Någon som vet vilka golfar denna bakdel samt front satt på?
http://i170.photobucket.com/albums/u...e/DSC_0965.jpg
http://i133.photobucket.com/albums/q...4ec76708_b.jpg
Någon som vet vilka golfar denna bakdel samt front satt på?
http://i170.photobucket.com/albums/u...e/DSC_0965.jpg
http://i133.photobucket.com/albums/q...4ec76708_b.jpg
Visst, automatlåderna går sönder. (men alla bilar har väl sina barnsjukdomar!)
Aluminiumkaross är dyrt att laga det vet jag. (Men vad har man försäkringen till då??)
Och framför allt när du klagar på det ena med det andre om driftkostnader.
Bara en idiot köper en bil för alla sina pengar. Innan man köper en bil så får man ju lägga upp en budget.
Med reservdelar,bensin,försäkring,service,skatt,vär deminskning osv.
Om jag sitter på 200k och letar bil. Inte fan går jag och letar upp en bil för 200k då!
Köper troligen en bil för max 150k då, så att jag (om något skulle hända) har råd att betala tex självrisken på typ 3000:- vid krock eller kanske något hastigt haveri på exempel lådan osv..
Sen vill man ju ha pengar till att leva (typ krogen osv) Man köper ju en bil så att man har råd att leva + köra så bra bil som möjligt. Skulle alldrig falla mig in att köpa en bil med så dyr driftkostnad att jag alldrig kan dra ut med polarna och ha kul på en fredagsnatt!
Man får göra en budget helt enkelt, och sen välja bil utefter det. Om man har råd att både leva som man vill göra med allt vad det nu innebär+ att köra en bra bil. Då fattar jag faktiskt INTE varför man inte ska unna sig en fin bil. Man lever faktiskt bara en gång!!:P
tips på första bil upp till 20k som går hyffsat billigt men ändå är kul att köra? :) små kollat lite på bmw 316,318, 320 något att säga om dom? sen lite på main som saab och volvo (mest 740,240, 850)
740 är väll bästa första bilen, så kan du spara pengarna och köpa en finare bil när du satt 740 i några stolpar och diken sen ;)
. Kanske en volvo 850 t5? Hittat ett par under 20k på blocket. Vet dock inte hur jag länkar från iphone. Men kolla så hittar du säkert någon!:) annars kan ju någon mindre BMW typ e36 vara ett altenativ då dem går hyffsat billigt.:). Edit: http://www.blocket.se/kalmar/Volvo_8....htm?ca=11&w=3
Du tror att du sitter inne med så mycket kunskap för att du har läst några rader text.
Varför har Trendyn, som står ute i Åkersberga, hållt så bra i alla år? Den har ju desutom stått utomhus hela tiden. Kan du svara på det? Eller ska du som vanligt referera till nåt annat skitsnack, som dina "erfarenheter" hela tiden?
Det var väl nån gång Lange länkade till nåt från ett Saab-forum. Visade ju sig där att du hade ju fel, trots att du var så säker på att du hade rätt.
Du har ju inte ens kört Trendy. Du snackar ju bara massa skit. :)
Går man fortfarande i skolan och tänker köra mycket bil, samt tror att man har råd med krogen så tror man fel. Då får du jobba varenda jävla kväll. Du lever i nån sorts fantasivärld och försöker endast se nöje och inte kostnader.
4000kr tankar man med enkelhet upp på en månad. Sen blire lite mcdonaldsbesök osv, krogrundor och kanske nya kläder. Då är vi helt plötsligt uppe i 7000kronor. När jag gick i skolan och körde mycket bil var jag den som hela tiden fick gå nykter på krogen för att klara av min vardag. Ständiga kostnader uppkommer hela tiden. Däck, service, saker som går sönder etc etc. Då är det lite vettigare att köpa en bil som är billig i drift och KÖRA mycket ist för att stå och titta på ett autobahnlok som man inte har råd att köra en meter med.
Är du glömsk eller, vi pratade ju om det idag? :P
Alla Golf/Jetta GL/GLX/GTI efter -90. Golf/Jetta CL/D/TD fick lilla fronten samt bakpartiet (som satt på de äldre bilarna).
Man kan inte ha rätt ALLA gånger, det är omänskligt. Att jag har haft fel är väl tur det, det är ju sådant man lär sig någonting utav! :) Ska jag dra de gånger jag rättat dig istället? Du är inte så jävla dryg i verkligheten, öppnar du ens munnen om detta när vi ses blir jag riktigt förvånad. ;)
Alla bilar kan hålla, det är absolut inget konstigt med det. Innan du börjar med en massa bullshit undrar jag om du läste igenom mitt tidigare inlägg till dig riktigt noga? Skrev rätt detaljerat om att det finns två olika drivlinor som är lite olika gällande hållbarhet, där den tidigare versionen (fram till -90) är den som även är riktigt klen. Isbilen som gick ute vid Norrtälje förra vintern var utav den tidiga versionen och led utav transmissionsproblem. Ägarna till den uttryckte djupt missnöje med bilen då de precis som dig hade tänkt att den är liten och rolig. De få varv som kördes gick det dock inte speciellt snabbt då isdäcken formligen dödade bilen och åt effekt. Det är de tidiga versionerna jag har erfarenhet utav med andra ord.
Att du sen baserar din erfarenhet på EN bil som grund, det är väl inte heller speciellt realistiskt?
Hur de senare versionerna är vet jag inte personligen då de här hemma är väldigt ovanliga, men av det jag kunnat forska fram har de en stabilare drivlina anpassad för mer vridmoment och belastning jämfört med tidigare modeller.
Det är liknande som med den dåliga konstruktionen utav kamkedja på Vr6-motorerna. MÅNGA har haft problem, men inte alla. Växellådorna på Saab - MÅNGA har haft ras, men inte alla.
Det finns även bland dåliga bilar versioner som håller riktigt bra, "de lyckliga undantagen" så att säga. Många hävdar att Audi S2 och Toyota Supra är bland de bästa när det kommer till hållbarhet vid uppgradering, men även där finns det bilar som ibland är riktigt värdelösa. Slumpen avgör, lite som att spela lotto. Det an får gå på är vad flest människor råkat ut för och sedan bygga sig en uppfattning utefter det.
Anledningen till att jag rekomenderar dig en bil med längre hjulbas är just för två bra anledningar:
En bil med kort hjulbas är trist som lekbil då returkasten och möjligheterna till att köra avancerat är begränsade, som exempel (dock dåligt) kan vi ta testbilen Golf W12 som med sin korta hjulbas blev direkt okörbar.
Visst, med mycket pulver hade man kunnat balansera en Trendy med hjälp utav gasen men då bilen har låg effekt blir det svårt att via motorn använda sig utav någonting som även hjälper bilen genom kurvorna. Som jag skrev i tidigare inlägg, 68 hkr och knappt 100 Nm med 4wd samt kort hjulbas är en rätt dålig kombination.
Del två är att du på en Legacy har ett betydligt bättre 4wd-system med inkopplingsbar lågväxel samt spärrbar diff. Det i kombination med större motor (som är en fördel då alldriften tar kraft) samt lång hjulbas ger dig ett vinterfordon som är välbalanserat och ger dig möjlighet att ta dig upp i princip vart du vill om du skulle åka av vägen.
Jag har varken kört Trendy eller Legacy, men vet hur bilar fungerar med olika uppbyggnader och chassin samt är rätt duktig på att hitta info. Det i kombination med att jag har vänner som har bred bilkrets (samt numera en stor firma inriktad på detta) gör att jag faktiskt har lite koll. :) Ingen världskoll, men bra grunderfarenhet på många områden.
Som sladdbil så vill man HELST ha längre hjulbas just för stabilitetens skull på hal väg.
Sjukt tråkigt att du alltid ska ta illa upp och börja grina när man faktiskt försöker komma med konstruktiv kritik och råd och på en gång börja skrika om att man ljuger och bara vill jävlas med dig. Nu handlar det mer om att försöka ge dig lite input inför ett kommande bilköp och ge dig råd och tips runt detta. Hur många andra har försökt det?
Men ring inte mig en fredagskväll och be om hjälp att skruva gubbe lilla som du gjorde nu i helgen... :)
Helt seriöst, håll käften fram tills dess att du fyllt 18, fått körkort och köpt din egna bil och ägt den helt själv (dvs mamma och pappa ska inte betala för den).
Att en automatlåda går sönder, som barnsjukdom, är ju bara sjukt att du accepterar, som att säga "ah, motorn går ju rätt ofta sönder, men det är ju en barnsjukdom så det är lite skitsamma..."
Man ska vara bra dum i huvudet för att tycka nåt sånt är "vanligt och okej" på en bil.
För vem tusan som 18åring har råd att byta växellåda på en sån bil tror du?
Klart man klagar över driftkostnader, det är ju de enda kostnader som kommer på bilen efter man köpt den (på ett ungefär). Och kan man hålla nere de så är det klart man gör det, så en växellåda som går sönder, en försäkringspremie som ligger utanför den här världen och bensinförbrukning som gör lika så är inte direkt kul för en 18åring som fortfarande pluggar.
Björviken: Killen bor i Tumba, inte direkt Stockholms finaste område det heller. Så att han har de där åsikterna förvånar mig inte alls.
Va ett jävla gnällande den ena är mer idiot mer än den andra var är alla admins? mods? eller kanske tillåtet med påhopp numera.
Låt Allexxs tycka & tro vad vill han får nog veta saningen för eller senare för de behöver man inte kalla någon idiot och vara allmänt uppkäftig hur gamla är ni?
Skojar du med mig?! Där är ju ännu ett bevis på hur jäkla ogenomtänkt du är! VISSTE DU, att när något händer med din bil och blir ett försäkringsärende, så stiger din premie?!
- Nej, antagligen visste du inte det eftersom du aldrig har haft varken körkort eller ÄGT EN BIL. Och du äger fan inte en bil till 100% förens den står under ditt eget namn och är försäkrad under ditt eget namn.
Underlag: Om du blir stannad av snuten, eller är med om en olycka, och dom frågar vems bil det är - säger du att det är din egen men den står på din mor/far så har försäkringsbolaget all rätt att sätta dit dig för försäkringsbedrägeri. Förutsatt att dom får reda på det.
Som sagt så får man göra upp en budget! Dvs köpa en bil som man har råd att köra samtidigt som man drar ut ibland osv.
Har köpt min egna bil för egna pengar som jag själv har samlat under ett längre tag! Inte kul när folk säger "pappa betalar" När man själv har samlat som en jude. Visst mycket pengar&hjälp har kommit från mamma&pappa. Men Det är fortfarande jag som har samlat pengar istället för typ som många av mina polare som slösar iväg hela månadspengen/lönen eller vadfan dom har på onödigt skit och sen undrar vart fan deras pengar tog ivägen!
Visst en automat låda är väl kanske inte och acceptera som barnsjuktdom. Men det är inte så vanligt att dom pajjar, och om dem nu skulle göra det så finns utbyteslådor på skroten för ca 5.5k och uppåt dvs inte så jättedyrt!
Visst, man kan ju klaga på driftkostnader. Men det är ju någon man får räkna med. Du kanske vill hålla nere på dom och jag tycker kanske att det är värt att lägga lite extra på att åka en i mitt tycke bättre bil! Visst om en gammal a8 drog 5L milen och kostade 100000000:- i försäkring så skulle jag åka någon liten polo. Men nu är skilnaderna inte så stora precis (även fast det är mkt dyrare att åka lyxbil jämfört med småbil) Man får helt enkelt göra upp en budget för att se vad man har råd till.
Men ärligt talat. Om man bara vill åka så billigt som möjligt så finns det buss/tåg med månadskort/terminskort osv!
Ja jag bor i Tumba och det är inte stockholms finaste del. Men jag bor i en "bättre" del av Tumba dvs inte bland alla lägenheter osv! Och jag kan säga att jag TRIVS ENORMT BRA HÄR!! Sanningen är att vi tidigare bodde borta vid Nacka av vissa kallat "Finare del av stockholm" Jag trivs mycket bättre här i Tumba än vad jag gjorde där borta iaf! :)
Nähä?? går premien upp om man tar något på försäkringen? Vafan gå och lägg dig^^
Det är kanske en stor anledning till varför man INTE tar små skitskador på försäkringen. Men klart som fan man tar en stor krock på försäkringen. Kvadar hellre en helförsäkrad a8 än en trafikförsäkrad!
Skulle faktiskt vara kul och veta hur många 16-20åringar som har sina bilar på sig själva!
Om jag skulle krocka en bil som står på någon annan, inte fan säger jag då att det är min bil till polisen. Då måste man vara hyffsat hjärndöd!
Pwned.
Ja, men GL-fronten kom först 1990. Lätt att byta ut den äldre fronten mot en nyare, så förmodligen är din front endast utbytt.
Finns faktiskt delar utav Tumba som är riktigt bra också. Som mig till exempel, jag bor i Spånga och då tänker man genast Rinkeby? Även Spånga har ju sina bättre och sämre delar när det kommer till områden precis som Lidingö har bra/sämre delar och Nacka bra/sämre delar.
Är ju alltid så oavsett vart man bor. :)
Angående dyr bil som ung så är det möjligt med bra grundekonomi, till exempel med sponsring hemifrån. Killen på Lidingö som köper Cooper Works och Range Rover, han har ju inte köpt dem för egna pengar eller bryr sig speciellt om vad som sker. Den killen skulle man ju kunna kvotera in på samma sätt när det kommer till den ekonomiska aspekten.
Lugnt! :)
Vet en bunt som skrivit elaka ord om det som inte har det. :)
inte för att jag håller med aleexs för 5 öre. han pratar i nattmössan. men jag kan inte hålla med om hur man kan tycka en polo är det roligaste man kört. visst det är så himla olika tycke å tänke men jag skulle aldrig trivas i en sån liten bil. Aldrig ser ingen körglädje i en sån utan jag anser mer att det är en praktisk och billig bil med lite sisådär kvalitet. men det är ju alltid så att folk tycker så olika.
Äh vadå laga, behöver aldrig laga en 740
Nyare, snyggare, säkrare, snålare, och allmänt bättre än 740.
Mb e220 94a 21k mil airbagx2 och 2.2L 4a på 150hk.
http://www.blocket.se/goteborg/Merce....htm?ca=11&w=3
Eller varför inte en porrig ny bes. c180 94a?
http://www.blocket.se/skaraborg/Merc....htm?ca=11&w=3
Om du är lite händig så kanske en sådan?
http://www.blocket.se/jamtland/Merce....htm?ca=11&w=3
Eller kanske en c 280?
http://www.blocket.se/goteborg/Merce....htm?ca=11&w=3
Lite dyrare att köra än tex en c180. Men den drar nog inte mer än en sketen gammal 740 (ca 1L milen)
Är en fördel om dörrar går att öppna, kan va svårt om man smäller med stolpar
Prisskillnad mellan de där zigenarbilarna och en svensk pansarvagn är dock rätt stora både i inköp och reservdelar. Med nytaget körkort är de 2 punkterna rätt så viktiga imo.
740 delar är nästan gratis jämfört med till sånna där bilar, dessutom finns det att få tag på utan att man behöver anstränga sig minsta lilla. Och även om motorn skulle rasa kan du få en annan för under 1000lappen, hur är det om en merca motor skjuter en kolv?
En FIN 740 kostar 10kkr mindre än den första du länkade.
Sifrona står oftst (inte alltid) för cylindervolymen. Tex en 220= 2.2L, 180= 1.8L, 500= 5.0L, 600= 6.0L osv.
Dock är det inte alltid så! Tex s600 biturbo ligger på 5.5L även fast man kan tro att det är en 6.0L. En e500 från vi säger 07 ligger igentligen på 5.5L och inte 5.0 som man kan tro.
Sen klasserna står för storlek.
A,B,C,E,S i stroleksordning på "vanliga" personbilar
R= crossover
GLK,ML,G,GL också i storleksordning på suvarna där G-klassen inte riktigt är en "stadsjeep" utan mer ett lyxigt militärfordon!
Finns flera mercedes modeller som tex cl,clk osv men pallar inte skriva alla :)
Så att du fattar vad jag menar så menas tex "c280" C-klass med 2.8L 6a eller "E220" E-klass med 2.2L 4a
Men ååh! Han ville ju ha tips på mercedesmodeller. Jag gav honom det! priset var max 20k vilket jag anpassade mig efter. (förutom 280in som nog går att få ner någon tusing till 20k)
Delarna till en gammal mercedes med rak 4a och nästan ingen utrustning som kan pajja är inte alls dyrt över huvud taget!
Seriöst är tex en e220 94a med 21k mil, airbag osv ett mkt bättre alltenativ en någon gammal 740! Den är både billigare i drift, håller högre kvalite, och är säkrare!
Han ville ha tips på bra första bilar, jag sa bara vad jag tyckte. Jag sa aldrig att du hade fel?
Nej men du målade upp det som att en gammal 740 nästan är gratis och köra medans en snik mercedes från 94a skulle vara rena rånet. Jag är rätt så säker på att en e220 med 150hk t.o.m. är billigare att köra än en jämförbar 150hästars volvo 740.
Och jag skulle gärna vilja ha en länk på en fin och likvärdig volvo från 94a för 5kkr gärna också på bilfirma dock inget måste! :)
sen att volvo 740 är den tråkigaste bilen som konstruerats på denna värld burkar spela stor roll varför folk inte köper den. med både taskig komfort, taskig design, hel kass förbrukning för den effekten och usel väghållning blir de ingen rolig första bil. hållbar kanske men inte rolig.
Jag nämnde inte va den kostade att köra, men det är inga problem för en student att köra en 740 dagligen iaf.
Orkar inte leta upp det nu... Kanske nån annan gång. Men det finns, det lovar jag.
Det har alla olika åsikter om :) Imo helt klart rätt bil om man som student vill sladda o hålla på, annars ser jag inga fördelar att ha en 740.
Tänkte på det här klippet när jag läste det där :)
Vilken bil skulle ni helst sitta i?
http://www.youtube.com/watch?v=emtLLvXrrFs
Mercedes kvalité :)
http://www.youtube.com/watch?v=y3YUfo16_rs
http://www.youtube.com/watch?v=RXTZte298Bk
http://www.youtube.com/watch?v=N6F4grgsto0
http://www.youtube.com/watch?v=z3MigZZNs5k
Det här med att rätta varandra på det här forumet har kommit till en katastrofal nivå. Alla måste rätta varandra hela tiden!
Insane. Låt folk tycka vad dem vill. Det är en enorm frihetskänsla :) Klaga är det tråkigaste som finns, faktiskt! Tänk på det :)
Idag har jag grejat med Volvon. Byta toppackning stod på tapeten. Kunde aldrig tänka mig att 45 minuter efter jag vridit av nyckeln så skulle jag ha min topp på bänken. Buskul att det inte var några dumma skruvar! :) Toppackningen hade gett sig i en vattenkanal, så det var ingen större skada skedd. Den var dålig redan när jag köpte den misstänker jag, tog vatten.. 200 mil med kass toppackning är helt klart godkänt! :rolling:
Fixat bättre begagnade skärmar som jag håller på med. Den ena är rostskyddad och lackad. Såhär blev den :)
http://www.moppenet.nu/images/imported/2010/09/1921.jpg
Nöjd för att vara lackat utan box och med riktig skitfärg :rocking: Rätt kul med gamla bilar, så tacksamt och skruva på oftast. Me like! :cool:
Någon som har en schysst växellåda och kardan till E30 liggandes? :)
jo, vet redan att det finns bättre och sämre delar. När det gäller hus, områden och liknande är jag jävligt informerad kan jag säga, men hur skulle jag veta vart han bodde? han äger en gammal merca som han sätter på en pedistal, han köper turklysen till den och bor i tumba.. jag menar hallååå?! förortstämpel direkt!
klart man kan äga en dyr bil som ung, precis som du nämner gör min vän det, som numera även är och kollar på CLS amg, trots sin ringa ålder.
Även jag skulle för tillfället klara av att köpa nåt liknande en Cooper Works eller liknande, men inget behov av det direkt :)
men däremot om man lägger upp en budget på 35k, så har man nog inte råd att äga en Audi A8 med V8 under huven...
Polo är inte det roligaste jag kört, en 50hästars polo är inte speciellt kul. Däremot en GTI på 100hk och en fin sänkning, med OpenAir, fint ljudsystem och kanske ett eftermarknads-avgassystem är faktiskt bland det roligaste du kan köpa för under 50k om du frågar mig. Hade roligare i Mich gamla Polo än min Ibiza med dubbla effekten.
klaga är det roligaste som finns, och är på ett ungefär den enda lycka jag kan finna här numera...
Så du menar att när man plockar av klarglaslyktor och ersätter dem med orginala 500e lyktor och ett par nya us-blinkers och lackar om hela bilen. Då har man alltså "turkat" bilen? :S
Han la upp en budget för inköpet och inte på vad bilen får kosta per månad. Och du kan få en gammal a8 för 35k!
End of discussion!!
Var prat om Miata någon sida bak och måste bara säga det att jag älskar min :) Lätt den roligaste bilen jag kört
http://i54.tinypic.com/2v19rv5.jpg
Sitter gula Koni dämpare på den, catback osv på den.
Har en bekant som också har en (tack vare honom jag köpte denna) som är kompressormatad och måste säga att jag blev kär när jag åkte med den. Så tanken är att ställa av denna efter besiktningen i November och börja bygga och ge den lite andningshjälp fast med hjälp av en turbo :) Har grenrör och småsaker hemma redan, starkare koppling kommer nästa vecka, turbo och intercooler har jag på g sen blir det annat sprut mm
Så nu letas det vinterbil för fullt :)
Förbannat snygg! Hur mycket drar den på ett ungefär?
Blir bara mer och mer sugen på en Miata känns det som, hörde med min far vad han tyckte om den, hans polare hade en sådan för 2-3 år sedan, och det var tydligen bland de bästa bilarna han ägt. Det enda som känns drygt är att det är två säten bara, skulle vara bra med fyra, om man ska skjussa någon eller så. Upplever du det som ett problem kanske? :)
Och vad gav du för den?