Han överdriver ju också , en urpluggad rieju går inte i 90km/h :nono:
Utskriftsvy
För mycket att läsa i tråden så går rakt på sak.
Om jag nu kör min moppe som har ett trimrör, vikter och tryckfjäder och så blir ja tagen, kommer dem ta bort trimmet då och typ dra in mitt körkort samt skjuta upp min chans att ta bilkörkortet några är eller?
Haha jag vet, det var därför jag skrev det:P
Men om jag nu bara nekar allting, finns det inte en chans att farsan åker på smällen då?
Det hade ju varit det värsta scenariot...
Och ett annat dilemma jag har är att det med största sannolikhet kommer att bli en rättegång mot mig, då jag även är anklagad för misshandel. Detta kommer väl att göra att de kommer att ta upp trafikbrotten på den rättegången också?
Nope. En rättegång skall vara om det just specifika fallet, inget annat. Men är du tidigare straffad så minskar ju din trovärdighet i rättssal.
Nekar din far till att han visste att mopeden var trimmad så är han "safe". Handlar om att polisen måste ha bevis att din far faktiskt visste att din moped vart trimmad för att väcka misstanke om brott.
Det spelar ingen roll. De flesta mopeder ägs av respektive förälder. din far skall isåfall bara neka att han visste att den var trimmad. Han äger, du brukar.
Har polisen alltid rätt att prova en moped? Tex ifall den står på en parkering eller ifall man sitter på den och ej är startad.
Ifall den står utan reg plåt?
Polisen kan hävda att dom misstänker brott så kör dom den likförbannat
@The_Svensson Det är väl såhär : De kan provköra bäst de vill om de misstänker brott, MEN om de inte har bevis på att t.ex. jag har kört så kan jag inte straffas :)?
Är det sannolikt att jag skulle bli av med körkortet om polisen skulle stanna mig med min försäkrade Derbi som är original förutom att den är drevad till en topfart av 60 km/h (mätarfart)?
beror helt och hållet vart du bor och vilken polis du har tur att träffa.. vissa blir griniga så fort den går över 52km/h (lagliga maxfarten) men eftersom att den bara är omdrevad lär dem inte anse att den är så trimmad då den säkert axxar långsamt.. så tror inte att du skulle bli av med kortet, men finns ju griniga sheriffer som säkert skulle klippa det ändå..
Lite typ noob fråga här, men om vi säger att man har en effekt krök, och sedan stryper de, och polisen tar en då kan dom väl inte ta trimmet för de e strypt? ;o
om du köper ett strypt trimrör och ser till att du har intyg på att det är strypt och besiktar om moppen med det så kan dom inte ta det.
men om du tar ett vanligt och slänger i en plugg som inte är godkänd osv så kan dom ta det. men så länge det inte går för fort och låter för mkt så kan dom nog se genom fingrarna :)
nu skare bumpas!
vet inte om det är rätt tråd att fråga i, menmen..
Vad händer/kan polisen göra om jag vägrar göra utandningsprov? (alkoholtest)
Vad kan en väktare göra om jag befinner mig t.ex. inne på en affär och han/hon säger att jag ska gå ut därifrån och jag vägrar? (stör inte allmän ordning, bara sitter på t.ex. en bänk och dricker dricka som jag handlat inne på affären.)
Om jag plankar in på t.ex. en stadsfest där man måste betala för att komma in, och torskar. Vad kan hända? (nekar såklart att jag plankat, säger bara att jag tappat bandet :gloria: ) alltså, de ser mig nära stängslet och drar slutsatsen att jag plankat, de kommer fram och jag saknar band.
vad händer om jag hoppar i säng med polarens brud?
Vägrar du göra utandningstest så släpar dom med dig till stationen, alternativ till sjukhus och tar ett blodprov.
Om du dricker en dricka i köpcentret så kan dom misstänka att du tagit den i affären å tillkalla polis om du inte har medhavt kvitto.
Har du inte band isåfall så åker du ut, så lätt är det. Festivalens säkerhetspersonal tillkallar ordningsvakt som eskorterar dig ut.
Tror inte du förstod min fråga andra fråga, mer om jag precis varit inne i en affär, på vägen ut betalar jag och sedan sätter jag mig på en bänk nån meter från utgången, men efter kassan om du förstår?:p De vet att jag har betalat, men vill bara att jag ska gå därifrån (ingen speciell anledning.)
edit ; spelar ingen roll om jag köpt något eller inte, eller om det är just en affär det händer på. Jag tex sätter mig och vilar på något ställe (affär/fik/lekplats)
Så, man kan inte få något straff / böter om man inte har bandet?
Väktaren har bara rätten att BE dig gå, som vilken människa som helst men han kan inte TA bort dig om man säger så. så vill du inte så behöver du inte lyssna på väktaren.
Böter kan du få, men generellt sätt så är ordningsvakt och poliser ganska upptagna med annat under en festival så du brukar bara åka ut.
Frågan har varit uppe 1000 gånger men orkar tyvärr inte leta. Låt oss säga att jag ska köpa en cykel av Pelle Pellesson på blocket. Jag betalar in de 20 kronorna för cykeln och de 200 för frakten och sen vägrar han skicka. Hur skulle jag gå vidare med detta till polisen. Är det bedrägeri det klassas som isåfall eller vad?
om ni hade ett avtal om att han skulle skicka när han fått pengarna så bryter han avtalet. bedrägeri
Ah, det jag tänkte.
*En lugn liten pojke sitter och andas in sin dagliga dos av luft*
Det kommer en ordningsvakt från ingenstans och säger åt denna fridfulla pojke att gå därifrån, pojken svarar med att säga att han inte vill gå därifrån och sitter kvar.
Då tar vakten tag i pojken och börjar dra i honom för att denna stackars pojke skall lämna platsen. Pojken stretar emot och säger till vakten att han inte har rätt att flytta på honom, Detta bryr sig vakten inte om och fortsätter att slita i pojken.
Denna pojke blir nu arg på vakten och vill göra något åt saken.
Vad bör man göra i detta fall?
Om ett fordon framförs på allmän väg, fordonet går inte att likna med något, finns inga kvitton, serienummer, produktionsnummer, försäkring eller dokumentation att fordonet existerar. Med andra ord ett hemmabygge. Får polisen beslagta detta även om det inte kan klassas som till exempel moped?
får man åka runt på typ en hemmabyggd luftballong?
vad händer om jag kör lätt mc som är påställd, försäkrad skattad och allt det, dvs fullt laglig, men jag saknar kortet? håller på att ta kortet men har inte kört upp än och behöver nått att åka till jobbet med. men vill inte riskera att bli av med allt nu när jag är så nära..