Det är alltid svårt att få en bra ljudbild i hela bilen. iså fall måste du även få in mellanregister och diskar bak i bilen och kanske inte 2st 12'are utan kanske en bättre 10"are med lite "snärt" istället.
Själv har jag tröttnat på basar där brallorna fladdrar och man känner basen 15meter bort. Det låter egentligen ingen bra i mina öron. Det är ju en oändlig skillnad på HiFi och disco-dunk.
En bil är ju egentligen ganska svår att bygga riktig HIFI i då man sitter i en relativ liten "låda" och man sitter inte exakt i mitten (om man inte har en McLaren F1 ;D )
Så det är svårt att få högtalrna i rätt vinkel mot lyssnaren och på rätt avstånd samt att ljudet studsar runt som fan i kupen. Alla högtalare skall ju vara riktade emot lyssnaren. (utom sub)
Så att få bra bak oxå måste du ha nått i hatthyllan men mid och mellanregister kommer studsa runt och låta konstigt om du inte kan vinkla dem på något sätt frammåt.
Å andra sidan förstår jag inte varför du ska betala massa pengar för att dina passagerare ska ha bra ljud?
Om jag hade mycket pengar och viljan att få det att låta mycket bra så hade jag:
Diskanter i A-stolpen (i instrumentbrädan så studsar ljudet i rutan och kan hammna var som i bilen)
Mellanregister i dörrarna (riktade mot lyssnaren)
Mid-bas i kickpaneler
10" sub i luckan i sluten låda.
va noga med var du drar kablage, vibrationsdämpning och avskärmning, kan tyckas onödigt men man hör skillnaden, bra matning på ström, jord är vikigt, laddregulatron till generatorn och ett bra batteri,
Optima Yellowtop, kondensator på 1f till varje steg. Undvik skruvkontakter, allt ska lödas med krympslang. Det finns högtalarkontakter (xlr) som pallar mycket ström så man enkelt kan ta ur sub om man behöver, (utan att hålla på med banankontakter)
jag hade hållt mig till samma märke på slutsteg då de vissreligen inte är samma steg men asmn använder samma komponenter som kan ibland låta lite olika och prylarna "gillar" varandra därför hade jag
bara DLS, clarion och en JBL-sub då jag personligen ville ha en liten låda och DLS behövde mera volym. annars hade det blivigt en DLS-sub
Det är faktiskt som farbror Barbro sa "Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet"
I min VR6'a hade jag DLS U-36 fram på detta sätt, 2st DA-100steg och en 10" JBL GTI bas i en väldigt liten sluten låda i en förstärkt + lackad MDF låda. (Denna bilen vann SM i HiFi-klassen för ett antal år sedan trots begränsad effekt)
Golfarna har ganska bra ljuddämpning, så för att göra det ordentligt riv ur stolar och hela skiten...på den gammla goda tiden lindade vi in kablage (utom högtalarkablage ) i aluminiumfolie och sedan asfaltsmatta
som sedan sprutades fast med noicekiller. taket revsner och vi isolerade med asfaltsmatta och sedan glasfiberull. Blev riktigt skön dämpnming då innerataket på bilen är relativt stort och ljud studsar gärna där.
men innertaket är ett helvete att få ner och framförallt upp. rutor och sådan flexar ju alltid lite då man inte kan skruva + limma fast dem. men på tävlingsbilar gör man ju det, det enda som går att öppna är förardörren
allt annats är skrivar och limmat i karossen. för att undvika flex och att det kan "smita ut" ljudtryck.