MAX 2000 kr. Inte ett öre mer. Jag skulle inte budat mer än 1500 kr.
Ja, men köper du en annan bil så måste du förmodligen likt förbannat lägga pengar på en hel del saker. Det kommer du aldrig ifrån. :) Du får oftast inte en krona på det du lägger på motorn, medans du får tillbaka mer på att få karossen fin. Skulle nog lagt pengarna på det framför mer effekt.
Finns tyvärr bara en E30 iS som är vettig på Blocket i dagsläget:
http://www.blocket.se/varmland/Bmw_3....htm?ca=11&w=3
Den har gått runt 23 500 mil samt har 10 ägare sedan den såldes ny -90. Verkar ha fått nedslag på besiktningen som åtgärdats i efterhand eftersom den är besiktigad en månad efter sin ordinarie period.
Vill du åka sexa i fint skick får du lägga dubbla pengarna:
http://www.blocket.se/stockholm/Bmw_....htm?ca=11&w=3
Sedan petar man ner S38B36 i den. :)
Fast sedan hade du även den äldre versionen samt med M10 - en klart bättre konstruktion jämfört med de senare bilarna som fick Motronic. Nackdelen med din var att man aldrig fick ordning på förbrukningen. Om man tänker vad man får lägga för att få en fin så är det värdelöst, iallafall för Datte som redan har ett liknande objekt. En fin iS springer iväg upp mot 30k i dagsläget.
Under de två åren jag var E30-ägare lessnade man rätt ordentligt på biltypen. Köpte den första trots allt med grundtanken att den skulle vara kul vilket den var då bilen väl fungerade och man slapp hitta fel hela tiden.
Det är lite som att köpa Alfa Romeo, bilarna är bland det roligaste man kan äga så länge den fungerar men som att skjuta sig själv när det väl går sönder. Skulle man köpa en bil utav passion skulle man ju välja Alfan, men inte är det en bil man rekomenderar till någon? På samma sätt känner jag om E30, de två modeller som känns lattjo är modellerna med M42 samt S14-motorn.
E30 är formsydd för att användas med 4-cylindrig maskin. Tyvärr är utbudet begränsat och andrahandsvärdet högt, vilket gör att det finns minst lika roliga bilar till mindre pengar i bättre skick.
Som Sjöblom skriver så är en E28 att föredra alla dagar i veckan då den kvalitetsmässigt såväl har bättre maskin som bättre grundkvalitet, känns mer gedigen.