Ursprungligen postat av
Michél
Får kompromissa det på vettigt sätt.
Lösningen just nu är att man har två bilar.
Polon är grym, men jag har redan haft två stycken. Även fast jag vidhåller att det är den ultimata bilen så vill jag skaffa någonting annat att bygga på istället för att fortsätta med dem, jag vet ju redan vad de går för. :)
Du kan få en lika bra gatlegal bil som driftleksak om du så vill. Är en klar fördel att kunna ha en bil som går att försäkra och använda på allmän väg.
Är egentligen mer föraren som det hänger på än biltypen i sig. Kolla bara på H3dlund , han kör ju Volvo... ;) Nej, ska inte retas. Hans bil är faktiskt riktigt fint uppbyggd så ta inspiration utav honom.
Om jag vore dig hade jag satsat på något billigt skit att börja träna i för att få in känslan och sedan byta upp sig. Att starta med tävlingsbil utan tidigare vana är lite fel ände att gå.
Köp valfri bakhjulsdriven bil för en låg summa, riv ut ALLT som har med vikt att göra (mattor, isolering, onödig el, onödig inredning) och behåll i princip bara en ratt och eventuellt en stol du kan sitta i. Chassikit utav billigare modell, lite stummare bussningar och lite hjulinställningar.
Behöver inte vara dyrt och avancerat för att kunna bli sjukligt roligt. :)
BMW har haft problem med att deras automatlådor går varma när man kör lite tyngre släp, speciellt på de motorstarkare versionerna. Brukar lösas med extern oljekylare. Vi hade problem då vi drog en E30 på bilsläp bakom en E61 525 där lådan inte ville vara med i leken utan behövde svalkas. Tror inte det var överlast iallafall, en E61 borde få dra 1400 kg tycker jag?
BMW har helt klart som regel mest utrustning men även högst andrahandsvärde utav dina alternativ.
Saaben är riktigt trevlig, trivs bra i 9-3 SC. Med Vector samt Pilotpaket och 2,8T-motorn så har du kraft i överflöd. Dieseln som finns har jag tyvärr inte provkört men har inte heller hört något negativt om den. Har kört en 1,8T med chip (effektmässigt som Aeron) och upplevde den som riktigt rapp och trevlig, bra chassi för att vara originalbil!
Angående Skoda, du har inte funderat på att betala en kontantsumma och sedan plocka ut en nyare bil med mindre billån? Nya Skoda Superb-kombin hade ju stormtrivts i. Faktum är att benutrymmet i baksätet är bättre än det jag hade på jobbilen (E38 750 IL).
Ska du dra mycket släp hade en 4wd-bil hjälpt dig en hel del. Sett till ditt pris så skulle du kunna få en rätt ny Passat 170 TDI med 4-motion, som finns med såväl DSG som manuell. Ligger lågt i skatt och verkar vara gott om bilar att välja på som begagnade.
Audi har sin 2.5 TDI men tydligen ska kamremsbytet vara lika omständigt som på S6, vilket bör ge en kostnad på 17 - 23 000 kr. Även noterat fel med dieselpumpen.
Som jag sa innan angående bil, köper du en för att behålla en längre tid (lång tid är inte 3 månader Philip ;) ) så är det lika bra att satsa lite pengar på det. Att investera i en E90/E61 är förmodligen vettigare istället för E46/E39. Ligger inte andrahandsvärdet för E46 330D galet högt jämfört med vad en E90-diesel kostar?
Hemskt nog så verkar biltillverkarna (oavsett producent) ha fler fel på sina större dieselmotorer (6 cylindrar och uppåt) än på sina mindre maskiner. Underligt egentligen.
Grattis, ett steg på vägen!
Deras nyare modeller, 135/335/535, nya V8-motorn som kommer hamna i M-modellerna har turbo dessutom, samma sak med deras V12.