Behöver lite hjälp med matte E! inget svårt direkt men fått hjärnsläpp! visa gärna steg för steg!
frågan:
bestäm de reella talen x och y så att
2y+x+(3+y)i=26+(x+1)i
Utskriftsvy
Behöver lite hjälp med matte E! inget svårt direkt men fått hjärnsläpp! visa gärna steg för steg!
frågan:
bestäm de reella talen x och y så att
2y+x+(3+y)i=26+(x+1)i
Någon som kan förklara vad etnonationalism och statsnationalism är? Gärna utvecklat :) Svar uppskattas väl!
Var ett tag sen jag räknade med komplexa tal, men jag tror att du hittar lösningen genom att kolla separat på den reela respektive den imaginära delen. Då får du ett ekvationssystem:
Re(2y+x+(3+y)i=26+(x+1)i) ~ 2y+x = 26
Im(2y+x+(3+y)i=26+(x+1)i) ~ 3+y = x+1
Vilket ger y = 8 och x = 10. Förövrigt används ~ när man vill säga att ett ekvationssystem är lika med/ekvivalent med ett annat.
Alltså kollar man på delen utan i och delen med i för sig.
Någon som går/gått teknik här? Vet att Pontus har det. Men vilken inriktning valde ni? För mig står det mellan VD och DMT, DMT hade en asdryg lärare, men kursen verkar bra. Egentligen den inriktningen jag har tänkt gå hela tiden, då jag gillar sådant. VD verkade också väldigt roligt, men gillade nog DMT något mer då jag är mer intresserad av det, dock hade VD en mycket bättre lärare..
Fick våra skolburkar igår. :)
Precis klar med en engelska uppsats om musik på 2500 ord jippi! :)
Jag var sjukt förra veckan på textkommunikationen då vi fick till uppgift att skriva ett kritiskt debattinlägg tills imorgon, så jag har inte direkt ngn aning om vad det är så vore tacksam om någon kunde hjälpa mig lite :)
Det var det som fick mig att tveka, tror det blir den kursen iaf. Men hur som helst, för mig spelar det extremt stor roll vilken lärare man har. Hade 3 olika mattelärare under 9:an, det syntes väl på resultaten, slutade 9:an med ett hyffsat svagt vg. Tidigare det året (och tidigare år) låg jag hela tiden gränsen till mvg, var nästan säker på att jag skulle höja mig till slutbetygen. Men min lärare fick barn, det fick nästa med..
Tjena!
Håller på med matte a just nu, och jag är totalt usel på matte! Har prov imorgon och jag är nog inte den ända som börjar plugga för sent inför stora prov?! Jag har prov inom procent imorgon och har lite små frågor, så strunta i att dumförklara mig nu då jag vet redan att jag är usel på matte!
1. En person har 5 liter blod i kroppen. Alkoholhalten i blodet är 0,3 ‰. Hur mycket alkohol har personen i blodet? Svara i centiliter?
Hur får man ut svaret på den, och varför blir det så? förklara gärna grundligt så man förstår!
Sen har jag en fundering på vad förändringsfaktorn är, och varför det blir som det blir, samma här så uppskattar jag ett bra svar så jag förstår.
Tacksam som fan för snabba svar!
Med vänlig hälsning
Till nästa prov får vi ha en lapp där vi får anteckna vad vi vill som vi får använda oss av under provet. Sitter just nu och skriver av all text vi fick för att träna på i kapitlet :D
Kemi alltså.
Alm, vi fick ha ALLA våra anteckningar på vårat senaste prov i kemi :D
hela tanken med det är att man lär sig när man skriver av... inte så att lärarna gör det för att vara snälla och ge ett "gratis" prov
En MATTE C uppgift !
3 lgx= lg 16-lg2
Jag kan lösa till 3 lgx= lg8 .
Sen fastnar jag , men är inte 3 = lg1000 så borde bli lg8/ lg1000 ?
HJÄLP
Blir säkert dumförklarad menmen.. Behöver hjälp med ett tal, S.K ''funktionsmaskin''
Man ska få 3 till 1, 7 till -3 och 12 till -8. Alla ska multipliceras divideras(kommer inte på namnet) osv osv lika mycket.
Tex om 3 ska bli 5, 7 ska bli 9, 15 ska bli 17. Då är svaret +2 :)
jävligt luddigt förklarat men hoppas nån förstår..
x^3 = 14
x = 14^(1/3)
Tror jag att det ska vara, suger på logaritmer... Men säker på att det inte ska vara lg16/lg2 ?
börja med att skriv upp skiten såhär:
.. X ... Y ...
--------------
. 3 ..... 1..
. 7 .... -3 .
. 12 ... -8 .
först räknar du ut riktinigskoefficienten... den får du till -1. Sen smäller du in det i en räta linjens ekvation, får fram att y = -x+4
Kontrollera med dina värden, ser att alla stämmer.
Svar: y = -x + 4
Tjeena! Skulle någon kunna skriva så många nackdelar som möjligt med dödstraff? De behöver inte vara helt fakta baserade.
Anledningen till detta är att jag ska ha en debatt om just dödsstraff på engelska imorn där jag ska vara emot det :)
Mvh
dödsstraff är fetaste dubbelmoralen. om man nu vill statuera att det är fel att ta andra människors liv är det ju inte det smartaste att... *trumvirvel* döda dem som gör det. då är man ju lika kass själv.
förutom skulle jag hellre vilja dö än att bli våldtagen i fängelset i 30 år om jag åkte dit för något sånt. vill man verkligen plåga brottslningarna låter man dem sitta i fängelset tills de ruttnar, inte fan låter man dem ta ett gift och somna in.
1337 inlägg :ninja:
Någon som vet något bra man kan hålla tal om? Svenska A gäller det.. Men det är förberedelse för nationella. Så jag ska hålla ett tal inför klassen men har ingen aning om vad jag ska hålla tal om :unsure: