Yes, nya karossen på e-klass kom väl 2009 om jag inte minns fel.
Haha, ja, helskinn är ju mycket snyggare + så är det rätt praktiskt. Vill inte ha som min polares då rätt nya BMW 320d E90, va fläckar lite överallt på hans tyginredning. Det på en något år gammal bil :P Åker dock hellre hem till en tjej och kör, då slipper man städa bilen efter. Jobbigt att torka smutsiga fönster osv, även lätt hänt att man tex repar klädseln med klockan, får något söndersparkat etc. Jävligaste är hår som fastnar i bagagerums klädseln som på min gamla 540iat. Det är pain i röven att damsuga bort haha :D
Nej alltså, bakhjulsdrift räcker ju till i nästan alla fall. Men när snökaoset är här med 20-30cm nysnö så kan jag säga att varken S-klass eller 7-serie kan mäta sig med en A8 på långa vägar! Men man kan ju inte köpa en bil för ett snökaos som uppkommer någon gång per år bara. :)
Jag hade kört på A8. (kanske partsik nu) Nu för tiden får man ju en sån för 100k. Vilken som ger mest "status" har jag ingen aning om, bryr mig inte om sånt, men alla verkar i alla fall gilla A8'an. Polaren med 745an bad till och med sin flickvän att gifta sig med mig istället (Då hon va så "lyrisk" över min A8. Hon älskade typ den haha."Fan vilken snygg bil" osv som alla andra tjejer och killar dvs. (Antagligen blev han rätt irriterad då han själv är lite anti gamla bilar och körde en A6 3.0tdi 2012 på den tiden)
745 är ju överlag billigare än A8, men då är det också en lite äldre bil, A8'an är både quattro, byggd helt i aluminium, nyare modell etc. Tycker själv det är värt prispåslaget.
Hahaha riktig räv :D Men aa det kan man säga, är ju "hyfsat" intresserad av denna typ av bilar så, i framtiden hoppas jag kunna tjäna lite pengar på kunskaperna också :)
F.ö så kanske jag ska sälja A8'an. Dock inte bestämt än. Blivit erbjuden en totalt fullsmetad 530DA F10 -11, men då behöver jag lägga runt 180k emellan. Vilket kanske är helt okej. Men bilen känns ändå inte så mycket nyare än vad A8'an är. Det är helt klart en sjukt trevlig bil, skulle vilja ha den alla dagar, men känns som A8'an var så pass före sin tid att den fortfarande kan mäta sig med "det bästa" som är flera år nyare. Och då kanske det inte riktigt är motiverat att slänga ut upp emot 200k för ett par årsmodeller.. Ångest :S
Dock är ju service "rullande" så stora servicar kommer ändå. Men på så gamla bilar så är det knappast viktigt att följa intervallerna till punkt och pricka. Oljan är det viktiga, stift, bromsvätska etc kan man ta efterhand. Själv skulle jag inte lämna in "min" w220 för en "storservice" för att en mekaniker ska kolla igenom 500 onödiga punkter och betala 20 lax för typ olja och stift.
Hittat en speciell C36 i Tyskland? Menar, det är ju knappast någon ekonomi alls i att importera en så pass billig bil? Okej för en speciell färgkombo etc, men för priset så gör du nog en bättre deal i Sverige om man räknar ihop allt som rör importen.
C215 karossen i facelift är rätt läcker, speciellt AMG. Va rätt nära på en sån CL55 04 i vintras. Även W220 är ju schysst i facelift. Men själv tycker jag dem känns lite väl gamla. (Dock fortfarande riktigt schyssta bilar) Skulle nog ändå ha satsat på den nyare C216 karossen eller W221. C216 karossen med ett par feta fälgar, sänk nivåreglering och AMG paket. MUMS :boxing:
I alla fall innan facelift. Då rostar w220 rätt bra, efter vet jag inte. Polaren har en S350 4-matic 04 som hans föräldrar köpte nästan ny. Tycker att det har varit problem med den bilen jämt från dag 1 nästan. Riktig problembil, men han kanske har ett måndagsexemplar? Han kan nog skaffa klippkort hos bilbärgningen.
Riktigt schysst kärra! Smiskade av en sådan här om dagen, grabbarna i bilen undrade säkert vad fan det satt för något under huven på min gamel Merca då jag tvingade bort deras nya coupe BMW från vänsterfilen i runt 230-240km/h. Fortsatte att dra till drygt 250km/h innan jag släppte pga att jag kör på vinterhjul. Var på väg och hämta mina sommar fälgar från riktning :)
Skiljer drygt 1 år mellan A8 4e och E65, kanske lite mer. A8 kom sent 2002 som 2003 årsmodell, E65 kom sent 2001.
Tekniskt sett så är dem ungefär lika moderna med lite skillnader, tex spiralfjädrar på E65, luftfjädring på A8 som standard. E65 kunde dock utrustas med aktiva krängningshämmare (dynamic drive)
A8 byggs i Aluminium, E65 i stål.
MEN A8 känns mycket fräschare, tex designen är enligt mig och dem flesta andra fräschare och "fetare" då den är lägre, bredare och längre. A8 har MMI skärmen som kommer upp ur panelen som började komma i övriga modellprogrammet typ nu (A7 2010, A6 2011/12, A3 2013, inte i A4an ännu!) Börjar även komma i nyare BMW nu. Ratten med utstickande airbag är identisk med rattarna Audi använder nu om man har tillval på sportratt. MMI systemet är mycket mer logiskt än Idrive, speciellt Idrive av första generation som i E65 01-03 (har jag för mig) Där behöver man nästan en instruktionsbok brevid sig då inga manöverknappar finns. Idrive fick direktknappar som i Audis MMI system år 2009. Dock blev Idrive redan runt 04-05 betydligt bättre med i alla fall en menyknapp.
7-serien får helt enkelt se sig slagen. Se gärna detta test (på Tyska)
http://www.youtube.com/watch?v=wgrWXiU21T8
210km/h? Då måste du skaffa dig en riktig bil så du kan trycka lite haha :D Själv har jag fortfarande 270km/h som max, satte det någon vecka efter att jag fyllt 18år och tagit körkortet. Va rätt spännande haha, har vart någon km/h ifrån att slå det typ hur många gånger som helst. Men svårt då jag sällan kör utanför Stockholm :(