Skaffa vilja, engagemang och självdisciplin så har du kommit en bra bit på vägen.
Utskriftsvy
Med den inställningen lär det vara svårt, har du däremot en inställning som liknar "Jag är bättre än alla andra, därför skall jag ha jobbet" så får man helt plötsligt en helt annan utgångspunkt.
Problemet idag är inte att det inte finns några jobb. Det är att ungdomar är lata, de nöjer sig inte med vad vissa kallar för skitjobb, utan de förväntar sig ett drömjobb med samma lön som sina föräldrar.
Jag har själv en anställning och har haft det ett bra tag, jag känner att jag vill byta arbete eftersom det känns som att jag inte utvecklas som person längre. Jag har redan varit på två arbetsintervjuer och konkurrerar med människor som har lika lång arbetserfarenhet som jag är gammal. Jag skulle inte ha en minsta chans om jag inte hade den inställningen jag har.
Du har rätt! Givetvis är det så när det gäller okvalificerade jobb såsom donken mm. Men de flesta jobben som varit utannonserade där jag bor har krävt någon form utav merit som är omöjlig för en ungdom att inneha. Då gäller det tex "mångårig erfarenhet", BE-kort osv.
Har faktiskt haft några i klassen som fått sommarjobb och sagt precis det som du beskriver. Tex: "Man tjänar bara 110 kr i timmen, farsan tjänar ju det fyrdubbla!" osv. Tvivlar inte en sekund på att du inte skulle få det jobbet som du söker. Då du verkar vara en extremt driven person och dessutom en entreprenör. :)
Köra lastbil på Schenker åkeri hela sommarlovet.
Det är det jag menar. Av det du skriver jag en känsla att du skiljer dig (tragiskt nog) från många ungdomar på det viset att du faktiskt har vett innanför pannbenet.
Det jag reagerar på är när du säger att många jobb kräver meriter. Vad gör du för att bättra på dina meriter? Ta jobbet på McDonalds så har du en. Nu menar jag inte inte dig personligen, utan rent allmänt.
+1, gäller att ta vilket jobb som helst för att få erfarenhet med. Även fast Mcdonalds inte är en supermerit så är det bra mycket bättre än ingenting. Se till att få intyg från er arbetsgivare så brukar det bli lättare i framtiden (förutsatt att han har skrivit bra om dig så klart).
Sök alla möjliga jobb, sök år efter år på samma ställe så ser dem att du verkligen vill ha det om du nu inte får det första året.
Jag sökte på 15 ställen förra året, blev nekad på alla då jag var sent ute (12 av dessa ställen blev jag nekad på plats då dem redan anställt folk). Till sist gick jag till kommunen (gå hellre dit och möt dem personligen än att maila/skicka brev) och där fick jag ta ett skitjobb med dålig lön. Tjänade 55kr/h. Jobbade med en vaktmästare på en skola, gick och sopade, bar möbler och massa dryga jobb. Dem på skolan ville gärna ha kvar mig mer men nekades av kommunen. Fick ett positivt intyg.
Jag hade praktik på hösten förra året på ett företag, vid månadsskiftet frågade jag om sommarjobb och dem sa ja direkt. Har till sommaren 4 veckors heltid med rätt bra lön för min ålder/erfaranhet.
Själv drar jag till Spanien nästa vecka, är där i 3 veckor! Kommer hem runt 6e Juli, sen den 23e Juli så har jag sommarjobb i 3 veckor. :) Tjänar la 7-8k på de 3 veckorna.
åka möppe,träna,meka,supa?,kanske jobba... öööh.
Ingen som fått tanken att börja jobba som makaronborrare? Gjorde jag en sommar iaf! Tjänar ganska bra.