Ursprungligen postat av
ciao_i_huet
exempel på spridare mellan 250 - 280cc ?
BMW M5 3,6 samt E36 M3 3,0 ligger bra till och kostar i princip ingenting.
lmm från 535 är de svårt att sätta i chippet från 325an i den ? eller de är bara som en kontakt ?
Ut med 535-chippet, i med 325-chip. Simpelt med andra ord.
är de svårt att mappa själv eller man bör lämna iväg de? eftersom jag inte får köra med turbo på besiktningen så måste den av igen, måste jag då mappa om hela skiten igen ? eller går de bara och byta ut en del ?
Att mappa så det går bra på full last är inte speciellt avancerat, men du måste ha brednadslambda för att kunna göra det på ett bra sätt. vet du någon som vet vad han gör är det mer vettigt att lämna iväg.
vill helst inte plocka isär denna motorn i 10000000 tals små delar egentligen eftersom jag precis har fått i den i min bil, vill prova på turbo lite först innan jag vet om jag vill lägga mer tid och pengar på att riva ner hela motorn och göra allt seriöst. men skulle kunna göra de på min b20 motor som fortfarande ligger i garaget , men käns ändå som jag vill ha 325 motor i min bil, vet inte varför men det känns bättre bara och lägga pengar på den än på b20in.
Det är bättre att börja på ett block där allting inte är perfekt. Du får inte ut samma maxeffekt med 320-block men ett roligare register, sett till hållbarhet och delar är 320 vettigare ur alla synpunkter. Dessutom ligger motorn utanför bilen och du bryr dig inte om den så mycket så ett eventuellt ras skulle inte göra speciellt mycket.
Eftersom den behöver riktplanas samt gås igenom är det perfekt för ett turbobygge. Bara att au använder 325-tänd/bränslesystem till den och enbart byter ut grundblocket så har du kvar en BRA besiktningsmotor.
325-vev i 320-block så har du 2,3 liters volym. Med dieselvev (som är smidd) hamnar du på runt 2,4-2,5 liter.
vad måste göras med vevhus ventilationen för att inte spränga motorn?
Ta bort ventilationen som går in i underkant utav insuget från blocket samt slangen som går in i toppen från insuget. Läs på PPF, helt klart en guldkälla gällande detta.
min b20 fins kvar i garaget, anledningen till att jag byte motor va väll för att den drog olja och lite lite vatten, motorn hade gått rätt så varmt en gång( inte kokat men varmt ) och jag tänkte att de var ju knappt lönt att riva ner toppen och kolla om den hade spruckit eller om de bara var topppackningen eller vad det var, så fick jag ett bra erbjudande på en 325a som jag tog, för jag vill ju ha mer efekt i motorn och då skulle jag få en fungerande motor samt en starkare motor vilket jag ville ha. väldigt tveksam till om b20in ska få flytta in igen för de känns som allt jobb har varit i onödan och att jag backar ett steg tillbaka.
Inte med tanke på att du då har en perfekt motor att bygga på. Ska du bygga på din 325-motor måste allting ut igen i vilket fall vilket blir samma jobb. Bättre då att lugnt och sansat bygga på motorn som redan ligger på golvet.
meningen med motorn är att gå fort på helgerna och kunna slå lite nyare bmws osv , då borde jag väll ändå köra på 325an ?
Nämn ett egentligt skäl till varför det absolut skulle vara bättre? På snikbyggen byggda på 318iS brukar man som regel plocka 300 hkr med original toppackning kvar. Finns inget direkt skäl till varför man skulle vilja undvika 320-blocket som grund.
iallafall är b20 motorn från 86 men vet inget om kolv / vevstaks längd på den tyvärr.
Då är det 9,8 i komp. Ska räkna lite på det, med 2mm svarvning av kolvarna får du 8,8 i komp.
vad för delar är de du hade kvar ?
Kolvar samt stakar som satt i PPF-killarnas isbil. Fick aldrig behov utav dem dock.
bra och veta skillnaden mellan olika packnings alternativ :)
hur mycke tål de innan man måste ha o ringat ? samt hur mycke tål de innan o ring inte håller längre ?
Finns inga gränser egentligen. För ditt behov räcker ett O-ringat block LÅNGT. Du behöver nog inte ens göra det så länge allt är bra ihopsatt och du har milt laddtryck och bra kompförhållande.
somsagt b20 motorn är kvar men vet inte hur toppen mår alls :/ men om jag gör som du sa, blir de samma som en 325 topp då eller någon skilnad ?
Toppen är identisk i allt förutom mindre förbränningsrum på 320-toppen. Genom att svarva upp dem blir det som vilken 325-topp som helst.