Läste boken Tretti Knyck, är mopeden död?
Så det här börjar med att jag fick låna en bok av en polare. Boken heter Tretti knyck och handlar om den svenska mopedkulturen och vad mopeden härstammar ifrån etc.
Det enda jag fick ut från den boken var att mopeden har passerat sin glans. En gång i tiden var moped något väldigt speciellt, men idag börjar mopeden bli en väldigt liten motorcykel, med körkort som är nära på lika seriöst som för lätt mc och samma åldersgräns dessutom. Så som jag ser det så kommer det fortsätta tills att mopeden dör, då det inte finns minsta anledning till att ha en moped ifall det behövs ett körkort, att den enbart får framföras på en bilväg och kostar mer än en MC att försäkra och skatta. En polares lillebrorsa skulle försäkra sin moped nu till sommaren och det skulle kosta mer i månaden än vad polaren och jag betalar tillsammans för våra bilar.
Var tvungen att ranta lite, tycker bara att det är synd att det ska gå så här. När jag skaffade moppe var man tvungen att vara 15, och sen var det bara att köra. Vad har hänt på 10 år som har fått politikerna att slå ner på ungdomarnas frihet?
P.S precis i skrivandets stund så flög det förbi 2 killar med keps på en trimmad puckel, dryga 65-70 på campus, tror jag förstår EN av anledningarna.