Ursprungligen postat av
94vikcha
Nu har det uppstått problem på min 73cc Ciao, som jag trodde var klar!
Den funkade fint och allt var monterat osv. Körde runt i området flera gånger, som mest säkert 30min. Fixxade med variator tomgång allting, den funkade perfekt.
Sen står den still en vecka och häromdagen när jag skulle starta var den tjurig när jag försökte kicka igång den. Den startar och går fint första fem sekundrarna, sen börjar den gå ner i varv o leva sitt eget liv även fast jag gasar på. Plocka ner förgasare och såg till att inget var skumt där, kollade packningarna mellan block>cylinder>topp och alla såg ok ut, inga trasiga sådana. Provade med annat tändstift och samma där. Dock blev det kolsvart efter bara några sekunders körning. Ibland baktänder den. Det kommer fin gnista.
Vad kan vara felet? Det är CDI-tändning och inga kablar glappar eller nått. Alltså borde inga tändinställningar vara felet iom att jag har CDI? Kan kondensatorn eller nått annat i tändning pajjat, men det är ju gnista? Eller kan jag helt enkelt råkat vara lite väl rädd för skärning och blandat i för mycket olja i soppan? Topplocket var ganska sotigt på sina ställen men inte nattsvart över hela.
Tack som bara den på förhand!
/Viktor
edit:
förklarar lite enklare vad som händer när jag försöker starta:
Om moppen stått orörd i ett par timmar går den igång ganska enkelt och varvar på bra ett par sekunder för att sedan gå ner i varv och inte lyda på gaspådrag. Efter ett fåtal försök vill den efter ett tag inte starta alls. Låter jag den stå ett par timmar upprepas samma förlopp igen :S