alright!
Utskriftsvy
alright!
sitter och funderar lite på vad jag ska köra med för koppling..
min kommande setup (tror jag)
polini 63cc (kanske lite breddad avgasport)
17 eller 19mm fögge
malossi högkomp
avstämd rör(lågvarvigt)
mjuk am6 reed
sportluftfilter
tror ni att kopplingen kommer att slira med hårdare fjädrar, nya lameller och riktig olja? så att man ska skaffa yz80 koppling ist?
Jag hade hårdare fjädrar nya lameller o brickor emellan fjädrarna o den slirade ändå, men sen bytte ja till högvarvigt avstämt rör då kom effekten lite efter man växlat o resultat blev inget kopplingsslir :) Så funkar o göra så om man har högvarvigt rör :) Eller effekten kommer senare :)
tjenare, har tagit på mig ett jobb att byta cylinder och förgasare på en kompis dt. har monterat ett 43mm cylinderkit samt en 20mm förgasare.
för det första undrar jag hur alla slangar ska sitta. det sitter ju en anslutning för en smal slang i botten av förgasaren, och en på högra sidan av förgasaren.
sedan finns det en slanganslutning på insuget, vad ska sitta där? sedan så finns det ju en slang från oljepumpen, vart ska den?
nu till problemet. det sitter ett 2mm munstycke i den, borrat. från strl 110 till 2mm enligt ägaren och hans far. vid gaspådrag böar den som om den får för lite soppa även fast den får hur mycket soppa som helst. Jag misstänker att den får både för mycket luft och bensin. mopeden är otroligt svårstartad och måste rulla igång den på 3an med choke.luftskruven 1.5 varv ut. några tips?
Jag har i sommras airsal 70cc 16mm 15/45 och gjorde kanske ärliga 85 plant ;) men efter ett tag så började den slirra, men vet inte nu när ja har förstärkta kopplings fjädrar. bäst vore ju yz koppling :) 2 lammeler känns lite klent om man kör trimmat :P kör på yz koppling :D
Jag har i sommras airsal 70cc 16mm 15/45 och gjorde kanske ärliga 85 plant ;) men efter ett tag så började den slirra, men vet inte nu när ja har förstärkta kopplings fjädrar. bäst vore ju yz koppling :) 2 lammeler känns lite klent om man kör trimmat :P kör på yz koppling :D
Hejj skulle behöva lite hjälp med mitt lyse!
1 om ja sätter dit en ljusspolle och löder dit kablar?
2 ska ja dra dom direkt till voltreglatorn? där efter delas kabeln två till fram och bak?
ge mig tips!
hörde precis att malossi toppen förstörde bottendraget ganska duktigt. har nån nå tips på topp för bra botten drag? hur är zundapp supertherm?
edit:
omsvarvad dt korg för tre lameller, nya lameller och hårdare fjädrar. hur mycket greppar det?Citat:
sitter och funderar lite på vad jag ska köra med för koppling..
min kommande setup (tror jag)
polini 63cc (kanske lite breddad avgasport)
17 eller 19mm fögge
malossi högkomp
avstämd rör(lågvarvigt)
mjuk am6 reed
sportluftfilter
tror ni att kopplingen kommer att slira med hårdare fjädrar, nya lameller och riktig olja? så att man ska skaffa yz80 koppling ist?
någon som vet vad man kan köpa glödlampa till framlampan på en 89,a? skulle testa mäta strömmen idag då la sa lampan upp sitt :/
Valfri moppeverkstad/affär bör ha eller kunna ta hem lampor. Kan sitta både ba20d och p26s lampor på den moppen.
det jag vet är att det ska vara 6 volt 15 watt sen vet jag inge mer, ska kolla om det står något mer men tror det är orginal lampan så den är något slitet :p
Tja , dt går ojämt på tomgång och dör när man lägger i växel och ska köra iväg ? har rensat förgasaren. Tack på förhand ! :)
hände min, tror det va att den fick för mycket soppa så den surade, kolla det lite :)
Nån som vet om ett AM6 insug passar på DT cylindern ;)
okej! tack för tipset! ;)
Är dt50r svingen och dt50mx svingen lika bred i ramfästet?
Ge mig en örfil om denna fråga redan ställts. Men undrar i alla fall vad en Yamaha dt50mx har för bensinförbrukning:
1. Original
2. Med dragen insugsplugg
2. Dragen plugg å jamarcol rör
3. dragen plugg, jamarcolrör och 5,5hk cylle.
Detta är med original fögget.
(köpte precis två st sopp dt's för 200kr jag ska bygga ihop till en någon dag så kan inge om dt, bara haft rieju rrx med am6a innan :) )
kan ingenting om just lampor o sånt, men när jag köpte min dt sa han jag köpte den av att det var någon spole som hade gått sönder, vet någon vart det går att få tag på en sån?
tjenare! har ett problem med min dt50mx -89
kan börja med min setup:
:eurokit 70cc
:21mm mikuni (ej kopia)
:drevad 15/39
Den har alltid gått bra, kunde köra hur mycket som helst utan problem. men nu helt plötsligt när jag körde igår så började den dö på full gas vid alla växlar förutom 1:ans, man kan köra med 1/4 dels gas på ettans men växlar jag så dör den.. Och så har den läckt från överflödsslangen hela natten som sitter på flottörhuset. imorse började jag med att ta isär hela förgasaren, hittade smuts vid flottörnålen, fick bort allt med tryckluft. jag gjorde rent alla munstycken och skruvar och allt med tryckluft, och jag bytte membranet också, efter att jag gjort allt så dör den fortfarande vid full gas. Låter som att den drar tjuvluft, men kan inte hitta nånstans där den drar tjuvluft. om någon vet någon lösning så skulle jag vara tacksam för det! tack på förhand!
har nästan samma problem...
fast min går ruskigt bra när man rengjort huvudmunstycket och lite annat fast efter 1-2 timmars körning så börjar den alltid tappa effekt den varvar ur och går men ingen effekt...
sen efter ett par timmar till går den knappt alls.... på hög som dannevalter skrev....
så far man hem rengör förgasaren och så börjar allt om igen..:sad:
Obs det har inte varit ett sådant problem förut.
jag kommer inte ihåg att jag har gjort något märkvärdigt...
och en sak till är det vanligt att kröken blir varm som F*n stiftet ser bra brunt ut men den blir så varm...
hade någon typ av slang som anslutning mellan kröken och ljuddämpan den har börjat smälta och droppa gummi/plast....
Setup 60cc org fögge luhao urpluggad ofc
tjenare har ett sportluftfilter jag tänkte montera i morgon, en dt sår ju betydligt mycket snyggare ut utan luftburk och sidokåpor, bara en ren fjäder;). motorn är i det stora hela org har en lite filadkolv högkomp grovkrök jag har köpt massa munstyken men jag undrar om det finns någon som har något speciellt knep? själv tror inte jag att en dt vill ha så specielt mycket mera bränsle? vore gött om någon hade någon klok ide!
Fick igång DTn efter att den stått sen förra sommarn, riktigt härligt o bra gick den! 80-85 km/h med orörd eurokit och 100kg förare :)
Hej!
Idag köpte jag en Yamaha DT50mx hyfsat skick på den faktiskt lite att göra men helt okej för sitt pris skall piffa till den lite köpa ny skärm och lite sådant. men mopeden är extremt slö för att ha 16mm insug plugg dragen och grovböj den fyrtaktar väldigt mycket antar att det är förstort munstycke i den men vet inte. När jag körde 16mm insug och dreva upp den lite och en grovböj som vi sa på den tiden:) så gjorde dom mellan 55-60km/h och va hyfsat starka denna gör 45 men minsta motstånd den får så är är det ner på 3an känns väldigt trött faktiskt. Låter väldigt bra i motor men beställde ny kolv och nya packningar till den. Gör det något att fila upp fönstret i kolven har glömt alla knep man hade till dessa moppar.
Funderar även på att trimma den lite med ny cylinder topp reedventil ny böj men vad skall man ha för cylinder såg att det fanns malossi på 62cc någon som testat denna eller vet ni vad som fungerar bäst på DT?
När jag körde DT så slira kopplingen när man trimma dom hårt läst lite i tråden och verkar som problemet är kvar. Men vad skulle ni rekommendera för trim till en DT är inte så att jag skall ligga och piska sönder den vill ha den stark och i alla fall 65-70km/h
hejhej, jag kan tyvärr inte svara på alla dina frågor men jag ska försöka. blöddrar den så får den för mycket soppa, dvs för stort huvudmunstycke. vill du trimma så kan du fila upp fönstren lite. du kan även fila kolvens övre kant, på sidorna mot portarna i cylindern. det blir samma resultat som att höja durationerna i cylindern fast du inte behöver röra cylindern. du kan fila avgasporten lite om du vill också, det kan ge lite effekt. ca 1-2mm åt sidorna och 2-3mm uppåt borde bli lagom.
gamla yamahas kopplingar är inge vidare. det du kan göra är att montera ett par hårdare kopplingsfjädrar/lägga extra brickor under skruvarna till org fjädrarna, behövs inte så kraftig koppling för så lätt trim. blästra mellanskivorna. ang. cylinder så skulle jag satsa på t.ex malossis eller polinis "70cc", som egentligen bara är 63cc. byt helst förgasaren då också, 20mm blir bra. det jag skrev först, om att fila kolv och avgasport ger effekt om man gör det på rätt sätt, frågan är ju hur mycket pengar du vill spendera :)
edit: här har du en guide hur du kan bonnetrimma lite :)
http://www.moppenet.nu/showthread.ph...guide-By-Rexxy