En liten vink är när man får dra på reserven. Då börjar det bli dax att tanka. Kan tänka mig att det är en hel del jobb för att få ner flottören rätt i tanken.
Utskriftsvy
En liten vink är när man får dra på reserven. Då börjar det bli dax att tanka. Kan tänka mig att det är en hel del jobb för att få ner flottören rätt i tanken.
Jo de klart, om nu reserven funkar ;) Av nån anledning gör den inte de på min andra Ciao, även fast filtret och allt ser fint ut. De vore dock originellt
På tal om lackering så fick jag detta svar ifrån Fabbbe som håller på med grafitti och Montanas burkar;
Om inte mekonomen har någon schyst mörkgrå metallic på lager blir det MontanaCitat:
Tjaa! , lackade min matt svart med montana burkar , efter det när den blev blå använde jag multona burkar som finns på mekonomen som finns i metallic färger te.x men dom kostar 110:- burken , men om du ska inte ha metallic så är jag säker på att du kommer få ett riktigt bra resultat med montana gold och deras klarlack så blir det nog susen blir även billigare sen är montana riktig skit multona är inte alls lika pålitligaburkar så kör på montana , kostade mig att lacka hela moppen endast 160 kr!
Du får modda på en bränsletryck mätare istället. :D
Jag kommer också att måla min moped med burkfärg. Jag har för visso inga problem med att betala 250 kr burken. Vanlig 1k lack suger fan röv. Den är så ömtålig och det blir lätt märken. 18 burkar klarlack så kanske :D bäst vore ju att åka till en lackverkstad och fråga om de kan slaska på något som är kvar av en laddning för en billig peng.
Hur bra funkar det att köra med originalvev till 43mm DR Evo?
Eftersom dem burkarna är har bra mycket mer färg i sig än dem billiga 1k burkarna från tex Jula, så räckte det för mig.
Annars får du helt enkelt beställa en till ;) Att tänkta på är att jag verken har en gaffel eller pakethållare och en massa andra saker att lacka.
Är det lugnt att lacka på något som rengjorts med bromsrengöringsspray?
Gör rent med thinner. Gör rent sen igen innan du lackar.
Vad tror ni om att lätta mitt CDI-svänghjul genom att svarva bort en del material? I denna bild ser man svänghjulet i genomskärning från profil och tänker då att man svarvar bort de blåmarkerade materialet. Inte hela vägen in då magneterna (svart) behöver ha lite material att sitta fast i. Bifogad fil 6921
200g är procentuellt sett ganska mycket, så visst borde man märka lite skillnad. Svänghjul kan alltid köpas begagnat för en billig peng, tror inte att det är många som betalar så mycket som 1250 om de behöver ett "nytt", snarare någon hundring (även om svänghjul till elektronisk tändning är lite svårare att hitta).
Eller bygg om till batteritändning och skippa svänghjulet helt. PÅ min simonini motor va det byggt så och det gav visst en vild effekt. Tyvärr var det så taffligt byggt så jag sket i att testa. Han hade svetsat fast en remskiva på vevaxeln så jag orkade inte försöka utan rev motorn på en gång.
Men om jag minns rätt var det kopplat Batteri---->kondensator---->brytare-----> Stor biltändspole------> tändstift
Du kör ju brytarlöst, men det borde bara vara att koppla batteriet till cdin? :D Om man skippar svänghjulet måste man även ha en massa distanser på veven till kopplingsklockan eller variatorn. Om du är intresserad så finns det säkert massor med nissar som sysslat med det här och är kunniga på forumet.
Jag ska själv prova på min nya motor, så fort den är klar.
...original, ja. :rolling: Ciao saknar också vettig prestanda, men det går åtgärda med rätt trim... ;)
Intressant tanke men något saknas definitivt.
Det är ju så att en pickupspole, nr 1 på bilden, får en signal från en speciell magnet i svänghjulets insida och ger signal åt CDI´n att skicka en gnista som genererats i tändspolen som fått sin spänning från spole nummer 2 på bilden.
Bifogad fil 6951
Man kan mycket väl ersätta spole 2´s spänning till tändspolen med ett batteri men när skall gnistan genereras?
Utan svänghjulets insida kommer ingen signal till pickupen och då kommer ingen gnista.
Eftersom jag skall köra utan belysning klarar jag mig utan belysningsspolarna men pickupen måste få signal, frågan är hur?
Bra tanke, jag vill nog forska lite i den.
Ingen som har kåpor?
http://www.moppenet.nu/showthread.ph...nyare-modellen
De kommer, de kommer ;);) Första lagret klarlack får nu stå o torka nu under natten =) Tror dock de blir minst ett lager till innan den är färdig.
Vet någon vart man kan få tag i en toppmutter passade Ciaogaffelns styrstång? Menar en mutter som ser ut ungefär som denna http://shop.ettansmopeder.se/Shop/Im...e/DSCN1892.jpg
Tror diametern är 25mm
edit:
Vad tycker ni, kill-switch vid "panelen" (hastighetsmätare på styrkronan) eller på kåpan nere vid bensinkranen?
Någon som har elschema till en ciao-96? eller kan länka eller vad som helst. Puss