det är inte lägre intagningsbetyg på natur kanske något samhällsprogram men i överlag är det högre poäng på samhäll än bygg även fast man går den "svåra" inriktningen snickare :P
du kanske inte fattade det där med 50 p och 100 p kurserna?
Utskriftsvy
du verkar ju inte ha fattat ändå.
måhända att ni har 2500p precis som alla andra gymnasielinjer, men ni har inte lika mycket att göra som de högskoleförberedande linjerna för det. minst hälften av allt är väl byggkurser? hur "tung" en linje är handlar inte om hur fysiskt trött man är när man går hem efter skolan, utan om hur mycket man har att göra och hur svåra kurser man har. kan lova dig att en teknikare/naturare/sammare har bra mycket fler saker att göra än en byggare har.
förresten, om du nu trodde att vi andra läste allt lika fort som byggare gör, vad skulle vi isf göra de 3 dagarna när ni spikar spikar och sågar plankor? runka bulle? nej, vi pluggar givetvis så att vi ska hinna med 5 (+2 om man vill) mattekurser på 3 år istället för 1 (plus "en del" andra kurser)...
så på vilket sätt är bygg lika tungt/tyngre än teknik/natur? och kom nu inte med argumentet "det är jobbigare att bygga än att läsa en bok"...
Skolan jag går på har, minst, 250 i intag på både Nv och Sp (eller Sa som det kommer att heta efter den nya fittgymnasiereformen).
Jag antar att ni inte läste MaA-B på en termin, det gjorde vi. Vi läste garanterat i högre tempo än er. Natur är, på ett teoretiskt plan, en svårare linje än bygg. Period.
---
För er som går i nian och funderar på att läsa någon annan linje än Nv, Sp, Es, eller Teknik; var medvetna om att ni genom den nya gymnasieformen inte kommer att få någon högskolebehörighet, utan att läsa utökat program. Det vill säga, ni måste läsa mer än 2500 poäng om ni vill ha högskolebehörighet, allt tack vare det jävla aset Jan Björklund.
vi säger såhär. Det är nog inte riktigt lika tungt på bygg. Men det är fan inte långt ifrån. Eftersom vi som bara har "grundämnen" 2 dagar i veckan måste pressa in allt på just de 2 dagarna. Så vi hinner inte med exakt allt som vi borde hinna med i skolan. MEN teknikare har mer mattelektioner (t.ex.) så dom hinner med det mesta på skolan, men iom att dom har matte A-B-C typ så är det ändå jobbigt trots så mycket matte.
vet inte om vi ens kommer läsa matte b :ninja: men matte A kommer vi garanterat läsa på 1 termin. med 1 timme i veckan blir det ganska hårt arbete på de lektioner som finns.
konstigt. Här i stan är det typ 60 poäng för samhälle och natur, medans bygg är typ 180~ :O
på tal om högskola, vi på bygg kan läsa till högskola :rolling:
Själv så läste jag fordon ett år men hoppade av. Började läsa handel i nästan en termin men hoppade av det med och är nu skriven på Iv på grund av studiebidraget och för mammas skull. Praktiserar till och från, men vet absolut inte vad jag vill alls. Jag känner tyvärr ingen dragning alls till att söka om, även om det är en tämligen kontroversiell åsikt att inte vilja läsa eller plugga så är det helt enkelt så det känns.
Visst har jag drömmar, men det är inga drömmar som jag uppnår igenom att läsa till mig massa irrelevant kunskap.
På tal om utbildningar. Vad har ni för mål och drömmar samt vad förväntar ni er av framtiden?
Lite kul att en i klassen kom in med 30p.:rolling:
Jag går elprogrammet , intagning poängen på EL låg på 185... fordon runt 80p, nv och sp 30p...
Någon mer som går elprogrammet här på forumet?
Någon här som går Ekonomi? Är det mycket matte osv? svårt?
Känns som att det kan vara något för mig, vill gärna ha eget företag och dra in en jävla massa pengar i framtiden. :)
Såhär står det på gymnasieintagningens hemsida iaf;
HÖGSKOLEFÖRBEREDANDE
Vad är Ekonomiprogrammet?
Ekonomiprogrammet riktar sig till dig som är intresserad av samhälls- och företagsekonomi och hur vårt rättssystem är uppbyggt och fungerar. Du lär dig om hur företag och organisationer arbetar, och om hur lagar blir till. Du läser ämnen som Företagsekonomi, Privatjuridik och Psykologi.
- Ekonomi lär dig om att driva företag teoretiskt och praktiskt, genom att bland annat läsa ämnen som redovisning, kalkylering,marknadsföring, organisation och ledarskap.
- Juridik lär dig om rättssystemet i ett demokratiskt samhälle och hur det till exempel påverkas av internationell rätt.
Går naturbruks-> skog, i kalix, man behövde 30P för att komma in ^^
bästa skolan jag gått på i mitt liv.
Jag går samhäll-ekonomi. Har Matte A+B (man kan lägga till matte C) så nej inte mycket matte alls. Dock så är det lite mer plugg än i 9an men inte så mycket. I trean skall vi starta eget företag som projektarbete. Men bara för att du startar eget så rullar inte pengarna in. Du måste även ha en bra affärsidé:cool:
Låter som om du tror att bara du går klart ekonomiprogrammet så kan du starta företag och bli stenrik. Det är sjukt mycket svårare än vad du tror. Sen så bör du vara hyffsad på matte om du funderar på skapa eget företag osv. Om du tycker A+B är mycket och jobbigt så fattar jag inte riktigt hur du tänker.. Försök komma in på en bra högskoleutbildning om du bara läst A, själv går jag teknik där C är obligatoriskt, ska dock läsa till E.
väldigt vad lågt fordon ligger över allt ? här var det 180p för att komma in på fordon iår :)
Jag gick el förra året men var inget för mig så bytte till fordon där jag nu går första året och till andra året ska jag söka flygtekniker i västerås, måste bara masa mig till svy o prata lite :)