Ursprungligen postat av
ciao_i_huet
kompisen har precis köppt en med rasad motor, på hans motor har bultarna som håller ihopa vevstaken och överlaget expanderat, det började med att motorn börja knacka, och efter ett litet tag sa de pang och då small vevstaken rätt ut genom blocket, detta hade hänt under lugn körning enligt förra ägaren, så dom bultarna bör man nog byta ut tror jag ? iofs var den bilen rätt trimmad när detta hände.
annars vet jag att oljekylen är TOTALT värdelös, som jag förstog de sitter det typ en liten låda under oljefiltret och i den går där kylvätska som ska kyla ner oljan lite, hjälper tydligen inte speciellt mycke.
ramlagerna skulle jag aldrig våga köra original heller, plocka sönder min kompis motor och dom var helt repiga.
sen upptäckte vi en rolig sak, i topppackningen så var det inte utskuret för vatten kanalerna på cylinder 2,3och4 så det kom bara in vatten i cylinder 1 ( så den var frisk ) sen ju längre bort man kolla ju varmare såg man att de hade gått och hur mycke stryk ventilerna hade fått av värmen, toppen var alltså aldrig avlyft så detta satt original! :O säkert bara ett måndags exemplar men ändå!