Ursprungligen postat av
Hejsvejs
Snälla nån Michel, nu får du lugna dig lite. Några 10 000kr i månaden i budget för en bil är inget man behöver ha om man kör lagom mycket (800mil/månad är INTE lagom mycket eller normalt). Och så mycket parkeringsavgifter som du måste betalat är inte direkt vanligt det heller, själv har jag åkt på totalt 1500kr i parkeringsböter, men då får man fundera över att jag haft kortet i snart 2 år, och betalat parkeringsavgift totalt 3 gånger (Bor i Sthlm och parkerade tex inne i stan i 1 år, varje dag utan att betala något. (En bot totalt, 400kr)
En vanlig familj lägger ca 3 000kr varje månad på att äga en bil, min historia är som följer efter Axelcitat:
Om du bara har 3 000kr varje månad, och måste betala kläder och andra utgifter själv så kommer det bli riktigt knepigt för dig att klara dig runt, bättre att vänta och spara ihop till en viss summa pengar och tills man har en lite bättre inkomst.
Min Ibiza 1,8T som jag hade, ca 190hk och hyffsat kul är väl en rätt trevlig bil att äga, som inte kostar allt för mycket heller. Något som många 18-19åringar faktiskt skulle kunna köra runt i.
För min del kostade den först 47k i inköp.
Därefter ca 700kr/månad i helförsäkring (stod på min mor, bor i Sthlm typ, och bilen står "på gatan").
Bensin blev ca 2-3 000kr/månad, men då körde jag ca 4000mil/år också (lite mer än normalt kanske).
Dessutom lite extrautgifter man fick räkna med, utslaget på ett år hamnade det på ca 200kr/månad.
Dessutom måste man ha viss summa på kontot jämt i fall nåt skulle rasa.
Dvs den bilen kostade mig runt 4 000kr i månaden, och då körde jag rätt mycket också.
Du skulle alltså kunna klara dig på 3 000kr, men då har du inte råd med nånting annat och får fundera över innan du kör iväg med bilen om du verkligen behöver göra just den resan då bensinen kostar en del.
Helt enkelt, vänta ett tag istället, spara ihop till en buffert och få lite bättre inkomst först.