Fyfan vad tråkigt det är med HP. Fick 92, höjer mig till minst 1,5.
Utskriftsvy
Fyfan vad tråkigt det är med HP. Fick 92, höjer mig till minst 1,5.
Pelle har tre syskon. Två års skillnad mellan var och en av syskonen. Tillsammans är deras ålder 44. Hur gammal är pelle?
Kan inte tänka, hjälp. :(
44/4= 11
11-4=7
11-2 = 9
11+2=13
11+4=15
7+9+13+15=44
Alltså kan Pelle vara 7, 9, 13 eller 15 år gammal. (frågan verkar ju inte säga ifall han är äldst eller yngst osv.)
Så tänkte jag iallafall :)
De som gjorde Högskoleprovet igår, vad fick ni? Själv gjorde jag det inte, men planerar på att göra det vid nästa tillfälle.
Fordons el prov på onsdag, är rätt lugn :)
Haha oj, var nog lite trött ;)
Fysik fråga (elektronik):
Om man har 2sladdar och en är på 6ohm (motstånd) och är dubbelt så lång och hälften så tjock i radie, hur många ohm (motstånd) ligger då den andra sladden på?
Satt med den i timmar.
en liten fråga bara nu när jag börjat gymnasiet, vad spelar mina betyg för roll egentligen? alltså om jag får VG ist för G? vet att med IG så får man inga poäng..
sedan en till sak, om en högskola kräver att man läst ex. matte A och B, och jag dessutom läst matte C, går jag före dom andra då eller?
1förstår inte vad du menar med "för att"? :) jag söker väl högskola efter de kurser jag läst, sedan vad man har fått för betyg, spelar dom roll?
2okej :) hur fungerar poäng systemet egentligen? får jag såna där mer meritpoäng av ett VG eller MVG?
tack för svar!
Ja, de spelar stor roll. Det finns ju intagspoäng till högskolor, sås säg att intagningspoängen är 20.0, så ska du ha läst alla kurser som krävs + att du måste ha 20.0 i poäng (20.0 motsvarar alla Mvg om du läst de kurser som är på din linje, men inte mer, men du behöver inte ha alla mvg för det då du kan höjja det med extra kurser, alltså induiduellt val.) Lite kortfattat :) Kanske förklarat dåligt ;)
Men, du kan även klara dig om du gör bra ifrån dig på högskoleprovet, max där är 2.0p :)
1. Ja, för det är olika svårt att komma in på olika linjer, beroende på hur många som vill läsa där och hur många platser det finns. Tänk dig att utbildning X har 10 platser, men det är 15 som vill komma in. De 10 med högst betyg kommer då in.
2. Du får meritpoäng beroende på vilka kurser du läser, och vilka kurser den högskoleutbildning du söker kräver. Jag har inte riktigt orkat sätta mig in i skiten, för jag tycker att det är ett utomordentligt korkat system.
kommer du in på högskolan spelar gymnasiebetygen ingen roll eftersom du då kommit in. dock spelar de roll tills dess att du kommer in eftersom du konkurrerar om platserna med dina gymnasiebetyg (eller högskoleprov).
kan också nämna att det är lite vanskligt att säga att det "finns antagningspoäng" till högskolor, eftersom antagningspoängen endast baseras på antal sökande och deras betyg, alltså har utbildningar på mindre högskolor som mdh, karlstad osv lägre betyg medan kth, linköping, lund osv har höga betyg. det beror alltså bara på populariteten. det var nog det vivarn menade men det lät lite konstigt tycker jag :)
men vivarn vad jag förstått av de lilla jag fått höra är att ex polis högskolan kräver att man läst :
Naturkunskap A,B
Matte A,B,C
Svenska A,B
Engelska A,B ( bara exempel alltihop.) och sen är det bara man läsa de kurserna för att komma in, sedan som Joha säger "Tänk dig att utbildning X har 10 platser, men det är 15 som vill komma in. De 10 med högst betyg kommer då in." såklart .
Men vore det poäng som du beskriver det kan man ha läst vilket ämne som helst bara man har 20.0 p eller? och fattar inte de där med 20.0 och MVG ?
Så vissa kurser är värda "mer" än andra? joo låter invecklat och ingen har informerat oss om hur det är egentligen så man vet inte hur mycket man orkar satsa på ett högre betyg än G.. :)
EDIT: aha, förstår ungefär pontus :)!
guth. du måste ha läst vissa kurser som du säger, annars kommer du inte in oavsett vad. om det sedan är fler sökande än det finns platser kommer de med högst snittbetyg (på alla sina kurser, inte bara de som krävs för att komma in). sen utöver det får man extra poäng som höjer medelbetyget om man läst extra matte (ej civ.ing bl a), språk och ett antal kurser som beror på vilken högskoleutbildning du söker.
Glid in på skolverkets hemsida, guth, där finns det garanterat information.
Vet inte riktigt vart jag ska posta
Du mäter strömmen i en krets med två olika lampor. Först mäter du med 5w lampan och sedan med en 21w lampa. Får du olika resultat?
Ditt svar
Nej, strömmen är alltid den samma oavsett förbrukare.
Ja, när jag mäter med 5w lampan är strömförbrukningen som högst
Ja, när jag mäter med 21w lampan är strömförbrukningen som högst
och
Fyll i det som saknas.
Du har en krets som är seriekopplad med 4 lampor. Spänningskällan är 12 volt. När du mäter spänningen över en lampa så visar multimetern XXXX volt
Måste vara 12V va?
Shit, helt hjärndöd just nu..
Moa sätter in 20 000kr på en kapitalkonto, efter två år är det 22 050kr, vad är den årliga räntan? (räntan är samma hela tiden)
Alltså 20 000*x^2 = 22 050kr Hur gör man sen? Glömt :S
Edit: löste det :)
Sorry för dubbel men, en till uppgift :S
en cykelhandlare köper cyklar för 2400kr, han vill ge sina kunder 10% rabatt men ändå tjäna 20% på det, vad ska han sätta för pris? Fan hur gör man? konstigt nog fick jag fram svaret, men med helt åt helvete fel uträkning.. Någon som kan hjälpa mig?
Edt: fick hjälp av kolozzeum ist :wub:
En polare ansökte om stipendium i september och fick precis 13 000 in på kontot, galet värt!
sitter och försöker komma på något att skriva om på engelskan. Vi ska skriva en nyhetsartikel och man får välja fritt/hitta på vad man ska skriva om. behöver inte vara något som har hänt på riktigt alltså!
tack på förhand!
Första är:
''Ja, när jag mäter med 5w lampan är strömförbrukningen som högst.''
och den andra
12/4: 3. 3 V över varje lampa.
Mvh Elektrikern!
Tobbe: Skriv om nått som intresserar dig. Om du är intresserad av miljö, skriv om en miljökatastrof. Gillar du politik, skriv om Mona Sahlins avhopp. Dvs, man skriver alltid bättre om man brinner ltie för det.
Behöver hjälp med en talföljd tror jag det är ?
Om jag sätter in 5000 på ett konto , hur lång tid tar det tills jag har 10 000 om räntan hela tiden är 3,5% ?
Skulle vara trevligt om ngt vänlig person hjälpte till !
y=c*a^x där x är tiden (dvs det du vill ha), a är 3,5% dvs 0,035, c är utgångsvärdet, dvs 5000. lös ut x, förslagsvis med logaritmer.
förresten det är ingen talföljd, det är en exponentialekvation
edit: glömde säga, y är det "nya värdet" dvs 10000.
edit: fel igen, a ska vara 1,035 eftersom det ökar med 3,5%
En konformad bägare rymmer 8cl vatten, du häller ut vattnet till hälften av bägaren. Hur mycket finns det kvar i bägaren?
Vilka mått jag än tar på konen så får jag förändringsfaktorn till ~0.125, alltså finns det 1cl kvar i bägaren. Stämmer det eller har jag tänkt helt åt helvete?
Kanske skall tilläggas att jag endast är utbildad som elektriker, fick ångest bara av praktiken och skulle hellre virka strumpor hela livet än att dras med folket i elsvängen, och den UNDERBARA vardagen!
Var därför ett tag sedan jag räknade på sådant, men.. en lampa på 5 W, och en på 21 W. Vilken har högst resistans?
Någon höger som har lust att skriva typ 250 ord till detta: Hur ska det ekonomiska systemet se ut? (Var står partiet i frågor som t.ex. privatisering eller kollektivisering?)
Vi ska göra ett eget parti och jag ligger skapligt efter. Lite mycket begärt kanske men någon som har väldigt bra koll på högerpolitik borde kunna skriva det med nöje på typ 5min.
Globalt, tror jag. Står även att vi ska lägga till statistik och diagram som visar hur stor del av Sveriges budget som ska läggas på olika delar i samhället, alltså alla investeringsområden.
Går dock att dela upp i typ:
Arbetsmarknadspolitik
skola
vård och omsorg
energi och miljö
försvar
administrativa kostnader för Sverige
övrigt
Manifestation mot CSN på onsdag 24 novemer kl 12-14, Teknologgården Chalmers - Campus Johanneberg, Göteborg
CSN anser att...
ALLA CHALMERSSTUDENTER FUSKAR MED STUDIEMEDLET
eftersom vi studerar i för hög takt under våra studier. CSN bedömer att heltidsstudier ska omfatta 1,5 högskolepoäng per vecka under exakt 20 veckor per termin. På Chalmers, KTH, i Linköping och i Lund bedrivs samma studier under en något kortare period, ungefär 17 veckor. Trots att vi läser rätt antal poäng, anser CSN att vi INTE är heltidsstudenter och inte är berättigade till fullt studiemedel!
CSN pekar själva på att de inte kan ändra regelverket, även om de anser konsekvenserna som beklagliga.
En lagändring är därför den enda lösningen, varför utbildningsutskottet och utbildningsdepartementet måste övertygas om att detta är fel.
Därför riskerar 40 000 teknologer återbetalningskrav till jul!
Den 24 november kl. 13.40-14.00 kommer utbildningsminister Jan Björklund vara på teknologgården på Chalmers.
Hjälp oss då att visa honom att en lagändring krävs för att inte högpresterande studenter ska drabbas bara för att de läser snabbare än vad byråkratin kräver, genom att vara på teknologgården kl 13.40 du också!
Om regeringen inte löser detta problem kan universiteten tvingas ändra sina utbildningsupplägg för att anpassas till byråkratin. I dagsläget är en möjlig lösning för Chalmers att t.ex. förlänga terminerna och flytta tenta-p till januari. Omtentaperioderna kan riskera att försvinna!
Sveriges teknologkårer vill därför tillsammans påverka Jan Björklund så CSN fortsätter stödja studenter, inte arbeta emot dem.
http://www.facebook.com/home.php#!/event.php?eid=140768472641319&index=1