lugn bara! toppackningsbyte gör man på runt 3 timmar! en god vän skadar inte!
det kommer inte bli några problem alls! bara lossa ventilkåpa, lossa muttrar till insug, lossa staget till insug, lossa grenrör, lossa slangen till värmepaket, lossa båda tempgivare, sen lossa topp går på en halvtimme trekvart:) b230 är lättmekade:) har bytat runt 6 gånger sen augusti så börjar bli rutin haha :P
håller med, dom ska alltid ***** sig, brukar byta dom till rostfritt istället.
Btw så brukar det finnas en anledning till att toppackningen går, lämna in toppen på riktplaning. Annars är risken stor att du får läckage igen.
Har haft b230 motorer här med som packningen gått mellan två cylindrar, knackar illa i motorn och går inge bra. men om bilen är från 80-90 så ska man inte direkt bli förvånad att packningen ger efter. speciellt om de har stått för de mesta(lågt milltal) och sedan tas i bruk då är det väldigt stor chans att de går efter 1-1000 mil.
Mät planheten på toppen, med en tillförlitlig stålskala och eventuellt bladmått. extra viktigt att du mäter mellan de två förbränningsrummen där packningen gick, brukar bli som en svacka mellan rummen. gissar på att du har en b230f, är 530 topp med små kylkanalerna på en sådan, brukar krävas mer än en kokning för att toppen ska bli skev, är stabila grejer för att vara alu.
använd självklart momentnyckel till, topplocket, lageröverfallen och kamdrevet. efterdra topplocket när du varm kört motorn första gången, för att få bort spänningarna som blir, minskar risken för att packningen ska gå igen.
Kolla topplocksbulten så de inte är förbrukade går använda ca 5ggr, men har svårt och tro att toppen har vart av/på så många gången.
hur långt har bilen gått?, du kanske ska passa på att slipa in ventilerna samtidigt?
Edit: EkaN, du nämde aldrig tappa ur kylarvattnet:P, blir jobbigt annars när det rinner ner vatten i tråget, och cylindrarna
Mvh
Man ska inte efterspänna sträckbultar. Räcker med de angivna momentet och graderna.
Köpte nya emblemet till grillen igår, blev skitfint! :huhu:
http://desmond.imageshack.us/Himg651...jpg&res=medium
:wub:
En b230fs faktiskt! ;) Jag har inte tummen mitt i handen och kan skruva, så steg för steg instruktioner behövs inte. Men tack ändå för att ni försöker hjälpa. :)
Toppen är nu loss, och allt gick smidigt. Fick loss alla muttrar på grenröret utan problem! :O Och som jag misstänkte, packningen hade gått mellan cylindrarna.
Lageröverfallen behöver man inte röra, så varför nämner du det? (nyfiken)
Bilen har gått 30500mil, och slipa in ventilerna orkar jag inte! :)
inte alla som tänker på att tappa ur vattnet första gången de tar av toppen på en bil.
tänkte om du nu skulle "renoverat" toppen så måste du ha bort kamaxeln osv.
Byta olja ska man helst göra efter man bytt packning och varmkört, ifall det nu blir nån skit i motorn, så ska man helst ha med det i gamla oljan, och inte i den nya som sedan ska brukas.
Mvh
dra *****n i grus, min nya 945a är bara problem, äntligen lagat vattenläckan, o vad händer då? jo pumpen pajjar. smäller av haha
Sådär, nu går Volvon fint igen. Blev en del nya bitar. Rotor, fördelarlock, tändkablar, tändstift, insug och grenrörspackningar, termostat, olja och oljefilter. 2år sen sen senaste servicen! Så det var väl ändå dags.
Även nya pinnbultar vid grenröret med rostfria muttrar, och rostfritt vid insuget.
Nu går den tyst och fint. Jämn och fin tomgång och vibrerar mycket mindre än vad den gjorde förut! Mer ork på lågvarv också! :)
Började låta från min bakaxel, urtappningspluggen va inte åtdragen så va inte mer än en halv liter olja kvar, fyllt på olja nu o de hjälpte mot oljudet och att den började vibrera när man körde snabbt :)
Men hade tänkt sänka bilen nu, kapa fjädrarna, men ni som kör sänkt hur har ni satt fast fjädrarna fram? Vill inte köra med lösa fjädrar och svetsa försvagar materialet..?
det är då man river av toppen igen, planar 2mm, i med vx3 och på med extraktor, svetsar diffen, kapar fjädrarna och sticker ut o ger den vad den tål!
jag punktsvetsar fast mina, en liten kladd bara så håller det sig.
eller borrar man i tallriken och kör på avgasklämma.
Det blev en hel del sladdande idag! :huhu:
Tål ju inte påfrestningar om man bara punktar lite tex om fjädern skulle vilja vrida sig, en polare vred av sin när han bytte till större fälgar.
Kanske går att borra på 2-3 ställen o dra i avgasklämma och en genomgående bult samt lägga en svetsloppa eller två. Måste verkligen sänka den är ju hög som ett hus.