Ursprungligen postat av
Hejsvejs
För att inte tala om den usla ersättning man får under studietiden... Själv har jag blivit tvungen att flytta från min hemstad för att kunna plugga, och för detta arbete jag gör i skolan får jag 2700kr av staten, resterande 5500kr får jag låna ihop och lever inte direkt nåt lyxliv på de pengarna.
Kan lova att det inte är speciellt kul eller motiverande att gå i affären och leta efter extrapriser, medan man ser sina arbetslösa, nyinkomna grannar springa runt och käka dyrare mat än en själv - när det faktiskt är jag som både har jobbat, skattat samt haft föräldrar som betalat enorma summor till staten i skatt...
Fast, när jag är klar med min utbildning kommer jag gå ut med en lön på runt 30k, och topparna inom branschen tjänar mångmiljonbelopp varje år. Känns inte riktigt som någon som bara gått ut gymnasiet kommer upp i de summorna.
Så utbildning kommer alltid att löna sig i slutändan ändå, speciellt om man vet hur man klarar sig undan viss skatt - något man lär sig med hög inkomst.
Läser liknande program, och kan även läsa till så jag blir registrerad mäklare.
Allt jag kan säga är att den branschen är ganska fullproppad redan som det är - men är det nåt du brinner för så kan man ändå komma långt, men konkurrensen är hård kan jag lova!
Som sagt, den är tuff - aldrig funnits så många mäklare som det gör idag.
Vissa mäklare tar betalt även om de inte får fastigheten såld, andra gör det inte.