Jobba som en jude och ha fetare lön än alla som går högskola.
Utskriftsvy
Lite kul att en i klassen kom in med 30p.:rolling:
Jag går elprogrammet , intagning poängen på EL låg på 185... fordon runt 80p, nv och sp 30p...
Någon mer som går elprogrammet här på forumet?
Någon här som går Ekonomi? Är det mycket matte osv? svårt?
Känns som att det kan vara något för mig, vill gärna ha eget företag och dra in en jävla massa pengar i framtiden. :)
Såhär står det på gymnasieintagningens hemsida iaf;
HÖGSKOLEFÖRBEREDANDE
Vad är Ekonomiprogrammet?
Ekonomiprogrammet riktar sig till dig som är intresserad av samhälls- och företagsekonomi och hur vårt rättssystem är uppbyggt och fungerar. Du lär dig om hur företag och organisationer arbetar, och om hur lagar blir till. Du läser ämnen som Företagsekonomi, Privatjuridik och Psykologi.
- Ekonomi lär dig om att driva företag teoretiskt och praktiskt, genom att bland annat läsa ämnen som redovisning, kalkylering,marknadsföring, organisation och ledarskap.
- Juridik lär dig om rättssystemet i ett demokratiskt samhälle och hur det till exempel påverkas av internationell rätt.
Går naturbruks-> skog, i kalix, man behövde 30P för att komma in ^^
bästa skolan jag gått på i mitt liv.
Jag går samhäll-ekonomi. Har Matte A+B (man kan lägga till matte C) så nej inte mycket matte alls. Dock så är det lite mer plugg än i 9an men inte så mycket. I trean skall vi starta eget företag som projektarbete. Men bara för att du startar eget så rullar inte pengarna in. Du måste även ha en bra affärsidé:cool:
Låter som om du tror att bara du går klart ekonomiprogrammet så kan du starta företag och bli stenrik. Det är sjukt mycket svårare än vad du tror. Sen så bör du vara hyffsad på matte om du funderar på skapa eget företag osv. Om du tycker A+B är mycket och jobbigt så fattar jag inte riktigt hur du tänker.. Försök komma in på en bra högskoleutbildning om du bara läst A, själv går jag teknik där C är obligatoriskt, ska dock läsa till E.
väldigt vad lågt fordon ligger över allt ? här var det 180p för att komma in på fordon iår :)
Jag gick el förra året men var inget för mig så bytte till fordon där jag nu går första året och till andra året ska jag söka flygtekniker i västerås, måste bara masa mig till svy o prata lite :)
Då har man varit på john bauer's öppet hus då. Verkar som en skön skola :) Får se hur resten verkar, men just nu leder JB :wub:
Puh! Fick lite ångest där. :D Yes liljeholmen, några kompisar var där och sa att det var najs. Blev riktigt tagg på Jb Ekonomi faktist. Men får ta och gå på riktigt många öppna hus nu så att man får lite bättre insikt. Har ju inte vart på något öppet hus ännu, var ju inte heller på gymnasiemässan. :/
kom på nu när jag är lite mera vaken att jag fel posta förut så flytta över frågan till studietråden
Men vad kan ni läsa på högskolan då? Inte fasen kan ni läsa arkitektur, ingenjörsprogram eller något annat tungt högskoleprogram. Bygg är ett yrkesförberedande program som är populärt, men inte särskilt svårt. Det svåraste kurserna på gymnasiet är teoretiska, för i de kurserna finns de inga genvägar annat än att verkligen sätta sig ner och råplugga. För de flesta högskoleprogrammen inom ingenjörsskap behöver man minst Ma C, Fysik A och Kemi A för att bli högskoleingenjör (Ännu högre på t.ex. Chalmers eller KTH) och Ma E, Fysik B och Kemi A för att bli civilingenjör.
Bygg är inget svårt program, dags att inse detta :)
Förövrigt - Studenten är bland de roligaste jag varit med om!
http://i55.tinypic.com/28bvhci.jpg
http://i54.tinypic.com/2uf4j2u.jpg
neverstop, håller med, tror fan det är bästa dagen i mitt liv, hittils.
på morgonen, åker in till stan och dricker skumpa i en park med klassen, iklädd morgonrock och mjukisbyxor.
åker hem och drar på sig kostymen, åker till skolan, upp i klassrummet (aka andra hemmet, saknar det :() och få betygen och säga hejdå till klassföreståndarna.
äter lunch i skolan, kyckling och pastasallad, riktigt gott faktiskt! springer ut och får ett underbart mottagande av släkten. åker studentflak, svinar runt och blir lite lagom full.
åker hem tillsammans med stolt far, äter middag och tårta, får presenter osv med släkten, bara njuter. kvällen avslutas med studentfest i stan tillsammans med runt 1000 andra överlyckliga studenter.
kommer hem runt 03.00 för att upptäcka att pappa och farfar sitter uppe och väntar och grillar och sippar på en whiskey. sjukt underbart :)
klaaaad student:
http://i289.photobucket.com/albums/l.../annat/jag.jpg
flaket (den tomma sidan :():
http://i289.photobucket.com/albums/l...nat/flaket.jpg
student och stolt far:
http://i289.photobucket.com/albums/l...nat/ibilen.jpg
Någon som var på Söndra viken´s öppethus ?? :)
Var på Nacka praktiska öppet hus idag, verkade som en riktigt bra skola där alla känner alla. Liten och mysig. Lärarna för bygg såg dock ut att komma direkt från fängelset. Skolan var nog inget för mig ändå, tror att jag har kapacitet till att blir något bättre än så. :) Men ni som är ute efter något praktiskt eller om det går lite halvtaskigt i skolan så kan Nacka praktiska vara något för er!
Ingen annan som går, eller har hört talas om Thoren Business School? :)
Kan ju säga till er som går yrkesförberedande (fordon,bygg,el bla bla) då är inte betygen de viktigaste ! Utan att ni bevisar det ni kan på praktiken och har skoj och vågar fråga dom ni arbetar med mycket ! Betygen går alltid lösa det är för företagen ni hamnar i ni skall visa framfötterna på.