På "a, f'(x) = 4x^3 - 3x + 2" ska man derivera, och på "b, f'(2)" ska man beräkna. Men så som du fick till det med 28 har jag med fått, men svaret ska bli 45 :unsure:
Utskriftsvy
när det gäller x^a-funktioner så flyttar du mycket riktigt ner exponenten, därav 12. sedan måste du ta -1 på exponenten och då blir det lite mer utförligt: 3*4x^(3-1), alltså 12x^2. :)
vad gäller -3, så är ju -3x en rät linje, och derivatan av en rät linje är om man funderar lite på det en konstant, alltså plockar du bara bort x:et, eller om man vill använda deriveringsreglerna: -3*x^(1-1) eller -3*x^0 vilket =-3*1.
Jag har en känsla av att herr Hast har skrivit av uppgiften lite fel och fått dit ett " ' " för mycket på a. Eftersom det står f'(x) är det redan derivatan av en funktion f(x) och således är det bara att stoppa in 2 i den funktionen för att få fram svaret. Vad du räknar ut är andraderivatan av funktionen då x=2, eftersom du deriverar en derivata.
2 snabba frågot
Derivera 3X^2 enligt deriveringsreglerna och derivatans definition. Vad är skillnaden ?
Om man deriverar blie det väll 2x3X ?
AJA skulle va vänligt om ngn kunde lösa båda talen !
derivatan blir 6x. som sagt, om funktionen är ax^b så blir derivatan bax^(b-1). där har du deriveringsreglerna färdigt.
derivatans definition är en bitch, jag kan det inte i huvudet, men ni har antagligen gått igenom det i skolan, det är när man låter ett tal gå mot noll, och så får man fram derivatan osv.
Aldrig riktigt fattat räkne delen i kemin. Och min lärare kan inte förklara på ett bra sätt. Någon som kan förklara lite step-by-step hur man räknar i kemi? Speciellt när man räknar med mol.
När du använder derivatans definition får du lösa problemet med det gränsvärde som hela derivatabegreppet bygger på. I din uppgift blir det följande:
Alltså tar man f(x) i en punkt nära x (h dvs) och låter den gå oändligt nära x.Kod:lim f(x+h) - f(x) = lim 3*(x+h)^2 - 3x^2 = lim 3*(x^2 + 2xh + h^2) - 3x^2 =
h->0 h h->0 h h->0 h
= lim 3x^2-3x^2+3*2*x*h + h^2 = lim 0 + 6x*h + h^2 = lim 6x + h = 6x V.S.V.
h->0 h h->0 h h h->0
Det har med att göra med att enheten för molvikt inte är gram, utan g/mol. De har valt att skriva *mol^-1 istället för g/mol, alltså står det 13.3g/(63.5 g/mol). Tar man och kollar på enheterna blir det ju rätt dessutom, g/(g/mol) = (1/1/mol) = mol, vilket var vad som söktes i uppgiften (substansmängd dvs).
Tryck m.m. är ett rent helvete i fysik, ska nog bara se till att jag får G på det där skitområdet..
stay in school !
fyfan.. har 9 olika upgifter att göra.. allt ska vara klart på freda om ja ska få dugliga betyg att söka på.. känns som ja kommer plugga mer denna vecka än va ja gjort resten av mitt liv :(
problem nr 2 nu... kommer ha typ 5 ign iår pga att ja är så jävla dum att skjuta upp allt.. Men kan ett gymnasium neka mig på vinter betyget ?
Så de kan först säga nej till mig nu sen säga ja till sommaren ? Vet att man söker på vinter betyget men sommar betyget är de som räknas
Fetingredovisning imorgon. Kommer politiker och diverse skolfolk. Ska bli kul!
thnx god !