Jo det är väl klart.. men vi säger att båda 2 blånekar, hur långt kommer dom gå med de? Även fast dom kanske kan dra slutsats om vem som körde kan dom ju aldrig vara säkra.. :)
Utskriftsvy
någon som vet om man får köra trimmad moppe med ett lätt mc-kort :)
Om polisen får moppen att skära när dom provkör, vad händer då?
Tex om man precis innan dom kör den får moppen att gå riktigt snålt...
Händer något om jag kör orginal moppe helt laglig har kort och eu moppe och "skjutsar" på en armen, alltså han cyklar är över 15 och håller i min arm utan hjälm, Dåligt förklarat men jaja, hoppas ngn fattar :)
När detta ämne är uppe igen så tänkte jag passa på att fråga dig som är insatt!
Jag tycker att det verkar lite ologiskt att alla trimmade moppar skulle klassas som oreggade lätta mc, tycker snarare att det bör vara endast oreggad mc. Det finns ju en hel del moppar som har mer än lagliga 11 kW för en lätt mc och ett mindre antal som också har mer än 16 kW per 100 kg som är en av gränserna till begränsad mc.
Dom lägger ju knappst mycket tid på att kolla vad det egentligen handlar om, men är det så jävligt att allt under 125 cc skulle räknas oreggade lätta?
Om vi drar på det lite längre och tar ut en Aprilia RSA125 (deras banracehoj på 60 hk och 73 kg) på gatan och torskar så är det ju rätt uppenbart att det inte är en lätt mc bara för att volymen råkar stämma.
Ingen som kan svara på min fråga?
När en moped har över 1kw ( som jag har för mig är max effekt för en moped ) så är ju nästa steg A1 va :)
Men visst, hade polisen haft tillgång till en bromsbänk så hade dom säkert kunna sätta fast ett helt gäng för oreggad mc, men eftersom efterföljderna för oreggad mc och oreggad lätt mc är i princip lika så spelar det egentligen ingen roll vad du straffas för.
Jag har ju svarat dig.
Såg inte, sorry.
Hej , Jag är bara 14 år och kör moppe den är trimmad och om vi säger att polisen skulle stanna mej och inte sätt mej åka fort sen frågar dom hur gammal jag är , funkar de om jag säger 14 ? och typ att jag bara skulle pröva min pappas nya moppe ?
Hehe okej :)
Jo jag reggade mig här typ i november när jag skulle köpa moppe men vart inte så , sen har man ju kikat runt här ibland. Fast har en Beta ark nu du vet sebbes gammla :)
gäller trafikförsäkring om man kör trimmat?
Vad händer om jag ollar en lärare?
Vad händer om jag kör helikoptern i matsalen på skolan?
jag har en liten intressant fråga.man sitter två på en moppe, samma hjälm sotat visir och samma kläder Om polisen tar dig med Laser och vi säger att man ligger för fort typ 70km/h. de kollar reg nr och kommer iväg efter dig lite sent så att man hinner stanna och meka pytte lite, vi säger att trimmet endast är en ostrypt cdi box. en cdi tar ju inte många sek att byta om man är lite snabb och inte har så mycket kåpor. Sedan slänger man bort den ostrypta eller stoppar i fickan. de provkör den, den går lagligt, de vet att den gick i 70 med laser. plockar in den, ner den, hittar inget trimm över huvudtaget. Vad händer då? är de skyldiga att sätta ihop mopeden korrekt osv eftersom den är helt laglig osv? Obs. de kan inte identifiera vem av de två som körde och båda säger att ingen av dem körde just då.
om man åker bak på en kompis som kör trimmad moppe, kan jag åka på nått då eller är det bara föraren som gör det? har länge funderat på den här frågan, men inte fått nått riktigt svar :P
Har en fråga, om jag åker på min 30 moppe och kör i skogen där det står moped förbjuden kan jag åka på böter? Jag har för mig att man får köra i skogen med en 30 moppe?
Nope. Brott mot terrängkörningslagen. Får inte köra med motordrivet fordon i skogen om det inte är i jord/skogsbruks syfte.
I morse när jag var på väg till skolan med min urpluggade rieju hände något väldigt otippat: jag blev jagad av en sur polis!
Polisen körde upp bredvid mig och signalerade med flaxande rörelser att jag skulle stanna. Detta hade jag dock inga som helst planer på, så jag skakade bara på huvudet och körde lugnt vidare.
Jakten pågår en stund och jag märker att "den här snuten har minsann inte stake nog att preja mig". Där hade jag till hälften rätt.
Det som händer är att surpuppan kör om mig, lägger sig precis framför mig och tvärnitar. Detta resulterar såklart i att jag kör in i röven på honom, och han springer så fort han kan ut för att fånga mig.
Vad han inte hade räknat med var mina supersnabba reflexer och min redan planerade flyktväg: en åker.
Efter att ha kört runt lite på åkrar härs och tvärs så slutade det med att jag ställde moppen hos en polare och cyklade de resterande kilometrarna till skolan.
När jag sedan kommer hem är min mor väldigt förvånad över att jag kör mopeden, då polisen som jagade mig hade ringt och sagt att han hade tagit mig.
Vad han egentligen hade sagt var att han genom registreringsskylten hade fått reda på vart min far bor (då moppen står i hans namn) och att han lätt kunde identifiera mig då jag körde med crosshjälm utan glasögon.
Min fråga är nu följande: ska jag inför kommande förhör göra moppen helt original och laga allt som behöver lagas, eller räcker det om jag bara nekar och säger att det inte var jag som körde?
PS. Jakten gick enligt farbror blå i 90 km/h;)