Ursprungligen postat av
Michél
Tekniskt sett bryter du mot samma lag vid båda tillfällena.
Normalt sett får man en varning om du innehar B-kort utan prövotid och kör motorcykel utan körkort. Har du A-kort är det helt plötsligt inte olovlig körning utan istället oregistrerat fordon.
Jag har haft såväl lätt motorcykel (Aprilia Sr125, scooter) som trimmad moped och jag själv tyckte det kändes "bättre" att i stadstrafik åka med scooter-125 jämfört med moped.
Nu pratar ni båda i nattmössan, speciellt Hast. Man kan ju lite humoristiskt säga att du tar förHastade slutsatser i ditt tänkande.
Allt det som du hänvisar till kommer kommer bakas in i domen om olovlig körning i vilket fall. Då fordonet är oregistrerad mc ska den ju varken skattas eller besiktigas eller försäkras sett till hur lagen är uppbyggd, utan får enbart inte brukas i trafik.
Det är dessutom inte olagligt att köra ett fordon oförsäkrat (avkriminaliserades för ett tag sedan). Därmed är det inte ett lagbrott att köra oförsäkrat då fordonet tekniskt sett aldrig är oförsäkrat. har man som ägare inte själv tecknat försäkring går TFF in istället, men till en MYCKET högre kostnad.
Kör man oförsäkrat riskerar man vid olycka att få betala motpartens skador ur egen ficka, till Trafikförsäkringsföreningen som i sin tur betalar motpartens skador. Jag kan verkligen lova att det är riktigt dyrt.
Det är inte "mer" brottsligt att köra en trimmad moped sett till att köra riktig MC när det väl gäller böterna.