Ciaobella är nog intresserad av allt, han letar variatorkit.
Utskriftsvy
Tjena , jag är helt ny här på detta forum. Jag håller på att trimma en ciao. Först körde jag med ett Jamarcol badsnake rör, 80mm remskiva, cuttad luftburk och gör den cirka 45km/h på plan mark och 55km/h i nedförsbackar;) Igår satte jag på polini kopplingsfjädrar vilket gjorde att den varvade som as men den fick nästan sämre acc en jag hade tidigare. Kan bero på att cylindern är original så det är ingen kraft i motorn. Efter det i allafall så satte jag på en kopia av dellortos SHA 13mm förgasare och så slängde jag på ett större munstycke också. Men jag upplevde nästan ingen skillnad från den förra setupen. Kanske att de blev lite starkare. Den varvar väldigt mycket men det känns som den knappt biter, inget vrid:( Pytte lite bättre än förut.. Jag köpte nämligen bara 3 st hårdare fjädrar till kopplingen. Det finns ju sex st. Ska man byta de 3 andra också ? De 3 fjädrarna var mycket mindre än de översta jag bytte. Så det är tveksamt om det går byta ut med samma fjädrar? Vad tror ni ? Hur gjorde ni när ni bytte?
Jag ska få en annan original ciaomotor uppsvarvad till 60cc så jag har beställt packningar och en större( 60cc kolv). Vi ska försöka få ut max effekt av den svarvade originalmotorn, plana toppen, fila insuget och utblåset, jacka kolven mm:P Jag kan återkomma och säga hur det gick och vad vi får upp den i.
Är det någon som har erfarenheter av att svarva en 50cc motor till 60cc? Något man bör tänka på ?:)
hur tas centralstödet av?
Hallå allihopa!
Ciaoen är färdig ;) Ställt in förgasaren någorlunda nu och ska börja ta mig en titt på variatorn.
På tomgång roterar remmen längst in på variatorn (liten diameter). När jag sedan åker max, skulle uppskatta 60-65km/h, har den endast rört sig cirka 1cm längre ut. Kvar till kanten finns väll uppskattningsvis 2cm. Är detta en normal förflyttning eller borde spannet mellan tomgång och maxvarv vara större?
Stämmer det att ifall jag slänger på tyngre vikter så kommer diametern ökas snabbare, och med lägre vikter måste jag ha högre varvtal för att öka diametern?
Kan kanske vara värt nämna att jag har original-tryckfjäder på den bakre kopplingen.
/Viktor
http://www.youtube.com/watch?v=MoU2E...feature=relmfu
Kolla filmen på tuben, visar en kinapuff men principen är densamma
Har nu varit och kollat variomatiken. Slängde på mina tyngsta vikter (5,8gr) men fortfarande samma fenomen. Kollade in den bakre kopplingen och märkte att remmen aldrig kom ytterst på den bakre skivan, även fast remmen var längst in vid variatorn. Remmen är ganska spänd.
Kollade längden på remmen och den var 940mm. Original sitter väll 960mm om jag inte missminner mig? I alla fall på Ciao utan variator.
Remmen ligger ca 1cm in på den bakre remskivan. Borde jag åka och köpa en 960mm eller är det något annat jag ska kolla?
Kolla om du kan flytta motorn lite bakåt, vad har du för bredd på remmen? och vad har du för diameter på dom bakre remskivorna?
När motorn är avstängd så ska remmen ligga längst ner i variatorn och högst upp i dom bakre remskivorna, och går inte det så är remmen för kort, eller för smal.
Jag verkar ha 100mm bakre koppling, ska jag ha 975mm rem? Vart får jag tag på en sådan?
Då jag har kickmekanism på min motor är det inte så lätt att flytta den fram och tillbaka... Antingen blir kedjan för slapp så den bara hoppar över kuggarna, eller så är den så pass hård att den inte orkar glida ut för att släppa veven.
Remmen är sprillans ny, 10x940. Är 10mm rätt bredd?
Vilken bredd och längd ska jag ha? Polini variator och skivans diameter på kopplingen är ca 100mm
Har du en ciao Si med variator original eller har du plockat ihop delar själv?
Du kan kolla länkarna, men jag tror att du behöver den här om det är original: http://www.malossistore.co.uk/famigl...?Search=617227
Här kan du se längder och art,nr http://www.malossistore.co.uk/Archiv...io/7311713.pdf
Köp den här: http://www.sip-scootershop.com/en/pr...al+for_m617227 :huhu:
någon som är intresserad av en simoninimotor? tror det mesta förutom fögge finns! känner att jag itne kommer ha tid/ork att slänga ihop den :( vid frågor, prata med macahan, han vet mer om den än mig :D
http://www.jmpbonderdelen.nl/citta/m...espa-ciao.html
http://twostroke.se/product.asp?product=22988
Eller så går du en Mekonomen butik och säger måtten så kan dom fixa fram en ;)
Ta ett snöre och mät distansen längst ner i variatorn upp över bakre remskivorna och ner i variatorn igen när motorn är i läge för din kick kedja så får du en ganska bra uppfattning om längden på rem som du behöver, jag är säker på att du behöver en rem som är 13mm bred, din gamla på 10mm kan inte klättra hela vägen upp i Polini variatorn eller i remskivorna i kopplingen.
Du kan ju även kapa eller lägga till en länk i kick kedjan och på det viset få rätt distans för både rem och kick.
Hoppas du får till det ;)
Är det mina gamla simonini grejer katten har? :)
Hm förbannelse över de där kittet. Ingen tycks orka bygga ihop motorn :D
Nä nu har jag redan tröttnat på Ciao skiten igen...
Funderar på att lägga ut allt i klump på blocket...
Kom igen nu, klart du ska fixxa en fräsig Ciao!
Var på mekonomen idag och fick tag på en 13x975 rem. Den passar perfekt ;) När motorn står stilla ligger den längst in på variatorn och exakt längst ut på kopplingen.
Slängde på lite olika vikter, provade t.o.m med originalvikterna som ligger på 8-9gram styck. Dock kvarstår samma problem. Remmen kommer inte HELA vägen ut ändå på variatorn. Ritade med krita på variatorn och efter att ha maxat (på väg, inte stillastående) är det kvar kanske 8mm krita längst ut på kanten.
Är det tänkt att remmen ska ända ut eller finns det en viss marginal så den inte ska hoppa ut? Hoppas ni förstår hur jag menar.
En till fråga. Om jag vill prova skitlätt vikter men inte har mindre än 3,5gram kan jag köra med 3 vikter istället för 6? Inte en temporär lösning men bara för att prova olika alternativ.
Nej dom har några mm mindre diameter. Du menar alltså att jag behöver tyngre vikter (polini-diameter)?
Kan prova lägga in original metallkärnan i polinihöljet och se hur de blir. Kanske glappar lite men borde funka att prova så.
edit: grejjen är dock att jag får ut remmen lika mycket om jag kör 3,5 som 5,5 gram.
Menar alltså att de känns som att vikterna inte är problemet. Men remmen ska alltså ut hela vägen?
8mm ifrån låter ganska bra, remmen ska inte kunna hoppa av, men hur långt ner i dom bakre remskivorna kommer du? 2-3mm ner motsvarar 2-3mm högre i variatorn, tror att stopp spåret i min Malossi är 5mm från toppen, stopp spåret är en del på skivan som inte vikterna sitter på som inte är konformad dvs, remmen kan inte klättra högre.
Mycket hänger ju på din egen vikt + cc på cyllen.
Om du har 63cc på mellan 5-7 hk så behöver du runt 35-38 gram vikter för att nå max fart lite beroende på din egen vikt, i en 13/13 Dellorto behöver du mellan 66-68 munstycke, du kan köra med 3 vikter men jag tror inte att du ska ha lättare vikter, du bör ligga på runt 5.5-6.5 gr.
Någon som har en mall för hur hålet i ramen skall se ut när man kör med sido insug?
[QUOTE=Holmqvist;361989]Hänka upp motorn och rita efter insuget bara?[/QUOT
Tänkte slippa släpa med mig motorn,har dom inte på samma ställe,Sugen på att testa din gammla motor