter i en ensam kontakt in mot bilen) pkus styrbox bakom instrumentpanel
Motor till 325 med kylare och ALLA kringtillbehör
Växellåda till 325
Kardan samt stödlager till 325
Frambromsar (dessa är ventilerade) samt främre fjäderben (de är grövre)
Bakvagn med skivbromsar samt ledningar samt diff
Bromscylinder (ev byter man hela servon)
Avgassystem till 325 med bortplockad kat MEN med lambdafästen kvar, ska bara finnas en sond
Då har du fått med det mesta samt har en förändrad bil med bättre väghållning och klart bättre karaktär.
Finns det några vanliga fel på 850 T5-R?
Att packboxen mellan motor och låda går sönder är vanligt på alla 850. Så kolla efter oljepölar. Lyssna efter lagerknack och ventiltick. Lyssna i framvagnen när du svänger, då dessa blir ofta hårt körda.
Annars är dom väldigt driftsäkra och roliga att köra :) Kolla så boken är stämplad också.
Mvh
det är ju dubbla länkarmar så ena har väll gått ja:) inte direkt svårt att byta man gör de lätt själv:) 8 e rätt bra pris för en E34 525. den e ju dock inte besiktigad men byt bara det som behövs å kör in den! kan även berätta om att en 520 är faktiskt riktigt snål. den dricker inte mykcet alls om man ligger å kör med den. 525 e med rätt snål men efterssom den har mycket mer effekt så räcker det att man petar på gasen för att den ska börja dra runt 1-1.2l/mil. som sagt en 520 är rätt så slö.. så ifall du vill ha en bra billig bil så ta en 520! men kan lova dig att en 525:a är 100ggr roligare att köra:) iallafall om den har M50 motorn.(som förövrigt kom 91)
läste på de lite igår och fick som sagt fram att 325 har stora diffen och 320 har lilla diffen , samt ett lättare svänghjul, kommer ha 320 diff och 320 svänghjul till en början men kommer köpa annan diff när jag hittar en vettig. men de ska gå med 320 diff hörde jag. växellådan till 325 kommer användas och skivbromsar bak ska jag ha på den med , har redan en bakaxel från en 318 touring med skivor bak , är de samma eller ska jag ta den från 235an istället ?
kardan kommer jag ta från 325 , fram vagnen fanns de inte så mycke kvar av på den bilen jag köppte , dämparna fans kvar men var isärplockade, blir nog nya senare såfall istället, vet inte hur komplett avgassystemet är på bilen osv då jag inte kolla helt 100 på den, men iallafall så fans grenrör och en bit till vad jag såg ( la mig inte under bilen och kolla )
men nu ska jag iväg och kolla om bilen har kommit mer bergaren än , de tror jag iallafall :)
Hallå grabbar! Serious talk nu!
Fått två intressanta bytesförslag till mina fälgar.
Den första killen bor i Landskrona (ca 25 min från mig) och vi kan mötas i Malmö och göra bytet.
Det är ett par Ac Schnitzer Type 3 fälgar (http://www.bavauto.com/assets/imglib...peIIIwheel.jpg) - till dom får jag nya framdäck och bakdäcken är bra. Detta bytet görs somsagt i Malmö och kan ske redan på Fredag eller lördag.
Nummer två är en snubbe från Ludvika i Dalarna som har ett par riktigt fräsha BMW fälgar han vill byta (http://www.garaget.org/mypage/galler...7&image=883262)
Problemet här är distansen. Han sa i mailet att vi kan mötas halvvägs, men jag ska då inte ge mig ut på någon 30-40 mils resa enkel resa för ett par fälgar... Så dom ska skickas med bussgods isf. Får se vad han säger till det.
Här har ni bilder på dom på hans bil: http://www.garaget.org/?car=123158&image=1859244
MIN FRÅGA! Vad känns mest värt? Jag gillar AC Schnitzer fälgarna faktiskt, men dom är så jäkla vanliga känns det som, och jag vill ändå få ett unikt stuk på min på något sätt... Så kom med lite olika förslag :)
Jag gillade mest Schnitzer fälgarna.
Dem andra gillade jag inte alls.
Schnitzer!
Varför inte gå på M, med en gång? :)
AC Schnitzer!
Jag förstår inte riktigt hur du tänker när du säger att du ska byta 325-svänghjulet till 320? Det måste vara en utav världens mest onödiga byten då du ska plocka motorn MED växellåda ur donatorbilen. Att 325-svänghjulet skulle vara lättare har jag aldrig hört talas om innan, M20-svänghjulen ska vara identiska. Däremot brukar man montera M20-svänghjul på M50-motorn då M50 har dubbelmassehjul. Självklart kan du åka med 320-diff men du kommer få en dum utväxling istället. Samma bakvagn på alla som har skivor, förutom diffutväxlingen.
Helt eget grenrör på 325 jämfört med 320 så du kommer inte kunna använda ditt originalgrenrör. Även kylaren skiljer sig.
Kolla så det inte är replikor, sjukligt vanligt med replikavarianter. Är det replikor gör du ett kraftigt nerköp. BBS-fälgarna såg ut som crap, som originalhjulen till vilken E34 som helst.
Så länge AC-fälgarna är helt original AC så är det bytet ett bra byte.
Men du missar två saker:
1. Det är en M20B25
2. Om det är roligt eller ej beror på växellådan. M50-lådan är utväxlad på ett helt annat sätt jämfört med M20.
3,73 är utväxlingen på 325, medans den är på 4,10 för 320. Växellådan på 325 är lägre utväxlad på jämfört med 320-lådan, dock marginellt.
jag läste de på något forum att 320 hade lättare svänghjul än 325 :S så jag antog att det var så :P ska köpa diff så fort som möjligt ska bara hitta en vettig , han jag köppte 325an av sa att en diff från 525 hade 75% spärrverkan original så en sån skulle jag ta tyckte han, jag vet inget om de faktist då jag inte har sökt information om de än :)
vet du någon diff som skulle passa på min bil ? förutom 325 diffen :) fanns någon nyare diff man kunde byta locket på bara så passa de min bil tex , några sånna exempel ?
kommer plocka hela avgasröret förutom katten till min bil :) hoppas de är helt bara annars blir de och dra fram svetsen ;P bilen hade ju inga bak hjul och avgasröret sitter inte fast i karossen så risken att de är skadat är nog rätt stor.
kylarna visste jag inget om faktist , vad skiljer dom åt ?
Nej, jag använde standardbatteri och det fungerade så länge bilen kördes. Däremot kan man inte stå med motorn avstängd speciellt länge. Sätt batteriet bak är mitt förslag då du ändå inte får ner ett JÄTTEbatteri fram. Bilar utan ABS har lite mer utrymme för batteri dock.
http://i28.photobucket.com/albums/c2.../EngineBay.jpg
Nja... Ingen diff har 75% spärrverkan (speciellt inte en som saknar diffbroms). 25% är vad lamelldiffarna från BMW spärrar, med schims kan man få upp spärrverkan i 55%.
Diff från Z3M passar men kostar i gengäld lika mycket - om inte mer - än en vanlig lamelldiff till E30 gör. På www.rejsa.nu samt hos www.pure-pf.com hittar du information om olika difftyper från respektiv BMW-modell som även kan passa i din bil.
Det jag minns från kylarna var att 325-kylaren var större (jämfört med 320 -87 och 325 -90). En JÄTTEskillnad är att 325 har oljekylare vilket den även behöver, samt annan front med kylintag i mitten utav frontplåten. Därav att du måste få med kylsystemet.
http://www.4wheelcustoms.com/Images/...t%20Locker.jpg detta är en diff för män! lamell diff e kul men den slits ju rätt så fort ifall man leker:(