Citat:
Klasser
Automatväxlat/Variator
-Max 50cc
-Max 90cc
Manuellt växlat
-Max 50cc
-Max 90cc
FFA
-Tvåtakt max 110cc
-Fyrtakt max 150cc
Fordon
* Två fungerande bromsar skall finnas.
* Däck i bra skick, inga stora sprickor eller andra förslitningar.
* Inga löst hängande wirear/sladdar som kan kroka i saker och ting.
* Dödmansgrepp
* Cykelhjul och cykelframgafflar är generellt sett förbjudna, undantag finns för rejäla prylar som har en hjulaxeldiameter på minst 20mm.
* Inga glapp i sving, styrlager eller hjullager.
* Öppna roterande delar skall ha ett skydd över sig så som tändning.
* Inge olja eller bensinläkage skall finnas.
* Kedjeskydd över framdrev, kedjestyrare är också att rekommendera.
* Inga bristfälliga stötdämparupphängningar/ersättningar. Vid byte från dämpare till stelbent skall ett fyrkantsprofilrör @minst X*X mm eller ett runt rör med minsta diameter X användas. Plattjärn tillåts ej.
* Svetsfogar och andra ombyggnationer av ram som ser bristfälliga ut godkänns ej.
* Styre, broms/kopplingshandtag, fotpinnar och andra utstickande föremål ska ha avrundad ände.
* Ljuddämpare måste användas, finns dock inget krav på maximal ljudnivå.
Föraren
* Skall ha heltäckande kläder.
* En CE godkänd hjälm med glasögon eller visir.
* Ryggskydd.
* Handskar.
* Stövlar! Cross stövlar rekommenderas.
Depån
* En miljömatta eller pressenning som hojen skall stå på för att hindra utsläpp. Utspilld olja, bensin och andra miljöfarliga vätskor ska samlas upp och hanteras som miljöfarligt avfall.
* Körning utav hojen får endast ské på depåstället i depån vid icke körning utav race.
* All förflyttning i depån ska göras i gåfart. Körning i högre fart kan leda till uteslutning ur tävlingen och avvisande från tävlingsområdet.
Allmänt
* Tävlingens besiktningsansvarige har rätt att utesluta alla fordon/förare som inte uppfyller önskad säkerhetsnivå, även om det inte gäller ett direkt brott mot övriga säkerhetsregler.